Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Backup till PS One

  1. #1
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Question Backup till PS One

    Försökt att nyttja Clone CD för att göra backuper till PS One men det vill inte fungera. Alla inställningar är som dom ska och har en fullt kompatibel brännare/läsare. Kör man skivan i en "gammal" psx så fungerar det oftast. Någon som har ett bra svar på varför det är så? Har ett Stealth Chip monterat.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Från
    sweden
    Inlägg
    152
    Respekt
    0

    Post

    Hej! pröva med att patcha spelen.
    mvh Daniel
    daniel_e53@hotmail.com

  3. #3
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Post

    Jo det är det jag gör nu men hoppades på att kunna slippa allt detta patchande. Tror det har lite med att jag kan ha kört för snabbt i bränningen. min brännare klarar inte att bränna i mindre än 8x. Ska försöka igen någon dag med vissa andra inställningar och allt. Har för mig att jag inte tänkte mig för och köre för fullt (dvs 24x) och det fungerar ju självfallet inte.

    Tack för visat intresse att hjälpa!

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2002
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    40
    Respekt
    23

    Post

    Brukar själv använda antingen Clone CD eller CD-Mate till att göra spelkopior, har inte märkt några problem när jag har brännt skivorna i hastigheterna 8x - 12x) utan de har fungerat som de ska. Har dock enbart använt märkesskivor och hållt mig borta ifrån de billigaste skivorna, vet inte om det kanske är det som är problemet med din PS One, att den kanske inte gillar det skivmärket som du just nu använder. Ett förslag kan vara att prova att byta märke på skivorna.

  5. #5
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Talking

    Får tacka för hjälpen. Har kommit fram till att det är helt klart mitt egna fel som gjorde detta och att jag fått för mig att min brännare ej heller kunnde läsa saktare än 8x. Det är ju självfallet helt fel. Den kan läsa i princip hur sakta som hellst och bränner jag sen i 8x (som är minimum på min brännare) så fungerar spelen.
    Äntligen lyckas jag göra backup via clonecd.

    Nu så använder jag mig av inställningarna att jag läser data i 2x och audio i 2x (bästa läget) vilket innebär att det kan bli att den läser audio i 0.5x men i stället så fungerar det.
    Har med subchannel på både audio och data och bränner okorrigerat.

    Använder mig av CDR märken som TDK, Fujifilm och Lead Data Black.

    <small>[ 28 May 2002, 20:13: Meddelandet redigerat av: Dustpuppy ]</small>

  6. #6
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Post

    Kommit fram till en sak till som stör rejält kvaliteten på kopian.
    Vissa brännare startar att bränna i en hastighet och ökar sedan hastigheten efter hand. Om den gör det så syns det oftast på skivan att det är olika kvalitet på bränningen, ser ut som olika spår på den. Har fått det om jag går upp en bit i hastighet, minns inte vilken hastighet min brännare börjar bete sig så men i 24x är det helt klart att det gör det, i 8x så går den i konstant hastighet hela tiden och då blev kopian bra också.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2002
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    40
    Respekt
    23

    Post

    Bra att det löste sig till slut.

    De olika brännhastigheterna mm har lite olika namn. En del Yamaha-brännare använder sig av P-CAV och då skriver den med samma hastighet hela tiden, andra tillverkare såsom nyare Plextor, Lite-On brännare osv använder sig av Z-CLV, och denna gör precis som du nämner 'ändrar hastighet' efter att den har brännt ett litet tag.

    Ett litet klipp ifrån cdrlabs från en Lite-On 40x brännare som använder sig av Z-CLV teknik.

    The drive starts writing at 20x. At about the 8 minute mark, the drive will
    stop writing and change its speed to 24x. At the 28 minute mark, the drive stops
    writing again and changes its speed to 32x. Finally, at about the 53 minute mark,
    the drive reaches its maximum writing speed of 40x

    Surfa in på
    <a href="http://www.cdrlabs.com/reviews/" target="_blank">http://www.cdrlabs.com/reviews/</a>
    och välj din brännare så hittar du förhoppningsvis en bra recension av din cd-brännare med de flesta detaljer som man vill veta.

  8. #8
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Post

    Precis det jag menade ja, kom inte ihåg vad det hette just när jag skrev.
    Jo jag vet att min kör CLV och Z-CLV.
    Tror att min brännare ska klara att köra upp till 16x CLV (konstant fart).
    Ska kolla upp det, garanterat 12x CLV vet jag.
    När man fick vetskapen om det så blev det ju en helt annan sak att bränna, då förstog man ju varför det inte fungerade ibland.

Liknande diskussioner

  1. BAckup på org spel
    By avskedsfest in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-22, 14:40
  2. göra en backup från dvd till dvd-r
    By arneanka in forum XBOX Backup och Patchar
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-04-11, 23:31
  3. backup till dc
    By daniel_e53@hotmail.com in forum Dreamcast - backup/patchar
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2003-01-16, 22:15
  4. PS2 dvd backup spel till 700mb cd's
    By PS2_freak in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-11-22, 00:52
  5. Till hansi Eller shiro
    By daniel_e53@hotmail.com in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-04-15, 18:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •