Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Flasha TCOP ?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Question Flasha TCOP ?

    Tja ! Hade tänkt lämna in min xbox idag för flashning av moderkortets bios. Personen ifråga som ska göra detta åt mig påstår att man kan ha 2 bioser på de kretsar som finns på moderkortet och sedan installera en switch mellan dessa.

    Alltså kan jag ha både orginal bios och någon annan på moderkortets kretsar å välja mellan dessa med en switch ?

    Och om det nu funkar, är det ett bra alternativ att flasha bios om man jämför med andra chip som t.ex. matrix eller xecuter 2 lite?

    Tacksam för svar !

    //Calle

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Man kan även flasha en multi-bios med 4 olika biosar som man väljer med switchar man löder till moderkortet.Hansi & CO fixar det
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Post

    Men finns det 1 bios krets på moderkortet som är tillräkligt stor för att hålla flera bioser eller är det så att det faktiskt finns 2 kretsar ?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Orginalbios är på 1024
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Post

    Ok men den är inte maxad då eller ? så man kan slänga in ett 256kb bios med?

    Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om det finns 2 bios kretsar eller inte...

    <small>[ 06 February 2003, 11:11: Meddelandet redigerat av: WebWolf ]</small>

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    på supercd 3.2 har du färdiga bioser att ladda med, ska du använda en 256 så ska du ha 256+256+256+256

    Du MÅSTE ha en 1024K bios om du skall köra xflash.
    i dos: copy /b 256k.bin + 256k.bin + 256k.bin + 256k.bin 1024k.bin

    (256k.bin och 1024k.bin byts ut mot rätt filnamn för ändamålet, ok)

    <small>[ 06 February 2003, 11:15: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Post

    jojo det vet jag.. men frågan om det finns mer än en bios krets kvarstår.

    Samt om man kan ha kvar orginalbios å sedan flasha in 256kb till för t.ex. executor..

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    En krets delat i fyra delar.

    Man kan även flasha en multi-bios med 4 olika biosar som man väljer med switchar man lödar till moderkortet.

    Normalt lämnas boxen öppen för omflashning. Du kan välja att låsa den, eller betala extra för switchar.

    Hansi tar 250:- för första switchen som monteras, därefter 100:-/st.

    Se mer info här <a href="http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=55;DaysPrune=60" target="_blank">http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=55;DaysPrune=60</a>

    <small>[ 06 February 2003, 11:29: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Post

    Vem fan har sagt att jag ska flasha där.. försöker få svar på några frågor här men du svara jhu på allat annat än det jag frågar !

    Är det någon annan som kanske kan svara på om det finns 2 bios kretsar och om man kan ha kvar orginalbios men endå flasha in t.ex. executor (faktumet att biosen tillsammans måste vara 1024 är självklar.)

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Red face

    Du sa att du ville flasha ORGINALBIOSEN eller hur, lite tacksamhet i stället för en massa påhopp fore ju att föredra ellr hur. Du kan ha fyra OLIKA bioser på en krets kalls för MULTIBIOS där har du svaret. Du ligger under frågan FLASHA TCHOP

    <small>[ 06 February 2003, 13:57: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Post

    Nej det var de jag inte sa jag ville flasha biosen å ha KVAR orginalbiosen.. det var det jag frågade å skulle det inte gå så skulle jag flasha orginalbiosen med 2 bios.. det var tanken.. förlåt för påhoppet men jag är ett stressat djur idag.. å tack för hjälpen. !

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    47
    Respekt
    22

    Post

    Nej det var de jag inte sa jag ville flasha biosen å ha KVAR orginalbiosen.. det var det jag frågade å skulle det inte gå så skulle jag flasha orginalbiosen med 2 bios.. det var tanken.. förlåt för påhoppet men jag är ett stressat djur idag.. å tack för hjälpen. !

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    ja då kan du välja mellan att ha ett MATRIX, EXECUTER chip installerat på xboxen som du sen flashar med valfritt bios det senaste kan du sen få med en switch utanpå boxen så att du kan välja med att köra mellan orginal bios & sen EXECUTERs bios.

    1: Flashning av BIOS.

    Rekommenderas om du ändå skall låta oss göra modifikationen. Vi flashar med senast tillgängliga BIOS-version, vilken har ALLA önskvärda funktioner enligt ovan.
    Fördelen är att man själv när som helst enkelt kan flasha om utan att behöva öppna xboxen ifall det kommer någon ännu bättre BIOS-version. En annan fördel är att man inte har något extra chip monterat i xboxen, så det är ingenting som kan lossna e.dyl.

    2: Enigmah

    Monteras med 29 tunna kablar som skall lödas mellan chipet och moderkortet.
    Rekommenderas om du vill montera själv och vill kunna flasha om ditt BIOS och sedan ta bort chipet igen.
    Nackdelen med detta chip är att det inte har stöd för byte till stor hårddisk, samt att det inte går att trycka på eject utan att XBOX:en start om.
    Fungerar endast på XBOX tillverkade före 2002-08-01.
    Går INTE att flasha om/uppdatera.

    3: X-Ecuter 1.x

    Monteras med 10 enkla lödningar direkt mellan chipet och moderkortet, samt EN kabel mellan en lödpunkt på moderkortet och jord.
    Rekommenderas om du vill montera själv och vill ha enklast möjliga lödarbete. Normalt tar det bara 15 minuter att montera detta chip.
    Detta chip har vad vi vet alla önskvärda funktioner, inklusive stöd för byte till stor hårddisk och att man kan trycka på eject utan att xboxen startar om i t.ex. mediaspelare.
    Vi vet inte om det går att starta "debug signed" kod med detta chip, men det är ingenting man normalt gör.
    Nackdelen med detta chip är att det INTE går att använda för att flasha om originalbioset.
    Fungerar endast på XBOX tillverkade före 2002-08-01
    Går INTE att flasha om/uppdatera.

    4: X-Ecuter 2.x "lite"

    Monteras med 10 enkla lödningar samt en skruvanslutning. Färgade färdigskalade kablar medföljer, samt en alternativ monteringsmetod i form av stiftkontakt som löds fast i de hål som finns på moderkortet i xboxen.
    Chipet har två separata BIOS:ar, ursprungligen avsett för att göra chipet kompatibelt med XBOX tillverkade både före och efter 2002-08-01.
    Chipet fungerar alltså på ALLA xbox.
    Chipet går att flasha om/uppdatera.
    Det finns möjlighet att sätta strömbrytare till chipet för att välja bios1/bios2, stänga av/sätta på chippet, stänga av/sätta på möjligheten att uppdatera chipets BIOS.

    5: X-Ecuter 2.x "PRO"

    Samma som X-Ecuter 2.x "lite" ( PRO versionen finns inte till försäljning/bokning när detta skrivs)
    + Möjlighet att flasha om bios/uppdatera med hjälp av kabel till en PC
    + Går att switcha mellan 4 separata BIOS

    6: Matrix / XODUS

    Lödfritt chip. Passar alla XBOX.
    Leveras UTAN BIOS. Man måste själv ansluta chipet+ medföljande programmeringsadapter till en PC för att lägga in ett lämpligt BIOS innan chipet går att använda.
    Chipet skruvas fast så att dess fjädrande ben får kontakt med de punkter man annars löder kablar till.
    Rekommenderas för den som gillar att pula själv men är rädd för att löda.
    Det kan krävas en del pyssel innan man får detta chip att fungera, speciellt i xbox tillverkade efter 2002-08-01, då det inte är helt problemfritt att få kontakt överallt.

    <small>[ 06 February 2003, 13:14: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Hur gör jag för att flasha om mitt Matrix?
    By grantrytare in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 12:48
  2. Problem att flasha Xecuter 2.1 via dator
    By Humpe in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-04, 20:26
  3. Flasha Matrix?? (med X2 4976.02)??.
    By grantrytare in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-12, 20:59
  4. Flasha ett måste ?
    By Biggles in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-02, 20:12
  5. Kan jag flasha eller inte ?
    By GroGGmanneN.se in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-12-11, 16:19

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •