Microsoft har tydligen fått Lik Sang att släcka ner sin hemsida genom juridiska åtgärder och förbereder stämning. Tydligen har Microsoft börjat sätta hårt åt moddtillverkare.
Microsoft har tydligen fått Lik Sang att släcka ner sin hemsida genom juridiska åtgärder och förbereder stämning. Tydligen har Microsoft börjat sätta hårt åt moddtillverkare.
Fråga är om det är ens lönt med stämmning, jag mena att det är fan nästan lagigt att sälja allt, och om du köper ett chip eller moddar är väl ditt beslut, det är ju din xbox och då får du ju göra vad du vill med den produkten. Så frågan är om inte MS kommer att förlora.
I'm a XBOX Lover.
©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®
XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
Screen : 103" (InFocus)
+ en massa andra bra prylar.
Vissa av de chip de säljer till Xbox innehåller väl en del av Microsofts Xbox-BIOS? Jag känner till en butik i Stockholm som av juridiska skäl inte ville ta in ett tidigt Xbox-chip för att det innehöll Microsofts BIOS...
Du får inte alls göra vad du vill med "din"
Läs igenom ditt avtal som du fick och godkände då du köpte xboxnen. Det står typ att du bara äger en licens till maskinen och inget annat. Den skall således inte heller "förvanskas" på ngt sätt. Jag vill tillägga att detta inte är ordagrant men läs själva så får ni se
Att ett avtal skulle gälla bara för att man köper en produkt (till skillnad från att man skriver på ett kontrakt) existerar bara i överväxta företags fantasivärld.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Jag skulle vilja hålla med om det. Men eftersom en jätte som Microsoft ändå är så slutar det med att de till slut vinner ändå. De har mer pengar att vifta med för att få sin vilja igenom det såg vi ju när de fick en webbaserad konkurrent til er stängd. Jag såg en cool grej på Microsfts hemsida för ett par dagar sedan. Det var på deras jobbsite där de sökte efter en person med stora erfarenheter av modchip och sådant till konsoller och då främst xboxen... De kanske vill ha slut på modchippningen eller ngt vad vet jag... :-)
Ja just de BadBoY, skrev du på någonstans när du köpte din xbox??? Neee, då så, då gör vi vad vi vill med den, jag kan slänga den i sjön o dom kan ta sej i brasan, that's it.
Det som kan vara olagligt är en MS BIOS kopia, men hur enkelt är det inte att komma förbi det??? Dom som kan sådant är det bara att ändra lite och kasta om, hux flux är den inte lik MS mer.
I'm a XBOX Lover.
©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®
XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
Screen : 103" (InFocus)
+ en massa andra bra prylar.
******** uppe igen!!!
Men inte en skymt utav något mod chip till någon av konsollerna .
Detta har skrivits på deras sida:
Sony, Nintendo and Microsoft vs. Lik Sang
Tue Oct 15 2002 14:57:22 Hong Kong Time - Top
On September 16th a lawsuit against Lik Sang International Limited and it's directors was filed in the High Court of Hong Kong by the companies Sony, Nintendo and Microsoft alleging infringment of copyrighted material by the selling of Mod Chips or other development and backup devices for the Plaintiffs consoles.
On September 17th, the High Court of Hong Kong issued Orders and Injunctions against Lik Sang which prevented selling or advertising Mod Chips (and other similar products in question). The details outlined in those Injunctions basically took ********.com, the company and more than 20 full-time employees "down" - business was officially closed till today. Lik Sang and it's employees couldn't even speak about the case due to an injunction of the High Court.
Lik Sang International Limited has removed all the products in question from it's website and started it's business operation again this Tuesday, October 15th. Un-shipped orders will be processed in due course and the first shipments are scheduled to be dispatched by November 1st. Customers with unshipped orders will receive emails with shipping & or cancellation information. In the meantime, new orders are welcome.
Please note that Lik Sang International Limited has always sold the products in questions with the legitimate uses in mind. The products haven't been considered by us as illegal. All the Court Orders were issued before hearing a single word from the company. However, Lik Sang is now not in a position to sell the questioned products in the immediate future.
J.O.G
Jepp.. det är inte bara microsoft,
utan även sony och nintendo..
samtliga skulle antagligen klara en process likt denna på egen hand..
synd om ******** =(
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ursprungligen skrivet av J.O.G:
<strong>Men inte en skymt utav något mod chip till någon av konsollerna .</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jodå, de säljer fortfarande modifierade Gamecube-maskiner. De säljer dock inte lösa chip till Gamecube.
Tjenare,
Jag kan bara små-le när jag läser om denna stämning. Som en hobbyjurist och allmänt intresserad så är min tolkning av situationen så här. MS & Co är ganska rökta, för i slutändan kommer det till sist ner till det grundläggande faktumet att Kina inte har någon copyright lagstiftning. MS & Co kommer att få på egen hand nu föra denna kamp, och stora som dom kan verka så är dom små i jämförelse med Förenta Staterna som under många år stridigt med Kina för att få dom att underkasta sig copyright skyddet. Men det är bara att konstatera att världen har gjort sig beroende av Kinas otroligt billiga och effektiva produktion. Kina har i stort sett ingen import av varor, dom kopierar varumärken för att se till att stärka landets ekonomi. (Levi Strauss har tidigare stridigt med distrubitionsleden i Hong Kong på Storbrittaniens tid om handeln med "piratkopierade jeans")
Den andra saken jag noterade var att du som användare äger din xbox, och nog för att du i näringssyfte inte får kopiera och / eller förändra innehållet i MS programvara så får du i övrigt göra precis vad du vill. Den svenska lagstiftningen (som MS måste acceptera om dom vill sälja sina produkter här) skyddar konsumenten i sk. "business to consumer" affärer. "Business to business" lagstiftnigen innehåller adaptiva lagar som företag själv kan välja att använda i kontrakt sinsemellan. DU SOM PRIVATPERSON kan alltså skriva på ett kontrakt med ett företag och känna dig ganska lugn för att till skillnad från ekonomiska uppgörelser så kan du inte bli behandlad annorlunda än det som är specificerat i konsumentköplagen.
Med andra ord, i sverige är privatpersoner ganska skyddade och du får göra precis vad du vill med din xbox, däremot kan MS vägra ge dig vidare tjänster/garanti kring denna produkt om du avviker från deras användningsinstruktioner.
I love this game(console)!
Gäller detta bara övriga Kina, eller även Hongkong? Hongkong tillhör visserligen Kina sedan några år tillbaka, men har fortfarande delvis andra lagar.
Blir osäker när du frågar.. vet faktiskt inte.. men handeln med billiga varor / kopior är stor i hong kong.. så jag skulle tro att lagstiftningen är densamma..
Nej jag skrev som alla andra inte på ngt avtal när jag köpte min xbox, men eftersom jag bara skrev vad Microsoft hävdar och kommer att göra vad som för att få igenom. Det är inte jag som skrivit "avtalet" det är Microsoft som gjort det.
Bookmarks