Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Byta IDE kabel?

Question Byta IDE kabel?

Jag såg på nån sajt att man kunde byta IDEkabel från ata33'an som e standard till ata100 o få snabbare laddningstider i XBOXen... nån som testat?

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    23

Märkte ingen skillnad...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

Ja skillnade är att en vanlig 40 polig ger 33mb hastighet & en 80 polig ger 100mb (teoretiskt) flat kabel. Som sagt sätter du den gammla kabeln på en 100/133 uata får du bara 33as hastighet. Du kan söka mer på nätet efter "UATA standarder". "Serial ata" standarden skall ge fulla 100/133 mb, dom kablarna är runda, men då måste man ha ett moderkort som stöder detta, det bestäms av moderkortets (chipset).

Nya hårddiskar är i dag enbart UATA 100 (eller UATA 133) på IDE-sidan och de är från 20 GB och uppåt. Att köra dessa på en UATA 100-kontroller tycks ge en påtaglig prestandaökning mot 66 eller 33 kontroller, mest med små filer. Och en snabb hårddisk är ett av de bästa sätten att snabba upp datorn, inte minst så ligger ju det virtuella minnet på hårddisken. Kablarna är också viktiga. De nya UATA 66, 100 och 133 diskarna kräver en speciell kabel (samma för alla) med dubbla antalet ledare mot en vanlig IDE-kabel. Ide-kablarna åldras också snabbt och kan gå sönder, så är datorn äldre än kanske ett år, och du har gjort något ingrepp i den så kan du räkna med att det kan bli problem, det är lätt att komma åt en kabel.

På ATA/IDE kablar med 80 ledare är en av jordledarna avkapad för att styrenheten skall kunna känna av vilken typ av kabel som är ansluten. Om styrenheten inte känner av att det sitter en kabel med 80 ledare kommer den inte att köra snabbare än Ultra DMA 33 (33 Megabyte/s). Av denna anledning är det även viktigt att kabeln vänds rätt så att den blå kontakten ansluts till styrkortet.
    ULTRA ATA-133 e bakåt kompatibla så det är ingen fara, bara det att XBOXEN stöder inte större HD än 137GB där går gränsen för IDE kontrollen. På ATA/IDE kablar med 80 ledare är en av jordledarna avkapad för att styrenheten skall kunna känna av vilken typ av kabel som är ansluten. Om styrenheten inte känner av att det sitter en kabel med 80 ledare kommer den inte att köra snabbare än Ultra DMA 33 (33 Megabyte/s). Av denna anledning är det även viktigt att kabeln vänds rätt så att den blå kontakten ansluts till styrkortet.

<small>[ 30 January 2003, 10:14: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25

asså man kan använda en sån kabel i xboxen eller?
    nån som kan länka till nån internet sida där dom säljer sådana kablar så man liksom kan kolla lite mer om dom...?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    23

XBOXen stöder upp till 143GB (inte 133) eftersom det är där gränsen för ATA100 går.

Jag testade med en ATA100 kabel som normalt sitter i min pc, kopplade den på samma sätt och märkte ingen skillnad på laddhastigheter eller annat... ATA33 räcker fullt tillräckligt och det är bara när man rippar in cd musik till hårddisken som folk har märkt skillnader på tiden.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

Gränsen för ata 100 går knappast vid 143GB eftersom det sitter en ATA-100 160GB HD i denna dator, för det andra är det BIOSET som sätter gränsen knappast kabeln i sig.......
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    24

Tror ni bägge två har fel fakriskt.
    Har för mig att det har med adresseringen av utrymmet. Med andra ord så hänger det på hårdvaran.

Registrerade
    Sep 2002
    Respekt
    23

Hedis har rätt här, saxat ur en recension av en Western Digital 200GB disk:
    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">
    The WD2000BB and JB feature an ATA-100 interface. It's important here to reiterate that ATA-133 (higher maximum bandwidth) and 48-bit LBA (recognition of ATA drives greater than 137 GB) are -not- the same thing despite the marketing ambiguity presented by Maxtor and perhaps to a lesser extent by Promise.
    </font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

48-bitars "adressering" (hur snabbt dataflödet är i kabeln) har med att göra med Parallel ATA inget med hur stora HD som stöds. Det finns 200GB HD med ATA-100, datorn jag sitter med har en 160GB ATA-100 gränssnitt & kabel. Parallel ATA har en tak på 18-20 MB/s praktisk, men teoretisk ska det kunna skicka 100/133MB/s rent principiellt. Men verkligheten är en annan, därför har man kommit med SERIEL ATA som ska "kunna" skicka 100/133 MB/s rent praktisk men det återstår att se i tester som görs. Mer om detta på serielata.org

Som sagt igen ännu en gång på ATA/IDE kablar med 80 ledare är en av jordledarna avkapad för att styrenheten skall kunna känna av vilken typ av kabel som är ansluten. Om styrenheten inte känner av att det sitter en kabel med 80 ledare kommer den inte att köra snabbare än Ultra DMA 33. Av denna anledning är det även viktigt att kabeln vänds rätt så att den blå kontakten ansluts till styrkortet. På kabeln finns 3 färger blå, grå, svart, den blå ska ner i styrenheten på MK, den grå är för SLAVE, den svarta är MASTER. Det t.o.m står på vissa kablar.

Kabel säljes i alla data affärer fråga efter en 80-polig ata kabel så får du rätt, den följer även med vissa HD vid köp eller OM du köpt ett NYTT moderkort=MK så har du 80-poliga kablar liggande där i paketet.

<small>[ 30 January 2003, 08:43: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

Can I replace the Xbox hard drive with a bigger one?

The Xbox "IDE controller" supports hard disks up to 137 GB (larger ones will be detected as 137 GB drives). Though, neither the original Xbox ROM nor the mod chips with a static ROM support replacement drives. To use a bigger drive, you will need a reprogrammable mod chip and either install a ROM with replacement HDD support (for XBE boot) or our Linux ROM.

Andra frågor ang XBOX kan läsas på <a href="http://xbox-linux.sourceforge.net/faq.php" target="_blank">http://xbox-linux.sourceforge.net/faq.php</a>

<small>[ 30 January 2003, 10:11: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>

Registrerade
    Feb 2002
    Respekt
    24

som svar till den första frågan:
    Nej, det blir ingen prestandaskillnad att tala om, du märker inget.

alla nya hårddiskar är som sagt ATA 100 eller snabbare, men det säger egentligen ingenting.

Ingen hårddisk utnyttjar ensam ATA66 och väldigt sällan ens ATA33.

IDE kablar åldras?
    Jo, det gör de kanske, men inte så grovt som pepe63 påstår.
    Räkna med problem efter 1 år om man petat i datorn?
    Nä, jag har aldrig varit med om att en IDE kabel dött på grund av föråldrig (jag hade en som kom i klämm i en byrålåda och blev skadad).

Nä, räkna inte med att ATA kabeln förslits, testade en kabel bara för några månader sen som var 7 år gammal då jag inte hittade någon annan som var lång nog.

En vanlig ATA kabel har inte en praktisk överföringshastighet på 18-20 mb/s om det är det du försöker säga. Den är mycket snabbare.

Anledningen till att dagens hårddiskar oftast presterar max ca 30 mb/s (läs hastighet) är helt enkelt för att de är långsamma och det beror inte på kabeln eller gränsssnitet.

Serial ata kommer därför i dagsläger inte erbjuda något, lite teoretiska ökningar - men sitter du å räknar hundradelar när spelet laddas? Nej, inget du märker av alltså..

Serial ATA klarar en mycket högre hastighet än vanlig ATA. Men som sagt, hårddiskarna idag ligger LÅNGT ifrån att fylla upp vanliga ATAs kapacitet.

Serial ATA är bättre för framtiden då de löser en del problem. Men idag betyder serial ata inget annat än att man slipper dom där feta ATA kablarna. Och att man självklart måste ha ett kontrollerkort eller moderkort som klarar av serial ata.

Jo, en annan fördel med serial ata är att man bara kan koppla in en enhet per kabel, fördel? säger kanse vissa, men ja, det är en fördel. Då vanliga ATA inte är så bra på att hantera två enheter samtidigt. Men resultatet blir ju detsamma om man bara har en enhet eller använder en enhet per kabel med vanlig ata.

Tjoff

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

Som sagt du skriver det jag redan har skrivit om INGEN kabel klarar det TEORETISKA kraven på att skicka 100/133MB/s gränser går vid 18-20. Jo kablar åldras av att ligga i en dator som går dygnet runt typ en server. Sen var ju inte detta ämne ngt av vad frågan gällde utan OM man skulle byta till en 100 ATA kabel OM man sätter in en 100 ATA HD, svaret är enkelt JA gör det en ATA-33 kabel brukar vara igen proppad på mitten, I översta raden på en ATA-33 HD fattas där en bugel pinne på vardags språk, varför det gör det har jag åxå skrivit om orkar inte göra det igen. Så en sådan kabel passar INTE em ATA 100 HD som sagt, slut på¨detta ämne börjar bli tjatigt.

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-04-11, 16:30
  2. Måste jag byta TV?
    By tidus_82 in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Senaste inlägg: 2002-01-19, 22:50
  3. Byta modchip?
    By Bill Rey in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-12-27, 23:41
  4. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 20:58
  5. Byta bios på ps one
    By tizmoe in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Senaste inlägg: 2001-01-30, 00:32

Bookmarks

Behörigheter