Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Boxen låser sig vid uppstart

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post Boxen låser sig vid uppstart

    Tjena!

    Är det någon som vet varför min box hänger sig i uppstart?
    Jag har en Ver 1.1 box med Matrix-chip och Evox 3.6 bios.

    Den låser sig vid bilden där det står "Matrix Inside" under M$ loggan.

    Det räcker med att jag startar om den så bootar den upp riktigt igen

    detta händer ca: 30% av gångerna!!

    Tidigare hade jag ett annat Matrix-chip som jag hade lånat av en kompis, då hände det bara att den låste sig kanske 5% av uppstarterna.

    När jag fick mitt egna chip så lödde jag igen hålen i tron om att det va det som var problemet,
    men det blev ju bara sämre!!!!

    Någon som har samma problem eller vet vad detta beror på????

    Snälla Bullen hjälp mig, annars vet jag inte vad jag gör!!!!!!!

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    23

    Post

    Det är inte så att du har matrixchippet i fel läge så det inte alltid är aktivt utan använder det där varannat läget...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    Varannat läge????????????

    Är det inte så här(rätta mig om jag har fel):

    1ON 2ON Test-läge

    1OFF 2ON Alltid Matrix

    1ON 2OFF Matrix men om man trycker Eject efter man satt i en skiva bli det Orginal bios

    1OFF 2OFF Altid matrix + att man kan flasha från Dashen.

    Vilket läge menar du????

    jag kör iallafall läge 1ON 2OFF..

    <small>[ 19 January 2003, 02:28: Meddelandet redigerat av: Kid_Rock ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    306
    Respekt
    22

    Post

    Då har du den alltså i "varannatläge". Om du inte förstår vad som menas med det så kolla i Matrixmanualen, om du inte har den, så finns den på deras hemsida.
    /kLaN

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    Testa å lägga in d.6 biosen när jag hade 3.6 hade jag liknande symtom men när jag bytte bios blev det avsevärt bättre
    -=-._.-=-

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22

    Post

    Känner fler personer som har samma problem med 1.1 boxar dom kör Executers senaste multiversions bios. Om dom startar om XboXen för snabbt får dom samma fenomen, så dom måste vänta 3-5 sekunder när dom stängt av tills dom sätter på igen. En polare testade sitt chip utan att programera om den på en 1.0 Versions XboX och problemet försvann. Så som jag förstått så är det ett vanligt problem på endast Version 1.1 XboXar. Verkar inte finnas någon hållbar lösning på det, dom som jag känner har gjort det till en vana att vänta en stund innan dom sätter på XboXen igen. OBS ingen som har flashat sin 1.1 verkar ha problemet utan bara folk som använder Matrix, Executer 2, PC-BIOXX och andra liknande chip. Ha det............................................
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    kLaN : Jag fattar inte vilken manual du läst?, men mode 3 i den oficiella matrixmanualen kallas SWAP MODE, och om du är så pass gammal att du börjat skolan så vet du väl att swap betyder växla,växling ,eller hur??

    En översättning på det skulle bli Växlingsläge, eller?

    <small>[ 19 January 2003, 17:54: Meddelandet redigerat av: Kid_Rock ]</small>

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    Jag har nu även testat alla lägen och detta fel uppstår likadant.

    Och det var d.6 bioset på matrix-chippet jag lånade, men i.o.f. så hände det inte att den låste sig lika ofta då.

    men men , man får väl lära sig att leva med det!!

    <small>[ 19 January 2003, 14:10: Meddelandet redigerat av: Kid_Rock ]</small>

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    306
    Respekt
    22

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Kid_Rock:
    <strong>kLaN : Jag fattar inte vilken manual du läst?, men mode 3 i den oficiella matrixmanualen kallas SWAP MODE, och om du är så pass gammal att du börjat skolan så vet du väl att swap betyder växla,växling ,eller hur??

    En översättning på det skulle bli Växlingsläge, eller?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Sorry, jag menade inget spydigt med mitt förra inlägg. Synd att du tolkade det så....men du skrev i ditt tidigare inlägg att du hade switcharna i "1ON 2OFF", och det är ju det där "varannatläget/växlingsläget" (just ordet "varannatläge" citerade jag från andra inlägget i denna tråd), och jag var osäker på om du förstod vad det innebar, så jag hänvisade till manualen. Inget spydigt alls med det, men förlåt om du kanske kännde dig förolämpad.

    <small>[ 20 January 2003, 08:55: Meddelandet redigerat av: kLaN ]</small>
    /kLaN

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Kör SUPERCD 3.1 & ta in NGN av biosen som som passar ditt chip från skivan så funkar det utan problem, SÄKERT som AMEN i kyrkan.

    <small>[ 20 January 2003, 08:46: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    Men är inte Biosen som finns där de "vanliga" som finns tillgängliga att ladda ner på nätet?

    Först installerade mitt "system" och min Dashboard från Superdisc 2,
    lite senare uppgraderade jag till evox V1.8.3285

    och om jag nu tankar över den bios jag vill flasha in i BIOS-mappen och flashar från min nuvarande DASH
    borde väl effekten bli samma om jag kör nya Superdisc , eller har den något som saknas i tidigare versionen (Förrutom nyaste versioner av Dash, bios, appz).

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Skövde
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Kid_Rock:
    <strong>Tjena!

    Är det någon som vet varför min box hänger sig i uppstart?
    Jag har en Ver 1.1 box med Matrix-chip och Evox 3.6 bios.

    --- CUT ---

    Någon som har samma problem eller vet vad detta beror på????

    </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jag har precis samma problem. Jag har XBox 1.1 med Matrix och D.6 biosen.

    Det konstiga är att det funkade utmärkt i några dagar. Jag lade in Evolusion-dashboraden och några spel på hårddisken utan några problem. Jag hade även testat några nerladdade iso:s som jag brännt på CD-RW skrivor från Memorex. Sen tänkte jag testa DVD-X och försökte boota den från CDn samtidigt som jag nyss hade satt i IR-ögat till DVD-fjärren. När jag bootade skrivan hände det ingenting och när jag sedan slog av/på XBoxen så fick jag error 16 för första gången. Nu får jag det väldigt ofta och jag lyckas inte boota från någon av mina Memorex CR-RWs. Tänkte även byta disk men jag lyckas inte boota EvolusionX-skivan så jag har satt tillbaka org.-hårddisken. Originalspel funkar ibland men för det mesta får jag errorskärmen. Rätt irriterande. Fattar inte varför det funkade perfekt i några dagar och sen började strula som fan. Har testat att ställa matrixchippet i läge 2 och 4 men det ger samma resultat. Kan det hjälpa att använda Executer 2 biosen istället?

    /R.U.Sirius

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22

    Post

    Jag glömde att nämna i min komentar att det låser sig när man kopplat in XboXen V 1.1 till nätverket tar man ut nätverksladen verkar problemet försvinna har testat på 3 st 1.1, i samtliga fall är det dynamisk ipnr som är vald. Det skumma är att XboX v 1.0 med "samma" chip i samma nätverk funkar utan problem. Det verkar som att V 1.1 låser sig när den ska få ip nummret, undrar om ms har ändrat något där. När man tar ut nätverksladden verkar problemet försvinna......................................... ..................
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Skövde
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Skevast:
    <strong>Jag glömde att nämna i min komentar att det låser sig när man kopplat in XboXen V 1.1 till nätverket tar man ut nätverksladen verkar problemet försvinna har testat på 3 st 1.1, i samtliga fall är det dynamisk ipnr som är vald. Det skumma är att XboX v 1.0 med "samma" chip i samma nätverk funkar utan problem. Det verkar som att V 1.1 låser sig när den ska få ip nummret, undrar om ms har ändrat något där. När man tar ut nätverksladden verkar problemet försvinna......................................... ..................</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jag testade att rycka ur nätverkskabeln men det hjälpte inte. Idag har jag inte lyckats få igång boxen alls, varken med originalspel eller med egna isos eller med Evo-dashen som ligger på disken. När jag stänger av chippet får jag fortfarande error 16 (inte så konstigt med tanke på Evo-dashen). En annan knepig sak är att det verkar som om jag inte alls har 1.1 utan 1.0. Jag kollade guiden på xbox-scene och alla "tester" pekar på att det är 1.0 jag har.
    Börjar snart tro att det är något hårdvarufel.
    Är det någon som har lyckats göra sönder ide-kabeln vid urplockning av hårddisk/dvd?

    /R.U.Sirius

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22

    Post

    Ok då är det nog något annat problem om det är 1.0, testa att byta bioset på chipet du har, Så att den botar från evoxdash.xbe, Jag föreslår Executer 2 senaste multibios. Om du bytt hd kolla så att den är på cable select. Förresten vad kör du med för chip.....
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

Liknande diskussioner

  1. boxen låser sig med nätverkskabel inkopplad
    By LiMit in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-10, 17:48
  2. boxen låser sig med nätverkskabel inkopplad
    By LiMit in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 15:40
  3. Xbox låser sig vid startup?? hjälp !!!
    By reed in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 13:12
  4. min pc låser sig vid inkoppling av x-boxen
    By miKey in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-17, 12:02
  5. Boxen låser sig
    By Hedis in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-11-11, 15:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •