Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Problem att flasha Matrix chipet

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Unhappy Problem att flasha Matrix chipet

    Och så kom då äntligen det efterlängtade Matrix chipet, men lyckan den blev kort.

    Jag tror jag blir tokig på mitt Matrix chip. Jag lyckas inte flasha det. Jag vet inte om det är fel på min dator, LPT1 skrivarporten eller om det är fel på programmeraren. Jag har provat det mesta, tror jag. Nya batterier, försökt hjälpa programmeraren på platts genom att stödja upp den mot kontakten. Startat om datorn otaliga gånger. Jag har testat att flasha med både Wmilk och WinLPC. Jag får följande fel med de olika programmen, kanske någon fått liknande fel och har en lösning. Jag skall testa på lite andra datorer i morgon på jobbet kanske det fixar sig då.

    Med wmilk.exe
    -------------
    C:\xbox>wmilk -c -a ffc00000 -v -p myfile.bin
    Milksop GPL Reflasher - 0.10 - (c)2002 andy@warmcat.com

    CHEAPLPC on printer port at 0x378
    Flash at address FFC00000 reports device ID man=BB dev=21
    Device not supported

    Med winLPC.exe
    --------------
    Warning
    Device not found! Please set the
    correct settings or check if the programmer is connected.

    /Stalker

    <small>[ 12 November 2002, 17:31: Meddelandet redigerat av: Stalker ]</small>
    /Stalker

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    52
    Respekt
    23

    Post

    Mest troligt att det är nåt problem med paralellportsinställningarna.

    Har du kollat i BIOS så paralellporten är aktiverad?

    Lyser lampan på chippet så ska det vara ok.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om inget annat hjälper, skicka chipet till oss, samt en diskett med den fil du vill lägga in.

    Har du köpt chipet av oss så är det gratis, annars 200:- + 68:- returfrakt.

    /Hansi
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Post

    Jag lyckades flasha chipet på jobbet i dag. Hemma har jag en gammal dator med win98 och på jobbet en ny med winxp. Vi det första försöket på jobbet funkade det inte men så testade jag att klämma ihop programmeraren mot chipet och då funkade det. Jag använde mig av WinLPC. Efteråt körde jag Verify på WinLPC, och det verkade ju fungera, den klagade i vage fall inte. Jag flashade med Evx2.5.colormod(blue).bin

    Fas ett är nu avklarad. Nu har jag givetvis problem med fas två. Jag lyckade fästa chippet utan större problem dioden lyste grön när jag slog på strömmen. Jag kopplade ihop boxen tryckte en gång Power, boxen startade och stannade tre gånger i följd för att sedan starta men lampan på dvd ejecten blinkade växelvis grönt och rött. Jag stoppad då in min startskiva med EvolutionX (1.8.458). Men det gör ingen skillnad. Tittar jag på sidan av boxen kan jag se in genom lufthålen att mitt Matrix chip lyser grönt. Något funkar inte jag har ingen aning om vad som är fel men jag börjar tro att det skulle varit betydligt enklare att köpa en färdig moddad box hos psxcare.

    Om jag nu får i gång eländet så kommer antagligen ännu mer problem när jag skall sätta in hårddisken. Jag vill ju bara spela, inte hålla på i flera veckor å mecka och sitta och läsa på olika forum om alla fel.

    /Stalker

    <small>[ 15 November 2002, 21:20: Meddelandet redigerat av: Stalker ]</small>
    /Stalker

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    52
    Respekt
    23

    Red face

    Du har glömt att ställa om byglarna på chippet från installationsläge till nåt av dom andra tre. Kolla på <a href="http://www.**************/" target="_blank">http://www.**************/</a>

    Finns en installationsmanual där.

    Vill inte strö salt i såren men det var synd att du satte ihop boxen innan du fått allt att fungera
    Tyvärr är det bara att plocka isär den igen.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    52
    Respekt
    23

    Arrow

    Eftersom den adressen var spärrad (??) så gå in på <a href="http://www.google.com" target="_blank">www.google.com</a> och sök på matrixchip samt xodus så kommer du få upp adressen

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Post

    Nej jag ställde switcharna på mode två : 1off 2 on, Men jag skruvade ändå isär boxen för att kolla igen och testade då att justera lite på chippet samt rengjorde då pongo pinsen med lite sprit, jag läste någonstans att det kunde vara smuts på dom som gjorde att kontakten var dålig även om dioden lyste grönt. Men tyvärr så hjälpte det inte det något. Men jag lade märke till att när jag startar boxen så blinkar den röda dioden till lite för att sedan slockna. Men den gröna lyser hela tiden. Jag har börjat fundera på om det kan vara så att flashningen inte funkade ändå.

    /Stalker
    /Stalker

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    En av våra kunder med liknande problem löste det sig för när han hade plockat fram lödpennan och smält om tennet på de lödpunkter som chipet har kontakt med...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Wink

    Problemet är att chippet inte har 100% kontakt med xboxen, hade samma problem, det funkar inte trots att det lyser grönt..

    Du fixar detta genom att vicka lite på chippet, prova att trycka lite på det tills det kommer i perfekt läge...

    //Patric
    // Patric

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Thumbs down

    Problemet är att jag inte orkar hålla på å löda och mecka jag har läst allt för många skräck historier på forum om folk som sabbat sina boxar. Anledningen till att jag köpte Matrix chippet var ju att det skulle vara så ?Jäkla? enkelt att installera att till och med en kvinna (enl. tillvärkaren) skulle klara av det. Nä jag tröttnade och skruvade ut skiten. Jag tror nog att jag får överlåta det hela till någon med mera tålamod.

    Matrix modchip anyone?

    /Stalker
    /Stalker

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Post

    Samma här - men problemet är löst ...

    #1 - Jag flashade på en WinXP med WinLPC och monterade, allt såg underbart fint ut. Tills jag startade och satte i videoanslutningen ... Växelvis grönt/rött blink Monterade om chippet 6 ggr med samma resultat (lite höger, lite vänster ...). Till slut följde jag rådet att prova att flasha på en annan maskin (Win98) och det hoppade igång omedelbart. Trots att min skriv/verifiering på WinXP sa "OK".

    Jag har ingen aning om det var fel på flashningen under WinXP men det känns så i alla fall. På 6 ggr borde det suttit rätt (alla gånger var det "grönt" från chippet).

    Däremot, efter att nu monterat 4 st chip på polarnas maskiner och testat runt lite, så kan jag intyga att det mycket väl lysa grönt trots att det inte sitter riktigt rätt. Förmodligen visar den grönt när den har kontakt på ytorna men inte om det är "rätt kontakt".

    Du kan sätta dit chippet på ett ungefär och dra dit skruven en aning så att det fortfarande går att vicka på den. Starta Xboxen (inga fingar på nätdelen nu ...) och flytta omkring det lite tills du får grönt ljus. Dra sedan åt skruven medans maskinen är igång (så du ser om den håller sig grön) - dra normalhårt tills det tar stop och tryck ner lite på chippet eftersom det har fjädrande ben. När inte benen fjädrar längre är det tillräckligt hårt åtdragit.

    För min del så har det varit att jag satt den för rakt. Om man har Xboxen med kortsidan med chippet mot sig så verkar det som om man behöver vicka bakdelen lite mer till vänster än vad jag trodde från början (bakdelen på chippet närmare IDE kontakten).

    Just det ... Prova att flasha med det röda bioset istället (256k.Evx2.5.colormod.err.bin). Jag har använt det blåa ett par ggr utan bra resultat - men det kan naturligtvis bara vara jag ...

    Mina 0.02 öre ...

    <small>[ 12 November 2002, 19:14: Meddelandet redigerat av: lmfs ]</small>

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Post

    jag sagt nästan i 4 timmar och pillade framåt tillbaka innan jag fick det att funka bra. så det e bara att kämpa på

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Post

    Okej jag skall ge chippet en sista chans och funkar det inte då så skickar jag boxen till PSXCARE och ber dom flasha om mitt original bios, eller skall man sätta in ett Xecuter2?
    Hansi var tar du för att flasha om bioset sätta in en ny HD och installera ny Dashboard?

    /Stalker
    /Stalker

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    2.000:- + 188:- returfrakt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Problem att flasha Xecuter 2.1 via dator
    By Humpe in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-04, 20:26
  3. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  5. Flasha TCOP ?
    By WebWolf in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 13:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •