Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Montera extra fläkt i boxen

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24

    Montera extra fläkt i boxen

    Fick en RROD box för en massa år sedan som jag lyckades laga och den har gått som en klocka sedan dess. För en vecka sedan så fick den dock RROD igen och jag har nu fått fart på den återigen. Men jag känner att jag skulle vilja serva den lite så att ytterligare en RROD kanske går att undvika. Bästa sättet verkar ju då uppenbarligen vara att stoppa i en extra fläkt för bättre kylning. Har läst en mängd guider osv men jag tycker mig inte fått fram om man kan köra en fläkt med justerbart fläktvarv på något sätt. Kör jag den på 12v så antar jag att den blåser på max och det kanske är lite väl mycket. Annars verkar det ju som att det går att köra 5V eller alt 7V också. Men det är ju alltid två kablar du kopplar in, spänning och jord. Men skruvpoten för fläktvarvet är ju en tredje kabel. Den går inte att ansluta på något sätt? Det hade ju varit perfekt om man kunde köra den på 12V men bara skruva ner den till lagom ljudnivå efter behov.

    Sen undrar jag om det är vettigast att plocka ur DVD:n och köra via den 12V kontakten eller om det är bättre att löda på en oanvänd? Jag förstår väl också att det senare kanske är att föredra om jag någonsin skulle vilja använda DVD:n igen men det första alternativet verkar ju betydligt simplare och då kan man ju även återställa allt utan en massa onödigt meck. Hur har ni gjort som har satt i en extra fläkt?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Fick en RROD box för en massa år sedan som jag lyckades laga och den har gått som en klocka sedan dess. För en vecka sedan så fick den dock RROD igen och jag har nu fått fart på den återigen. Men jag känner att jag skulle vilja serva den lite så att ytterligare en RROD kanske går att undvika. Bästa sättet verkar ju då uppenbarligen vara att stoppa i en extra fläkt för bättre kylning. Har läst en mängd guider osv men jag tycker mig inte fått fram om man kan köra en fläkt med justerbart fläktvarv på något sätt. Kör jag den på 12v så antar jag att den blåser på max och det kanske är lite väl mycket. Annars verkar det ju som att det går att köra 5V eller alt 7V också. Men det är ju alltid två kablar du kopplar in, spänning och jord. Men skruvpoten för fläktvarvet är ju en tredje kabel. Den går inte att ansluta på något sätt? Det hade ju varit perfekt om man kunde köra den på 12V men bara skruva ner den till lagom ljudnivå efter behov.

    Sen undrar jag om det är vettigast att plocka ur DVD:n och köra via den 12V kontakten eller om det är bättre att löda på en oanvänd? Jag förstår väl också att det senare kanske är att föredra om jag någonsin skulle vilja använda DVD:n igen men det första alternativet verkar ju betydligt simplare och då kan man ju även återställa allt utan en massa onödigt meck. Hur har ni gjort som har satt i en extra fläkt?
    Skruvpoten borde jue då ha input, output och ground... dvs. spänning in, spänning ut, och jord...

    dom special fläktarna man kan köpa som byter ut originalet och har en "turbo" funktion brukar kopplas in på DVD porten och har då en egen byggd kabel som kopplar 12v till både läsare och fläkt, det är definitivt bättre o köra från denna än att ta 12v från någon annanstans om du inte använder DVD spelaren, annars får du ta 12v från PSU direkt för att undvika att du snor för mycket ström från någonting annat...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Tack för ditt svar. Vad menar du med "dom special fläktarna man kan köpa som byter ut originalet"? Med original menar du då dom två fläktarna i bakpartiet som man kan byta ut? Min tanke var alltså att lyfta ur dvd-läsaren och sätta en extra fläkt direkt på GPU-flänsen då det är den jag har fått reflowat två gånger. Jag har en 80mm fläkt med skruvpot jag tänkte använda som har en vanlig 3-pins anslutning. Antagligen då fas, nolla, jord? Men på en del scheman där du använder dvd-connectorn (j1d1) som 12v källa så verkar det som att du byglar 4 -> 6 och sedan kör du jord på 11:an och 12v på 12:an. Och det blir ju bara två kablar från själva fläkten.. Vad gör jag med den tredje som jag antar är den som är för skruvpoten?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Liknande diskussioner

  1. Extra fläkt till XBOX
    By Tcip in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 11:01
  2. Sätta in en extra fläkt. Hur?
    By Totte1971 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 21:52
  3. Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 20:02
  4. PSXCARE´s extra fläkt till XBOX
    By Jonas_b in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-14, 02:55
  5. Extra fläkt till hårddisken?
    By Kungsune in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-03-13, 16:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •