I tisdags fick jag mitt x-ecuter som jag beställt och började genast att löda dit det.
Hela lödningen gick fint och att ta isär boxen och så, trodde jag.
När jag testade xboxen efter modningen startade den om 3 gånger och sedan blinkade grönt/rött,
Förstod inte riktigt vad som var fel, men jag började ialla fall att löda bort chippet.
Efter jag lött bort det såg jag vad felet var, det hade runnit tenn under chippet så att två av
punkterna hade blivit ihop lödda, var dock inga större problem att ta bort det tenn som hade runnit, men mendans jag lödde bort chippet så hade ett antal av dom små metal ringarna där man ska smälta tenn lostnat.
Har nu försökt att dra kablar mellan chippet och moderbordet, fick det att funka en gång
men då var det så rörigt (kablarna från moderbordet till chippet gick kors och tvärs) att det hade
inte gått att sätta ihop xboxen, så jag fixade till lite och till slut så lyckades jag få till det
ganska bra, men då funkade det självklart inte längre. Alla försök efter detta har varit misslyckade
vet ej om det är chippet som det är fel på eller om det är lödpunkterna på xboxen.
Kan ju passa på att lämna ett litet löd-tips till alla som köper x-ecuter, trycka ganska så hårt på
chippet medans ni löder, så slipper ni nog att samma sak som hände för mig.
Bookmarks