Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Xbox väckt ur sin dvala, inte helt problemfritt.

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2015
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Xbox väckt ur sin dvala, inte helt problemfritt.

    Jag har nu en Xbox med SmartXX chip som ger felkod 5, samt att eject ringen börjar blinka rött.

    Chippet sitter fast på moderkortet med en sån där brygga som är fastlödd, men även om jag tar bort chippet startar inte boxen upp, bara felkod 5 kommer fram.
    Jag har även testat att boota med superdisc även det utan resultat, ävet testat att hålla in powerknappen för att trycka på eject när den börjar blinka rött.

    Inget ger resultat.

    Kan hårddisken har gått sönder under förvaringen? den har förvarats i isolerat kallförråd.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tonzilla Visa Inlägg
    Jag har nu en Xbox med SmartXX chip som ger felkod 5, samt att eject ringen börjar blinka rött.

    Chippet sitter fast på moderkortet med en sån där brygga som är fastlödd, men även om jag tar bort chippet startar inte boxen upp, bara felkod 5 kommer fram.
    Jag har även testat att boota med superdisc även det utan resultat, ävet testat att hålla in powerknappen för att trycka på eject när den börjar blinka rött.

    Inget ger resultat.

    Kan hårddisken har gått sönder under förvaringen? den har förvarats i isolerat kallförråd.
    http://forums.afterdawn.com/threads/...-first.373255/

    5 - kernel - HDD not locked (The retail xbox bioses require the hd to be locked)

    When you upgrade your hard disk drive for one that is larger, you most of the times use a new hard drive that you bought in the shop. Now, when you put this hdd in your xbox and you try to boot up with your chip off. It gives you error 5. Why you ask? Well i will try to explain it simple.

    The original (also called "Retail") hard drive is locked by MS. Why did they lock the harddrive?

    Well if it wasn't it wouldve been more than easy (in the start of xbox hacking)
    for hackers to change content on it. Thats why MS locks it. It is just a security measure.

    This locking proces uses information thats on the motherboard. The "Lock" on a xbox hard drive contains information that is based on the harddrive itself and the motherboard it came with.

    One thing that makes this clear: You can not change a retail harddrive with another one from an other not modded xbox. With every xbox there is only ONE i repeat ONE compatible harddisk drive. That is, if they are locked.

    If you don't mod your xbox (tsop or modchips) you can not change harddrives. Not even from another xbox. However when your xbox IS modified you can change your harddisk for almost every other harddisk (thats UNLOCKED). This means that even when your xbox is modified, you can not just put another (retail) XBOX harddisk in your xbox. However some smart people made programs that can lock or unlock your xbox harddisk on the fly.

    So when does the error occur? The only time this error should occur is when you boot up your xbox in original mode AND you have a harddisk in your xbox that is not yet locked. So now you ask what do i have to do to make your xbox work again?

    Well the answer is pretty easy. Boot up your xbox with the chip on. Preferably with a slayer evo-x cd. Now you choose "Eeprom management." Than you choose: "Lock hdd." It takes one second. After its ready it should say something like "Done"
    When it is "Done" just turn off your xbox. Disable your chip and try to boot in original mode. Now there should be no more error 5.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2015
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Ja det hade ju vart helt suveränt om detta funkade, men som jag också skrev, den vill inte boota från CD'n.

    Vad jag inte skrev dock är att innan den lades undan för förvaring så funkade allt utmärkt.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Din box startar inte eftersom du inte får igång chippet.
    Hårddisken är upplåst, därför måste chippet fungera för att boxens skall kunna starta.
    Låser man hårddisken och har rätt filer på rätt plats så fungerar det utan chip/med chippet avstängt. Men man måste ha ett fungerande chip för att göra en fungerande låsning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2015
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Ok, så chippet är alltså trasigt, det har nån gång suttit en kabel till D0 men gör inte det nu, den ska som jag förstår bara sitta till jord men är inte nödvändig.

    Chippet är alltså troligtvis trasig?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tonzilla Visa Inlägg
    Ok, så chippet är alltså trasigt, det har nån gång suttit en kabel till D0 men gör inte det nu, den ska som jag förstår bara sitta till jord men är inte nödvändig.

    Chippet är alltså troligtvis trasig?
    D0 är ska vara kopplad till ground/jord för att stänga av onboard bios
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av tonzilla Visa Inlägg
    Ok, så chippet är alltså trasigt, det har nån gång suttit en kabel till D0 men gör inte det nu, den ska som jag förstår bara sitta till jord men är inte nödvändig.

    Chippet är alltså troligtvis trasig?
    Som Swizzy sade, men förtydligande.

    Har du plockat bort d0 så spelar det ingen roll hur bra chippet är, chippet får aldrig någon chans att visa vad det går för eftersom xboxen kommer starta på sin original bios och helt strunta i chippet om inte original bios är avstängt genom en jordad d0.

    d0 bör gå via chippet, då kan chippet styra jordningen så att man kan "stänga av" chippet om man vill. Men SmartXX har så gott om biosplatser att man kan lägga in en original-bios i SmartXX chippets minne också utan problem.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2015
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Allright, så då ska d0 alltså lödas till jord, kan man jorda på något lätt sätt i chassiet, mina lödkunskaper sträcker sig till att jag kan löda d0 på chippet men jag vill inte gärna löda på moderkortet om jag slipper.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2015
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Kan detta också vara anledningen till att boxen inte vill starta upp cd'n?

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2015
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Är det alltså därför jag får felkod 5, hd'n är upplåst för att boxen är chippad men iom att d0 ej är jordad så vill boxen boota orginal bios och den upptäcker att hd'n inte är låst och felkoden kommer.
    Har jag förstått det rätt då?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tonzilla Visa Inlägg
    Allright, så då ska d0 alltså lödas till jord, kan man jorda på något lätt sätt i chassiet, mina lödkunskaper sträcker sig till att jag kan löda d0 på chippet men jag vill inte gärna löda på moderkortet om jag slipper.
    Det är punkten på moderkortet som spelar roll... chippet i sig behöver inte jordas med D0...

    Citat Original inlägg av tonzilla Visa Inlägg
    Kan detta också vara anledningen till att boxen inte vill starta upp cd'n?
    Ja, det är en stor sannolikhet att du inte kan starta osignerade XBE's med original bios

    Citat Original inlägg av tonzilla Visa Inlägg
    Är det alltså därför jag får felkod 5, hd'n är upplåst för att boxen är chippad men iom att d0 ej är jordad så vill boxen boota orginal bios och den upptäcker att hd'n inte är låst och felkoden kommer.
    Har jag förstått det rätt då?
    Ja, är hårddisken inte låst kan du inte starta boxen med original bios
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. helt nytt USB minne fungerar inte?
    By 4everapple1 in forum Fritt Forum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 18:46
  2. Inte helt stealth?
    By Gladjolt in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 18:57
  3. Helt plötsligt kan jag inte föra över med qwix (avalaunch)
    By n00rfen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 18:48
  4. Min xbox är helt död!!!!!!
    By Mikeey in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 10:51
  5. Helt Ny Xbox med pajatbios säljes
    By Morphem in forum Annonser/SPAM
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 14:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •