Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Frågor ang. Matrix - framtid, installation, switch m.m.

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2001
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Post Frågor ang. Matrix - framtid, installation, switch m.m.

    Frågor:
    *******

    1) Om man installerar ett Xodus/Matrix kan man då känna sig trygg inför framtiden? Jag tänker på om M$ bestämmer sig för att kolla om

    en box är chipad. Eller måste man köpa nytt chip när den typen av skydd kommer?

    2) Om man bara ska spela, lyssna på mp3 och kolla på dvd/divX, kommer man då att klara sig med 256Kb som det finns på Matrix? Jag

    kommer inte att köra t.ex. linux som kräver 1MB (finns det nått mer intressant som kräver 1MB)?

    3) Vad är sannolikheten att ett Matrix-chip förflyttas så att man måste öppna boxen, alternativt att kontakterna skulle oxidera?

    Sitter det fast mer än med bara skruven? Finns det inga andra hål/pinnar som håller kortet på plats i sidled?

    4) Kan man enkelt lödda av switchen som sitter på och installera en kabel så att switch är tillgänglig utan att behöva öppna boxen.

    På så sätt kan man koppla om mellan de olika lägena.

    5) Hur uppdaterar man Matrix? Kan man göra det via DVD-ROM:en eller hårddisken, eller måste man ta ur den och flasha om i brännaren?

    6) Vad tycker ni själva om Matrix-chipet?

    7) Finns det något annat chipkort på gång som ska släppas som man enkelt löder in, med mer minne, som ska funka mot ev. anti-chip-protection och som man kan switcha mellan original/chip?

    Verkligen tacksam om ni kan svara på ovanstående frågor!

    <small>[ 08 October 2002, 16:58: Meddelandet redigerat av: goldfish ]</small>

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    OBS! Vi har inte sett chipet i verkligheten. Allt jag säger är baserat på leverantörens information. Ingenting av det jag skriver om chippet innan vi testat själva skall tolkas som något löfte om vad chipet skall klara/inte klara av.

    1,5:

    Matrix går att stänga av (så att boxen använder originalbios), Matrix går att programmera om via en flasher som körs direkt på xboxen:

    The Matrix has 4 user modes and 1 programming mode, the programming mode is automatically entered when the Matrix is attached to the supplied programming
    device. This mode is independent of the dip switches.
    It is recommended to set the desired mode whilst in mode 1 (green LED flashing) and the power to the console on. This will insure that the Matrix remains aligned while you change mode. The mode change will only take effect on the next power up.
    Mode 1 (Dip switch 1 & 2 ON) (LED: Red or Green flashing) Test/Disable
    This mode is primarily used for the alignment of the Matrix during installation. It may also be used to fully disable the Matrix while in circuit.
    Mode 2 (Dip switch 1 OFF, 2 ON) (LED: Green) Always On
    This mode enables the Matrix to take over the original bios at all times.
    Mode 3 (Dip switch 1 ON, 2 OFF) (LED: Green = Matrix, Red = Original) Swap mode
    This mode works as follows:
    On every power up the Matrix ?bios? is loaded indicated by the Green LED. To switch to the original bios the user must load a game and then press eject, at this time the LED will turn Red indicating that the original bios is active. To switch back the user may either turn off and on the console or repeat the above.
    Mode 4 (Dip switch 1 OFF & 2 OFF) (LED: Orange flashing) Write enable
    In this mode the Matrix is always active but has the ability to be flash updated via DVD rom. We do not recommend you leave this mode on permanently, a bad update of the flash will mean you will have to reprogram the Matrix via the programmer.
    Yours faithfully
    The Xodus Team
    <a href="http://www.**************" target="_blank">www.**************</a>

    2: Alla "vanliga" biosar är på 256K

    3: Ingen aning. Jag löder helst in chip.

    4: Vet ej.

    6: Jag tycker det är bra att chippet går att flasha om externt ifall man skulle råka flasha fel. Det är även bra för våra kunder "ute i landet" som varken vill löda eller skicka hit sina xbox.

    7: Vet ej.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ursprungligen skrivet av goldfish:
    <strong>Frågor:
    *******

    1) Om man installerar ett Xodus/Matrix kan man då känna sig trygg inför framtiden? Jag tänker på om M$ bestämmer sig för att kolla om
    en box är chipad. Eller måste man köpa nytt chip när den typen av skydd kommer?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Man ska kunna byta ut BIOS-versionen på chippet, men om Microsoft är riktigt elaka, kanske de ställer till med så mycket trassel att chippets 256 kilobit inte räcker till för att lösa problemet. (Hansi skrev 256 kb ovan, men jag trodde det var 256 kB. )

    <small>[ 08 October 2002, 23:46: Meddelandet redigerat av: Stefan ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Umeå
    Inlägg
    91
    Respekt
    23

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Stefan:
    <strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ursprungligen skrivet av goldfish:
    <strong>Frågor:
    *******

    1) Om man installerar ett Xodus/Matrix kan man då känna sig trygg inför framtiden? Jag tänker på om M$ bestämmer sig för att kolla om
    en box är chipad. Eller måste man köpa nytt chip när den typen av skydd kommer?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Man ska kunna byta ut BIOS-versionen på chippet, men om Microsoft är riktigt elaka, kanske de ställer till med så mycket trassel att chippets 256 kilobit inte räcker till för att lösa problemet. (Hansi skrev 256 kb ovan, men jag trodde det var 256 kB. )</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">256 kilobyte är det.

Liknande diskussioner

  1. Ovillig hårddisk vid matrix installation
    By blah in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-06-30, 17:25
  2. Installation av multi-x chip?
    By Dreas in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 22:49
  3. Fixa felflashat TSOP med Matrix
    By MaCRo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-16, 00:25
  4. MATRIX chip för PS2?
    By Darkchild in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-07, 23:31
  5. Svart bild, m.m efter installation (Origa)
    By KiDDan in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-02-15, 21:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •