Hej
Hur mycket bättre bild blir det om jag kör med Advanced RGB-Scart kabel? och blir det bättre med alla tv-aparater?
Tacksam för svar
/Jocke
Hej
Hur mycket bättre bild blir det om jag kör med Advanced RGB-Scart kabel? och blir det bättre med alla tv-aparater?
Tacksam för svar
/Jocke
Det blir mycket bättre bild, men bara om din TV har stöd för RGB och du kopplar rätt...
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Vad är skillnaden på vanlig och Advanced Scart rent tekniskt.
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av natural_born:
<strong>Vad är skillnaden på vanlig och Advanced Scart rent tekniskt.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Advanced scart: Använder sig utav 4 signaler i scart kontakten R,G,B och Sync! Alltså du måste ha en tv som klarar av Scart-RGB om det skall funka. Jag har för mig att det var såhär rätta mig om jag har fel!
Vanlig scart: Använder sig av bara composit-video ingången i scarten!
Slutsats: RGB=Skarpare bild och bättre färger!
/BabyFace
Hur gör man för att koppla "fel" med en SCART-kabel Hansi? *lol* Märkte inte någon större skillnad när jag bytte upp mig till RGB-scart. Inbillar mig att det är lite klarare färger och skarpare bild men min TV kanske inte har stöd för RGB då...
Har sett att Monster säljer kablar för fyrsiffriga belopp, någon som testat en av dessa superdupersignalkablar???
Koppla fel = koppla kabeln till Scart#2 på tv'n när bara Scart#1 har stöd för RGB, eller koppla rgb-kabeln genom videon vilket effektivt kapar rgb-signalen...
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Wow, alltid lär man sig något nytt. Jag letade upp manualen till min gamla (men ruskigt bra) Sony 29 X5E Trinitron TV och mkt riktigt så stod det där att endast SCART-ingång nr 1 hade stöd för RGB-insignal. Detta kan förklara att jag vissa dagar upplevt att bilden varit bättre på XBoxen än andra dagar. (jag har nämligen 4 olika prylar som måste trängas på 2 SCART-ingångar så jag får dra i och ur dem lite då och då).
Tack för det tipset Hansi!
Kan passa på och fråga om du har någon erfarenhet av förgreningsboxar för SCART dvs att du kopplar en box till en scartingång och sedan kan koppla tex 4 SCART-kablar från olika prylar till förgreningsboxen. jag har inte vågat köpa en sådan eftersom jag principiellt alltid vill ha så kort och ren signalväg som möjligt både när det gäller bild och ljud.
Vet du något om dylika boxar och om huruvida de kan ha stöd för RGB och huruvida bildkvaliten påverkas av dem?
Vi har en bra RGB-switch med 3 ingångar för 500:-
Klart kvaliteten påverkas lite så fort man sätter saker i signalvägen, frågan är om du ser skillnaden...
Låter som ett vettigt alternativ. Kan nog bli aktuellt att beställa en sådan framöver.
På tal om RGB. Om jag kopplar in Xboxen med Advance scart cable på Scart1 så blir bilden perfekt, men om jag därefter byter kanal till exempelvis scart2,3 eller kanal 1,2,3..osv. Så ser jag xbox bilden hålla på att fladdra i bakgrunden, och får inte in nån annan kanal på tv'n. Samma sak om jag kopplar in min Comhem dekoder på scart1 och aktiverar RGB på den, så ser man scart1 fladdrande på alla andra kanaler. Vad beror detta på ? Nån som vet ?
Jag hade ett liknande problem med min SONY TV förut. Om jag kopplade in någonting på SVHS eller compositingångarna på framsidan så fladdrade bilden från SCART 2. Jag läste sedan att man inte kan ha mer än två saker inkopplade samtidigt på TV:n. Dvs. man kan ha SCART 1 och någonting annat men aldrig SCART2 OCH SVHS och eller composit tillsammans.
Vet inte hur många grejer du har inkopplade men kanske du också är i behov av en switch?
För länge sedan så var det så med min gamla TV och video (Luxor) att man var tvungen att alltid ha SCART1 vald på TV:n för att få bra bild på originalvideofilmer. Körde man på någon av TV:ns vanliga kanaler så fladdrade bilden. Om man däremot körde filmer som man själv spelat in hemma så gick det bra att köra på vilken kanal som helst. Detta har kanske ingen relevans vad gäller ditt problem men jag tyckte alltid att det var väldigt skumt och jag har aldrig förstått varför det var så.
Det har att göra med att enheten (tex Xboxen lr dekodern) använder sig av en "strsignal" som automatiskt skall ställa tv:n i Scart1 läge när du slår på dekodern. Det är ju igentligen en "bekvämlighetsgrej".
Det borde gå att plocka ut stift 8 ur scart kontakten. (http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html)
Jag tar däremot inget ansvar för vad som kan hända om ni gör detta.
Men skriv gärna ett svar o berätta om det funkade.
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av BabyFace:
<strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av natural_born:
<strong>Vad är skillnaden på vanlig och Advanced Scart rent tekniskt.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Advanced scart: Använder sig utav 4 signaler i scart kontakten R,G,B och Sync! Alltså du måste ha en tv som klarar av Scart-RGB om det skall funka. Jag har för mig att det var såhär rätta mig om jag har fel!
Vanlig scart: Använder sig av bara composit-video ingången i scarten!
Slutsats: RGB=Skarpare bild och bättre färger!
/BabyFace</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Är det 4? De flesta DVD-lirare kör ju endast 3 och kör typ sync-on-green, eller nått sånt... har jag hört. Men det verkar ju bra med en separat synk.
Börjar känna mig riktigt nöjd som köpte en xbox idag :-).
Såvitt vad jag vet så syncar vell alla RGB prylar nästan enbart via composit utgången.
Så gör iaf Xbox och PS1.
Kan ju tillägga att jag har byggt klart min RGB kabel nu och den fungerar fint.
<a href="http://www.siliconice.net/XBOX/Guides/SCART.shtml" target="_blank">Här</a> är länken till guiden.
Man kan använda den kontakten som sitter på org, composit kabeln. Den går att öppna utan att förstöra ngt och alla stiften finns i den.
<a href="http://67.29.136.162/pixel8/VGA_Cable.htm" target="_blank">Här</a> finns en guide på hur man öppnar kontakten. Och även hur man skall kunna bygga en kabel till vga monitor. Han har f¨ått vga kabeln o fungera efter att han patchade FW´n. Vad är FW??
Någon som vet hur man gör om man bara har SVHS in på teven (eller projectorn i mitt fall) och har en advanced scart hane att utgå ifrån på xboxen?
Ursprungligen skrivet av lazlop:
<strong>Någon som vet hur man gör om man bara har SVHS in på teven (eller projectorn i mitt fall) och har en advanced scart hane att utgå ifrån på xboxen?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Du kan göra det enkelt för dig och beställa en S-videokabel för 150:-
<a href="http://www.psxcare.com/xbox-frame.asp?sida=xbox-hardware.asp&artikel=xbsvideo" target="_blank">http://www.psxcare.com/xbox-frame.asp?sida=xbox-hardware.asp&artikel=xbsvideo</a>
eller en RGB/Scart med extra utgångar för S-video, Compositevideo, Stereo, Optisk digital för 300:-
<a href="http://www.psxcare.com/xbox-frame.asp?sida=xbox-hardware.asp&artikel=xbrgbplus" target="_blank">http://www.psxcare.com/xbox-frame.asp?sida=xbox-hardware.asp&artikel=xbrgbplus</a>
Tack Hansi nu ska den vara beställd!
Har letat som en galning efter en sån kabel! är den ny eller?
Bookmarks