Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: 5400 eller 7200 rpm hårddiskar?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2001
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Post 5400 eller 7200 rpm hårddiskar?

    Är det någon som testat om det blir stor skillnad mellan att köra 5400 istället för 7200 rpm hårddiskar på XBOXen?

    Jag har hittat denna:

    <a href="http://www6.tomshardware.com/storage/02q3/020920/index.html" target="_blank">http://www6.tomshardware.com/storage/02q3/020920/index.html</a>

    Den verkar tyst och relativt sval. Perfekt med andra ord. Men om den är långsam vill man inte ha den.

    Är det någon som har åsikter eller vet något om detta ämne?

    <small>[ 17 October 2002, 17:09: Meddelandet redigerat av: goldfish ]</small>

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    23

    Post

    Långsam spelar ingen roll i Xboxen. Orginal hårddisken är också långsam. Undvik de snabba och varma diskarna så får du mindre problem med överhettning.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Respekt
    0

    Post

    Men det är ändå en intressant fråga eftersom man kopierar över filer via 100MBit LAN till hårddisken i XBOXen. Är den snabb skulle det innebära att man slipper vänta extra minuter. Men hur många minuter är frågan!? Nu menar jag inte teoretiskt för det kan jag själv räkna ut genom att t.ex. kolla hårddisktester på tomshardware.com.

    Vad har ni för överföringshastighet med 5400rpm respektive 7200rpm?? Jag förstår att överföringshatsighet inte har med bara varvtal att göra, men ändå, skulle vara kul och veta...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    43
    Respekt
    23

    Post

    Om man inte har problem med att ens mjukvara vägrar skicka datan snabbt, så spelar det inte någon större roll hur många varv hårdisken snurrar. Oavsett hårdisk går det snabbt att föra över data....Så länge man inte kommer till sådana spel som har massor med små filer, då tar det evigheter, även med 7200 varvare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Post

    7200 RPM diskar funkar utmärkt. vill du vara säker så köp en 72000 WESTERN digital.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    62
    Respekt
    22

    Question

    Detta var en svår fråga. Frågan är hur mkt grejer man kan stoppa in i Boxen utan att det blir risk för överhettning. Någon som har stoppat i en extra fläkt?

    Tur att Microsoft gjorde boxen så pass stor. Själv så vill jag ha så stora lådor som möjligt (PC) med bra ventilation och lagom mkt kylning (inte alltför högljutt bara)

    Boxen är trots allt jävligt liten i förhållande till min enorma PC Full Tower-låda...

    Jag vill definitivt ha en så snabb disk som möjligt... Vad har XBox för gränssnitt ATA100 eller ATA133 ???

    Har inte öppnat min box ännu...

    Jag tror ändå att moderna tystgående hårddiskar har relativt låg värmeutveckling tillskillnad från processorer som blir CP-varma (framförallt GPU:er)

Liknande diskussioner

  1. Säkert med 7200 rpm?
    By wek in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2003-03-25, 08:50
  2. 5400 Rpm
    By Nikko in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 22:25
  3. TIPS på bra hårddiskar tråden :D
    By Sheytan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 31
    Senaste inlägg: 2002-09-11, 15:42

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •