Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: chippa: något för alla eller bara...?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Question chippa: något för alla eller bara...?

    För oss som älskar att pilla omkring och som dessutom inte har pengar att ösa omkring oss?

    Hej på er, är en fattig pcägare som inte har några direkta planer på att köpa en xbox, pengarna finns helt enkelt inte. Men!
    Mina småsyskon har fått en i julklapp och som den ansvarskännande storebror jag är så satte jag genast igång att leta efter sätt att kunna öka användbarheten på denna maskin.
    Problemet är att de är 10 år gamla och därför inte särskilt lämpade att börja löda och greja, tänkte istället skicka in lådan till psxcare och få det fixat.
    mina frågor till er på forumet nu är:
    1. De sitter på adsl, jag sitter på 100 mbit (jo faktiskt etthundra). Det innebär ju att jag kan leta reda på emulatorer och spel och sedan streama över till dem. Anledningen till detta skulle vara att de förmodligen inte kan leta reda på sådant själva. Ok, då ligger filerna hemma hos dem (15 mil från mig), och vi måste få över dem till xboxen. Är det steget svårt?
    Kan de koppla ihop det själva?

    2.Är det överlag svårt att få saker och ting att fungera?
    De behöver ju inte använda alla supersmooth funktionerna, utan de kommer ju att bli överlyckliga om de får fler spel att trixa med.

    3.Eller, är chippa om något som man bara bör göra om man är beredd på att allting strular hela tiden??

    Så allsmäktiga forum, i all ödmjukhet, upplys mig som fanlar i blindo efter mina fattiga småsyskons högre lycka!

    tack

    /Daniel

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Hmm e d pengarna som styr så skulle jag låta boxen vara som den e. Dom ska ju bara spela spel eller hur & du bor 15 mil därifrån så då har DU ingen nytta av den Om dom skulle ha den flashad med bios + allt det andra. Det kostar att ligga på topp, DOM ska ha chip, ny HD annars e det inte lönt minst en 120GB om du ska ha spel/filmer, Bios, installation av allt detta OM DOM inte kan göra det själva. Till ett pris av vad boxen kostade (1.890:- skåne) inför skaffande av div program vara + SUPERDISK 3.1. Vet man inte vad, hur, man ska göra låt ngn kunnig fixa det då. Och det kostar....... Låt ditt ego vila & vänta tills du har råd med en egen , för deras skull.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Piteå
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Post

    vill bara kommentera detta:

    "De sitter på adsl, jag sitter på 100 mbit (jo faktiskt etthundra)"

    bor du i nått annat land än i Sverige? för banverket tillåter inte högre hastighet mot internet än 10mbit.. däremot om du sitter på sunet har du 100mbit internt.. har hört 155 från annat håll men jag vet ej om det stämmer... men mot internet bara 10..

    jag sitter också på 100mbit.. i min och min brors nätverk.. =P

    du kan ringa och fråga din isp vad din hastighet ut mot internet är.. han kommer säga 10mbit.. förhoppningsvis full duplex..

    100mbit har bara sunet & Gävlenet.. och det är endast internt.. dock 10mbit ut mot internet..

    btw.. jag hatar också banverket
    ironm - Det bästa för Sverige

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Ullevadda
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post

    Jag vill bara kommentera detta:

    "bor du i nått annat land än i Sverige? för banverket tillåter inte högre hastighet mot internet än 10mbit.."

    Vad snackar du om? Vad har banverket med den saken att göra? De äger så vitt jag vet ingen egen fiber. Det är ju fritt för de som äger kapaciteten att sälja, alltså kan man köpa en 100mbit, så vad du fått dina uppgifter ifrån vet jag inte...

    //Diz

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    K-D
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Post

    Jag vill oxå bara kommentera detta:

    "tillåter inte högre hastighet mot internet än 10mbit"

    Finns flera som sitter med BBB som även dem har 100mbit så snacka inte en massa gojja

    Ang din fråga danwen :

    Fixar du med chipningen och HD byte åt dem så är resten lätt.
    Du smäller bara upp ett internt nätverk hemma hos dina bröder och använder dig av RA (RemoteAdmin) eller liknande för att skicka över filerna från deras dator (där du lagt upp dem från din) till deras x-box. eller helt enkelt tunnlar trafiken från en viss in port på datorn ut mot boxen.
    För någon gång åker du väl o hälsar på dem och kan fixa iordning nätverket.
    Och sen själva installationerna m.m sköter man kvällstid eller natte tid då dina små bröder sover (eller borde iaf).

    Pengarna det kostar tjänar man in på ett par orginalspel så det skall inte vara så stor faktor. Dessutom räcker nog en 80gb då hans bröder antagligen inte skall sitta o kolla film på boxen utan spela spel. Och ni vet själva hur fort man tröttnar på spel så när han väl fyllt en 80gb hd kan han nog rensa bort lite spel för att fylla på med nya.

    varför ser ni bara negativa saker när folk frågar nått? har ni inget bra svar så svara inte alls!

    Om du nu gör detta eller ej så har du iaf fått en lösning.

    //know

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Piteå
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Post

    "Finns flera som sitter med BBB som även dem har 100mbit så snacka inte en massa gojja"

    020-710070

    ring och fråga ifall BBB erbjuder 100mbit till deras kunder.

    gör det snälla.
    ironm - Det bästa för Sverige

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Vad VI nu menade "KNOW" var att vet man inte vad man SKA göra & HUR, så kan man ju låta SMÅ syskonens XBOX vara eller hur för VEM ska fixa den OM det nu börjar strula, ska man då köra 150 KM mitt på dagen för att FIXA det, För dom väntar väl inte tills HAN kommer på besök nästa gång kanske 1 gång i månaden.

    Det var bara ett tipps MEN tar man tipps som NEGATIVA svar så e d ju upp till den personen eller hur. För det är väl ENKELHETEN en slutanvändare är ute efter eller hur?

    SOM små barns förälder VET jag att användbarheten för SMÅ barn är att spela spel som är roliga inget annat.

    Sen ges där ju ingen hjälp med PIRAT kopiering här fasst man ser det dagligen här på forumet.

    Sen om man sitter på en 100/10 MB lina ut mot nätet spelar mindre roll i dett sammanhang.
    Du kan sitta & ladda ner ISO även med ett 33.6 modem OM man tycker det är värt pengar & tid.

    <small>[ 23 January 2003, 13:28: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Ullevadda
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post

    "100mbit har bara sunet & Gävlenet.. och det är endast internt.. dock 10mbit ut mot internet.."

    SUCK!

    Sunet sitter på en 10 Gbit lina mellan högskolor och universitet. Om du vill kalla det internt går det säkert bra, men kom bara inte och påstå att de sitter på en 10 Mbit mot världen för då är du ute och cyklar! Satt själv för inte så länge sedan med en bärbar dator kopplad RAK i Utfors Sverige-ring, och då snackade vi inte några 10 Mbit. Så inse; Du har fel!

    //Diz

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question

    Tja, jag är ute efter att köpa en chippad xbox (X-excuter 2.0 Lite)

    ja undrar varför ni tycker att man måste byta ut sin hårddisk direkt när man chippar?

    funkar det inte bra att köra med brända skivor?
    / kommer nog vilja byta HD efter ett tag, och som jag förstått e detta rätt enkelt, stämmer det?

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    K-D
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Post

    @ ironm om BBB erbjuder det till vilken svensson som helst eller om det går att fixa är 2 skilda saker Behöver inte gå in på det djupare än så.

    @ pege63 vad jag menar är att har du ett tipps för att lösa det han söker så varför inte ge honom det? Om han sen väljer att göra det eller ej efter han har läst om hur är upp till honom.

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Talking

    Shit, mitt inlägg försvann. Nåja i kort gick det ut på:
    1. Tack för alla svar, otroligt uppmuntrande att det finns människor som delar med sig av sin kunskap.
    2. Huruvida jag har 100 mbit till internet är jag inte säker på, men å andra sidan så är ju inte så ofta man kommer upp i 12.5 Mb/s pga av alla flaskhalsar, känns mer som en teoretisk fråga än något annat. Poängen var att det är snabbt som attan! (en andra poäng var att jag ville skryta lite ;-) )
    3. Min syskon vill ju inte hålla på med några avancerade grejor överhuvudtaget, så divx och allt det där är inte intressant, det är mycket enklare med dator och tv-out. De vill bara få ett par spel till. Så har pege63 rätt i att det kommer att vara alldeles för mycket strul, eller har know rätt (förhoppningsvis ! :-) ) som säger att det inte är så mycket strul förutom i ett initialläge, med montering av chip (som jag tidigare förklarat tänkte lägga ut på entreprenad), uppsättning av nätverk och config av en remote access av något slag?

    /Daniel

    ps tack än en gång ds

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Diz:
    <strong>Vad snackar du om? Vad har banverket med den saken att göra? De äger så vitt jag vet ingen egen fiber. //Diz</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Banverket är nog en av dom företag som grävt ner mest fiber i sverige till dags datum, då det i stort sett ligger minst en fiber i banvallen vid varje tåg spår som går i kors och tvärs igenom hela Sverige.

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Ullevadda
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post

    Marty:

    Jo, jag vet men lyckade uttrycka mig lite (ganska klumpigt). Banverket har ju fiber i stort sett varenda banvall, men mig veterligen är de inte kapacitet som det säljer vidare. De kan ha varit så tidigare, men nu vette tusan...

    //Diz

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post

    det finns många fler än bbb, sunet och utfors som erbjuder 100+mbit, men bbb är oftast bara 100mbit där de utför sina "pilotprojekt" med ip-telefoni och sånt..
    a

Liknande diskussioner

  1. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  2. CHIPPA XB MED GARANTIN KVAR (fortsättning)
    By Monks in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-01-03, 11:50
  3. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44
  5. Betyder detta att det är något fel, eller?
    By ate-bitt in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2001-11-11, 21:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •