Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Problem med programmering av Matrix

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Sollefteå
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post Problem med programmering av Matrix

    Enligt de anvisningar som medföljer Matrix har parallellporten 378 och Offset FFC00000 i inställningarna. Då känner inte datorn av programmeraren. När jag då drar i "delay-regeln" några enheter till höger längst ned verkar allt fungera. Jag kan programmera och väljer Bios (samma som på bilden i manualen). Väljer sedan File Part D m m (som på bild 7 i manualen). Chipet startar upp med programmeringen men stannar upp och ger ifrån sig Error programming LPC Ska jag prova några andra siffror i inställningarna på parallellporten? I så fall vilka då? Eller är det månne fel på mitt chip?

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Sollefteå
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Talking

    Knepigt det här med Bios-uppdatering. Ändrade parallell-portsinställningen i PC:n till 278 och testade igen. Drog ut kortet och ryckte ut chipet ur programmeraren och satte tillbaka det igen. Nu kände parallellporten av programmeraren på en gång. Däremot kom jag bara till 85% i programmeringen innan samma felmeddelande mötte mig. Suck! Provade att åter ta ut kortet ur porten, rekade lite på chipet och provade igen. Och nu fungerade faktiskt hela programmeringen med verifiering och allt. Så nu blir det till att beställa lämplig hårddisk!! Puh!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Var?
    Inlägg
    38
    Respekt
    0

    Post

    Vad ruttet Matrix chippet är egentligen. Inte nog med att det är dyrt, det glappar och fular sig. Hade Psxcare sålt cheap LPC mods hade många sluppit skiten.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    62
    Respekt
    22

    Angry

    Uttala dig inte om saker som du inte förstår dig på, svennestjärten! Matrixet anses allmänt bland XBox-hackers vara det bästa chippet på marknaden för tillfället och att det skulle glappa är rent skitsnack. Det är mycket välbyggt, enkelt att installera och sitter som gjutet på moderkortet. Om man bara följer instruktionerna ordentligt och är noggrann så är det omöjligt att misslyckas med installationen. Att sedan folk har problem med sina parallellportar och inställningen av dem är en helt annan fråga. Skärp dig!

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Matrixchipet är ett alternativ som passar en viss målgrupp - de kunder som inte kan/vill löda men ändå vill montera chipet själv. Och precis som jag påtalade långt i förväg så räknar vi med en del supportfrågor pga problem att få det att fungera med parallellporten samt svårigheter att få perfekt kontakt.

    Det är bara barnsligt att snacka skit om en produkt bara för att man själv fastnade för en annan lösning. En Nissan Micra är också billig, men andra kanske föredrar en Volvo kombi av olika anledningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Sweden
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Post

    Jag hade samma problem men använde mig istället av wmilk och då fungerade det utan problem. Kan ju vara värt att testa.

    /ExInferis

  7. #7
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Umeå
    Inlägg
    91
    Respekt
    23

    Post

    En "xboxhacker" borde ju klara av att löda ett chip själv och då är i så fall både Openxbox och Cheapmod bättre än Matrix, anser jag.

    Desutom så stämmer det inte när du (Meneldil) säger att matrix är mycket välbyggt, dom kopierade ju både chippet och programmeraren direkt från Numbnuts CheapLPC, och att den programmeraren skulle vara välbyggd, det kan jag inte precis hålla med om, eftersom den inte klarar av att användas av alla PC-maskiner.

    Hansi verka dock inte gilla cheapmods, eftersom alla trådar om det försvinner spårlöst, så ska försöka att sluta prata om dom...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Jag har ingenting emot cheapmods, däremot var det någon som antydde att han sålde den typen av chip och hade sin emailadress som signatur...orkade inte justera det i varje inlägg utan plockade bort hela tråden.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Umeå
    Inlägg
    91
    Respekt
    23

    Post

    Okej, ursäkta mig. Men skrev det också en gång i "annons spam" forumet, det försvan också...
    Trodde man fick annonsera enstaka produkter där, står så under rubriken.

    (du får väl ta bort detta medelande om du anser det vara reklam). =)

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    62
    Respekt
    22

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Cyber-Ola:
    <strong>En "xboxhacker" borde ju klara av att löda ett chip själv och då är i så fall både Openxbox och Cheapmod bättre än Matrix, anser jag.

    Desutom så stämmer det inte när du (Meneldil) säger att matrix är mycket välbyggt, dom kopierade ju både chippet och programmeraren direkt från Numbnuts CheapLPC, och att den programmeraren skulle vara välbyggd, det kan jag inte precis hålla med om, eftersom den inte klarar av att användas av alla PC-maskiner.

    Hansi verka dock inte gilla cheapmods, eftersom alla trådar om det försvinner spårlöst, så ska försöka att sluta prata om dom...</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">För det första så finns inte OpenXbox på marknaden överhuvudtaget eftersom Lik Sang förlorade rättegången mot Microsoft vilket jag tidigare skrivit om på detta forum. Ganska ointressant att jämföra med en produkt som inte ens produceras, eller hur? Sedan är det självklart att det hela tiden dyker upp bättre och bättre chip på marknaden. Matrix är bäst just nu men om några månader kommer det att finnas ännu bättre chip på marknaden. Om man vill löda så finns det måhända bättre alternativ redan nu.

    Jag vill inte löda i XBoxen av tre anledningar:

    1. Jag är kass på att löda så det skulle säkert bli en massa kallödningar.

    2. Jag vill enkelt kunna plocka ut chippet om det blir något strul med kommande XBoxLive eller chipdetection och dyl.

    3. Jag har inte råd att köpa en ny Xbox om den skulle paja och det är ändå billigare att köpa ett Matrix än att låta PSXcare löda åt mig vilket nog skulle vara det förnuftigaste alternativet annars (de ger ju GARANTI-vilket kan vara guld värt om något skulle gå snett-och tro mig -det finns ALLTID risk för att något går snett!)

    Du kan i allafall diskutera på ett sansat och intelligent sätt tillskillnad från signaturen "Svenneazz"...

    Om du gillar Cheapmods och trivs med dem så är det ju bra för dig. Men det finns ingen anledning att börja snacka skit om andra produkter bara för det. Mitt Matrix har fungerat över förväntan (både chippet och programmeraren) och de få problem som jag har haft har helt berott på att jag inte hade full koll på den mjukvara som jag använde. Nu har jag det och allt är frid och fröjd.

    Min programmerare fungerar klockrent och det är helt riktigt att den kommer från Andy Greens <a href="http://www.warmcat.com/milksop/index.html" target="_blank">Numbnut</a>

    Hur kommer det sig att du både snackar skit om och höjer en viss person till skyarna i samma andetag? Skumt...

    Xodus Matrix per se är emellertid inte någon kopia av Cheapmods och jag förstår inte alls vad du fått det ifrån. Håll upp två chip bredvid varandra så ser du nog skillnad i både design och kvalitet med blotta ögat!

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    62
    Respekt
    22

    Post

    Glömde förresten en anledning till att välja Matrix. Kanske det blir aktuellt om ett halvår eller ett år att byta chip och då vill man ju kunna göra detta på ett så smidigt sätt som möjligt. Inget kan vara smidigare än <a href="http://www.**************/" target="_blank">Matrix</a>

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Var?
    Inlägg
    38
    Respekt
    0

    Post

    Att löda de stora punkterna på moderkortet är mycket lätt. Att det skulle bli några kallödningar har jag svårt att tro.

    Sen är frågan om vad man får sälja på annonsforumet. Man får ju sälja sina begagnade modchips, men inte cheap mods?! Vad fan är det för stil? Klarar inte Hansi av att andra kommer på flexiblare lösningar än vad han själv gör? Om man säljer sina cheap mods i större kvantiteter kan jag förstå, men att sälja enstaka kan ju inte göra någon större skada.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Var?
    Inlägg
    38
    Respekt
    0

    Post

    Sen vad gäller flexiblitet och pålitlighet så tycker jag inte att cheap LPC mods skall bannlysas här. Det är som att hindra att låta utvecklingen gå framåt. Cheap LPC mods kan sättas ihop och bli VÄLDIGT stabila och hållbarare, ja till och med mer än Matrix chippet som kostar onödigt mycket med sitt lilla skitminne. Kommer en Xecuter 2 kernel ut som är på 512 kbyte så kan de stackars satarna som köpt Matrix till sina v2 Xboxar hälsa hem. Så ni som säger att Matrix absolut kommer fungera med v2 Xboxar skall bara ta och hålla käft om ni inte kan garantera det!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    62
    Respekt
    22

    Question

    Till Hansi: jag undrar om inte signaturen "svenneazz" borde bannlysas från detta forum? Inte för sina åsikter - självklart har var och en rätt att tycka det han vill - men sagda svenneazz:s vulgära språk och otrevliga attityd har börja förstöra stämningen på detta annars så trevliga forum.

    Du kan väl fundera på saken i alla fall?

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Var?
    Inlägg
    38
    Respekt
    0

    Angry

    Ok, inte för att tråden skall bli off-topic, men säg vad i mina meningar du inte uppskattar så skall jag tänka på det i fortsättningen. Ord som "fan" kanske inte år så trevliga förstås.

    Sen om jag tycker att Hansi har oflexibla metoder står jag för. Om du tycker att jag har dålig attityd pga av det så bör du tänka efter. Lika väl som du ger mig dålig kritik så ger jag kritik.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Svenneazz:
    <strong>Ok, inte för att tråden skall bli off-topic, men säg vad i mina meningar du inte uppskattar så skall jag tänka på det i fortsättningen. Ord som "fan" kanske inte år så trevliga förstås.

    Sen om jag tycker att Hansi har oflexibla metoder står jag för. Om du tycker att jag har dålig attityd pga av det så bör du tänka efter. Lika väl som du ger mig dålig kritik så ger jag kritik.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Håller med om att du kunde dämpa tonläget lite, du "låter" inte direkt trevlig i dina inlägg.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Sollefteå
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Talking

    Vill bara tala om att jag efter de inledande små problemen nu är hur nöjd som helst med min modifiering av X-boxen med Matrix-kortet. Har nu satt i en 100GB 7200 varvs HD. Tack till Hansi för en utmärkt manual som medföljer Matrix-chipet.

Liknande diskussioner

  1. Problem med Superdisc 2 och matrix??
    By shorts in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2002-12-25, 15:12
  2. Stora problem med Matrix
    By JJ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-11-27, 12:41
  3. Problem med flashing av Matrix
    By crusher88 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-18, 20:02
  4. Fixa felflashat TSOP med Matrix
    By MaCRo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-16, 00:25
  5. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •