Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: varför så kass bild!?

gjazz Guest

Post varför så kass bild!?

Hej! Jag har en liten fråga, varför är text i kanterna av TV'n så suddig och oklar att man knappt kan läsa den? jag har det problemet i alla spel och program där det finns text på höger eller vänster sida av bilden. använder mig av standardkabeln som följde med boxen samt en 4:3 TV som har några år på nacken. Är där någon mer som har det här problemet och som vet om det kan lösas? t.ex. genom att köpa en RGBkabel?
    Tacksam för svar!

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Västerås
    Respekt
    0

Jag har samma problem. Märks tydligt i menyerna till vänster i Xbox Media Player. Jag har tänkt köpa en XBOX RGB+S-video+AV+optisk digital guld för 300:- av Hansi, när han får hem en leverans från Kina. Jag hoppas och tror att det löser problemet. Om någon kan ge bekräftelse på detta, hör av er.

Hansi, har du fått hem kablarna?
    Xbox V1.1, Xecuter2Pro, Bios X2_4974, HD120GB

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Dom kom för mer än en vecka sen
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

gjazz Guest

Exclamation

Ok, men löser en sådan kabel det här problemet? precis som du säger så är menyn i xbmp nästan oläslig. Är felet i tv-ut chippet? har ungefär samma problem med tv-ut kortet på min dator... bilden blir på nått sätt lite förvrängd... kan inte förstå hur MS släpper en sådan produkt, men det är ju klart.... kvalitetskontroll har ju aldrig varit deras starka sida. känner mig besviken.

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    22

Har inga problem, släng ut era gamla tv-apparater och köp en ny.

gjazz Guest

min tv är max 3 år gammal.. de jag känner har samma problem även med nya apparater.

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Västerås
    Respekt
    0

Vill lägga till att jag har samma symptom med en 3 år gammal 32" 4:3 och en 1 år gammal 32" widescreen 100 Hz TV. Suddet kommer från kabeln, (hoppas för böveln att det inte är från boxen)!

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    23

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av gjazz:
    <strong>Ok, men löser en sådan kabel det här problemet? precis som du säger så är menyn i xbmp nästan oläslig. Är felet i tv-ut chippet? har ungefär samma problem med tv-ut kortet på min dator... bilden blir på nått sätt lite förvrängd... kan inte förstå hur MS släpper en sådan produkt, men det är ju klart.... kvalitetskontroll har ju aldrig varit deras starka sida. känner mig besviken. </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Alla konsoler säljs utan RGB scart, och att bilden är oskarp beror inte på kvalitén utan att vanlig scart är oskarp.
    Om du har extremt otydlig bild så tror jag tyvärr att felet ligger på din tv, men skaffar du rgb scart så bör det hjälpa mycket.

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    22

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Antigonos24:
    <strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av gjazz:
    <strong>Ok, men löser en sådan kabel det här problemet? precis som du säger så är menyn i xbmp nästan oläslig. Är felet i tv-ut chippet? har ungefär samma problem med tv-ut kortet på min dator... bilden blir på nått sätt lite förvrängd... kan inte förstå hur MS släpper en sådan produkt, men det är ju klart.... kvalitetskontroll har ju aldrig varit deras starka sida. känner mig besviken. </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Alla konsoler säljs utan RGB scart, och att bilden är oskarp beror inte på kvalitén utan att vanlig scart är oskarp.
    Om du har extremt otydlig bild så tror jag tyvärr att felet ligger på din tv, men skaffar du rgb scart så bör det hjälpa mycket.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Sant så sant, den fjärde vise mannen har talat.

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    karlskrona
    Respekt
    0

Jag har köpt en RGB-kabel å visst blir bilden skarpare men jag har fått ett annat större problem och det är det att bilden blir mycket mörkare med den , knappt så man ser vad som händer på TV:n?
    Ska det vara så?

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25

jag har liknande problem.
    när jag lirar med vanliga kabeln så är bilden skit mörk (även med rgb scarten) så jag måste ändra om inställningarna på tv:n. Sen så kan jag bara lira pal spel med vanliga kabeln. För när jag ändrar om till ntsc (60 hz) så blir bilden svartvit. Då lär jag använda rgb scarten. Och när jag använder rgb scarten till ntsc spelen så blir bilden för stor för tv rutan =) försvinner några cm runt om. Så min tv kan nog dra mot ett varmare ställe. En annan sak... när man går in i ms dashen och ska ställa in 60hz inställningen. Är det typ "Does your tv support 60 hz" eller något liknande, är det den inställningen man ska välja "ja" på eller? och sen är det bara att starta om boxen?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

gjazz Guest

jag skaffade en RGB scart, men tyvärr så hjälpte det inte det minsta. dessutom så defaultar tv'n till 16:9 format varje gång jag startar boxen fastän tv'n är en vanlig 4:3 skumt

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Västerås
    Respekt
    0

Hmm...
    :-(
    Det var tråkigt att RGB-scart inte hjälpte.
    Kan du ge lite info om vilken kabel du köpte?
    Varför blev det inte bättre, (spekulation)??
    Det blir ju mycket bättre bild från en DVD-spelare om man kör RGB eller S-VHS till TVn. I DVD-fallet ställer man in på DVD-spelaren vilken signal som skall sändas ut. Denna inställningsmöjlighet finns inte på Xbox eller hur?

Vet TV-apparaten vilken signal den skall använda? (om den får flera alternativ samtidigt)

Kom igen, är det ingen här som kan säga hur man lyckas få en skarp (och ljus) bild på TVn?

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    karlskrona
    Respekt
    0

Läste lite om det , och det är tydligen så att xboxen har en ganska klen rgb-utgång så bilden blir lite för mörk om du inte har en TV med jättekänslig scart-ingång(RGB då såklart), Min TV är en 32" widescreen inköpt i julas å på den blir den lite för mörk , jag vet inte om det är någon som lyckats bra med sin RGB-kabel?

Är det så Hansi eller är vi ute å fumlar?

gjazz Guest

kan det vara så att min tv kanske inte har stöd för rgb? jag är faktikskt inte riktigt 100% säker på att min tv stöder det. jag har provat i båda scartuttagen på tv'n utan att märka nån större skillnad... möjligtvis lite skarpare bild. jag har dock inte märkt att bilden är mörkare som ni beskriver. jag köpte en joytech kabel advanced av kabel.
    det jag helst av allt vill ha hjälp med är att när jag startar boxen så går tv'n in i 16:9 läge.... jag måste då trycka på en knapp på fjärrkontrollen för att gå tillbaka till 4:3.. går det att plocka bort nåt stift från scarten som fixar detta? min egen gissning ligger på stift nr 8, men jag har alldrig gjort sånt där förr och vill inte sabba kablen.
    Hansi Hilfe!!

gjazz Guest

hmmm... ville bara tillägga att jag numera har färgbild både i pal och ntsc läge... med standardkablen så var bilden svart-vit i ntsc... betyder inte det att min tv stödjer rgb?
    trevligt med alla svar och spekulationer i tråden! fortsätt med det! väldigt tacksam.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Min diagnos är att din TV förstår RGB men att dess bildrör har gått för många timmar för att orka fokusera ända ut i kanterna. Eller så är den bara dåligt kalibrerad.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

gjazz Guest

tack! det där låter faktiskt troligt.. det är bara text i kanterna som blir suddig, jag kan leva med det till jag köper en ny. men hur fasen kalibrerar man bilden? och vad tror ni man kan göra åt att tv'n defaultar till 16:9 ?

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    24

Det finns "dolda" service menyer på alla tv apparater. Men i dessa kan du INTE kalibrera skärpa i kanterna. Det är isf. på HS trafon innuti tv´n man har en Focus potentiometer (OBS!!! pilla inte här) Det är nämligen över 25KV (25000v) här.

I service menyn ställer man vart kanterna skall vara, färgbalans mm.

Liknande diskussioner

1. Varför två "hårddiskar" med EvoX?
    By Steeth in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-12-23, 18:59
  2. Varför grön bild på dvd video?
    By PS2-Master in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-12-20, 20:34
  3. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 19:44
  4. Hoppig Bild
    By PSmickeX in forum Playstation produktsupport - Multi-X