Eftersom jag bytt TV, och den nya inte överhuvudtaget samarbetar med mitt gamla Playstation, (den gamla grå fyrkanten) utan ger hoppig bild, (NTSC) sjukt långa fördröjningar, och rent allmänt, det mesta blir skit, så tänkte jag försöka hitta en lösning. Det slår mig att vad jag egentligen behöver är en enhet med HDMI ut, och native uppskalning, och tada, det är ju en PS3'a. Jag vet att "alla" spelar första generationens spel, och alla, via emulering av hårdvaran, men jag vill naturligtvis kunna slita på mina backupper, och inte originalen, så jag är begränsad till versioner som kan spela backupper av första generationen. Jag antar att "alla" som kan spela backupper, kan spela även första generationen som backupper?

Jag är inte väldigt bekymrad över hårddiskuttrymmet, dels för att jag inte ser det som troligt att jag kommer att använda det i större utsträckning, om det blir aktuellt så är det nog för att flytta emulatorer av gamla 8 & 16 bitars konsoler från min gamla Xbox, och hoppas på en bättre upplevelse med HDMI vs boxens RGB. Skulle det vara ett problem så har jag några dussin smådiskar (250-500gB) och en Samsung 1tB, så jag borde, relativt lätt, kunna byta ut disken mot något som fungerar, och ger mig mer utrymme, om det är något med en liten disk original som är mest rätt.

PS2 spel har jag inga, och i nuläget inget intresse av, så det gör mig egentligen inte så mycket om det är en version med PS2 hårdvara i, om det är en version med emulerat stöd för PS2 spel, eller om det helt enkelt är en version utan PS2 stöd helt och hållet. (Även om jag tycker det är principiellt fel av Sony att slopa stödet utan att erbjuda något i gengäld)
Eftersom alla PS3'or rimligtvis spelar PS3 spel så tror jag inte vi behöver säga så mycket om det, men jag förutsätter att jag inte kommer spela några i alla fall. Det här är för att jag är tokig, och vill hålla liv i mina gamla spelupplevelser. PS2 & PS3 hade jag aldrig, så det faller utanför mina önskemål.

Med det i åtanke, finns det något som är mer, eller mindre rätt för mig? Jag spelar periodvis rätt mycket FinalFantasy 7-9, men att byta skiva borde inte vara ett problem?
Skitdum fråga, så här sidan om... Kan man kopiera save's mellan PSP'n och PS3'an i en sådan här situation? Det hade varit trevligt att kunna fortsätta på samma spel, när man byter enhet.

Tack för er tid.
B!