Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Kretskortsschema för X-Boxens moderkort

Registrerade
    Sep 2002
    Respekt
    23

Post Kretskortsschema för X-Boxens moderkort

Jag har av misstag lött bort lite ledningar på moderkortet, och försöker koppla förbi dessa.

Problemet är att det på ett ställe är svårt att se hur ledningen har gått innan, och därför vore det bra om man kunde kika på något kretskortsschema för X-Boxen.

Antar att det inte finns någon officiell, men det finns säkert någon som haft för mycket tid över och gjort detta. Eller?

Det handlar iaf om området kring ett av de fyra samsung-chippen, det som ligger ovanför det som man chippar sladdarna 1-9 bredvid. Det är kopplingarna mellan en av de komponenter med beteckningen "IOI", och själva samsung-chippet.

Det mesta har nog åtgärdats, för jag får t.o.m. igång x-boxen (har tagit bort enigmah) och kommer in i menyn. Men så fort jag kommer åt bildinställningar så hänger sig boxen, och det går inte att starta om.

<small>[ 26 September 2002, 18:08: Meddelandet redigerat av: Danneman ]</small>

Registrerade
    Sep 2002
    Respekt
    23

Åh, fy fasen vad snällt! Men tyvärr bor jag åt helsicke (35 mil från Stockholm) så det blir svårt att komma dit och hämta det Tack så mycket för erbjudandet iaf

Det kanske går att få tag på lika detaljerade foton på det området av mammakortet som de bilder som visar lödpunkterna. Iofs behöver de vara på både fram- och baksidan...

Råkar du ha någon länk till någon mästerfotografs bilder på moderkortet?

Registrerade
    May 2002
    Från
    Umeå
    Respekt
    23

Har aldrig sett något krets-schema på moderbordet, tyvär. Det du kan göra är ju att sitta och leta efter alternativa punkter med en multimeter, kan dock bli jäkligt drygt.

Registrerade
    Sep 2002
    Respekt
    23

Jo, jag har suttit i snart 20 timmar med multimetern och lödkolven. Pust, sicket svingöra!

Det skumma är att jag får lite olika resultat varje gång jag sätter igång den efter att donat.

Oftast sätter den igång med meny och allt, men så efter ett tag så hänger den sig. När jag försöker starta om den så laddar den två gånger, och på tredje gången går den igång, men inget funkar (ingen skärmbild eller något). Dessutom blinkar nu lampan runt dvd-spelarens eject-knapp.

Det är ett så regelbundet beteende att det kanske har någon betydelse.

Var det någon som köpte trasiga x-boxar, föresten? How much (just in case)?
    Eller ni på psxcare kanske rentav kan laga det? Isåfall, hur mycket kostar det?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Eftersom den gått igång någon enstaka gång för dig kan det vara lödspill som ligger och orsakar problem någonstans. Fixade en xbox idag där någon lyckats droppa lödtenn som kortslöt några ben på ett av chippen. Letade efter alla vanliga problem med bortbrända lödöar och trasiga banor utan att hitta något, så jag avsynade hela kretskortet under lupp tills jag såg problemet...

Om du vill att jag skall fixa den får du vara beredd att betala upp till 1000:- om jag lyckas hitta felet. Då kan jag ägna en timme åt att försöka fixa den. Alternativt så köper du en ny xbox så modifierar jag den gratis mot att jag får resterna av din trasiga.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    23

Har själv lyckats reparera några trasiga ledningsbanor. Mycket tålamod krävdes men mina Halo och Wreckless saves stod på spel Använde de bilderna som fanns för Enigmah monteringen.

Om du helt ger upp den och vill sälja så bjuder jag 1000kr för hela rasket eller 500kr för DVD enheten... Min egen vägrar läsa DVD-R skivor...

Registrerade
    Sep 2002
    Respekt
    23

För någon med lite skills så skulle detta nog vara en lätt match, men jag får det helt enkelt inte att fungera. Just när jag startat och kommit in i menyn, så hänger sig boxen, och vägrar starta om normalt.

Funderar allvarligt på att göra mig av med den - antingen sälja den i delar, eller hela rasket. Men får jag inte minst 1500 kronor för boxen/delarna, så skiter jag nog i det.

Tack för erbjudandena iaf.

Liknande diskussioner

1. Vad behövs för hårdvara för att få HD upplösning
    By Hansi in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 15:14
  2. SMB +hack(t.e.x. 007) är det framtiden istället för modchip.
    By Swampie in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-07-21, 19:43
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  4. PlayStation 2 Multi-X chip NEO2.2 för svensk/amerikansk PS2 - 250:- Behöver HJÄLP!
    By Bastjeman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 18:08
  5. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 19:44

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner