Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Skydden på nya XBOX-versionen är knäckta nu...

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post Skydden på nya XBOX-versionen är knäckta nu...

    Sedan 2002-08-01 ungefär har det tillverkats en uppdaterad version av XBOX i åtminstonde en av Microsofts fabriker. Övriga fabriker har eller skall gå över till den nya versionen.

    Därför går det nog inte att se bara på tillverkningsdatum vilken version av xbox man har.

    Hur som helst, det var inte det jag tänkte skriva om.

    Den nya xboxen har ett utökat skydd mot modifiering. Genom att använda en metod som kallas "hashing" räknas ett specifikt värde ut baserat på innehållet i delar av BIOS.

    Om man ändrar någonstans i BIOS så ändras "hash-värdet". Detta värde krypteras, och resultatet jämförs med ett värde som ligger lagrat i ett ett av huvudchippen i xbox.

    Detta innebär att xboxen inte startar om man har ett "hackat" bios.

    Eftersom värdet krypteras med assymetrisk (public/private key) krypto så går det inte att "hitta" nyckeln och därmed ändra värdet.

    Men Microsoft har varit så klantiga att dom använt en algoritm för uträkningen av "hashvärdet" som är känd för sina svagheter.

    Efter att man kommit på vilken algoritm som användes och postade en fråga i en "newsgroup" (sci.crypt) så upptäcktes omedelbart ett stort hål i microsofts implementering av algoritmen: Det går att byta plats på värdet i bit 31 och bit 63 utan att "hashvärdet" ändras.

    Redan i de 5 första byten av bisen går det att utnyttja denna svaghet och ändra instruktionerna så att exekveringen av kod fortsätter på en plats som inte ingår i kontrollen och därmed går att ändra fritt.

    Räkna med att vi ser hackade BIOS-versioner som fungerar på de nya xboxarna inom en vecka - innan vi ens sett den nya versionen i Sverige!

    Bättre lycka nästa gång, Microsoft...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Ursprungligen skrivet av Hansi:
    <strong>Redan i de 5 första byten av bisen går det att utnyttja denna svaghet och ändra instruktionerna så att exekveringen av kod fortsätter på en plats som inte ingår i kontrollen och därmed går att ändra fritt.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Betyder det att chippen måste innehålla två versioner av BIOS ? en hackad och en icke-hackad? Räcker i så fall utrymmet på Matrischippet till för att lagra en BIOS-version för de nya Xbox:arna?

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Vad jag förstått kommer 256KB räcka till.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Nya versioner av AR2 och DVD Region X
    By gaffa in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-08-15, 21:11
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •