Efter nu 11 monteringar med Matrix/Xodus (beställt 12 st från *******) så vet jag inte längre om jag kan rekommendera den lösningen till någon.
Visst, det funkar och i 75% av fallen så är det en bra lösning om man inte vill löda, men ...
Trots lödfri design och allt så vete sjutton om jag inte hellre skulle löda ett par punkter.
Om inte Matrix/Xodus kommer rätt så kan det vara en hel del problem att få den 100% korrekt placerad, blinkar grönt men funkar inte.
Jag har monterat ett par 1.0r som stökat och man har fått dit den och allt verkar OK men efter en stund så ser man att det är fel, samt att det har varit mycket besvär på dessa att verkligen få den att ligga rätt.
Plus att en av maskinerna, efter lite studsande, slutade funka. Det var bara att skruva isär och sätta tillbaka chippet på sätt plats.
För att inte tala om 1.1 ... Där är det lika bra att omedelbart fylla kontakthålen innan man ens försöker. Om det är en "lödfri" design så kan jag lika väl omedelbart sätta dit vilket som helst annat chip.
Nja, tanken är god och det funkar "för det mesta" men har man lite oflyt så är det mycket besvär.
Vilket innebär att jag skulle inte rekommendera det längre, det är bättre med ett lödchip. Kan/vill man inte själv montera så be någon att sätta dit det (t ex tv/radio montör).
Bookmarks