Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Bilden är "för stor" för TV:n (Overscan)

  1. #1
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Norrland
    Inlägg
    48
    Respekt
    23

    Post Bilden är "för stor" för TV:n (Overscan)

    Aloha!

    Efter att ha kört boxen på en widescreen TV ett tag kopplade jag in den til den usprungliga 4:3 TV:n. Nu verkar bilden vara "för stor" för TV:n, det verkar precis som om kanterna på bilden ligger utanför Tv skärmen. Jag har provat alla alternativ under MS dashboard video settings men det verkar inte hjälpa (Just nu är den inställt på 4:3 ). Hade jag kunnat ändra AV inställningarna på TV hade detvarit lungt men eftersom det är en gammal TV finns det inga sådana inställningar Någon som har någon ide?

    <small>[ 09 April 2003, 14:59: Meddelandet redigerat av: Quinn the Eskimo ]</small>
    Ev'rybody's in despair,
    Ev'ry girl and boy
    But when Quinn the Eskimo gets here,
    Ev'rybody's gonna jump for joy.
    Come all without, come all within,
    You'll not see nothing like the mighty Quinn.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Linköping
    Inlägg
    52
    Respekt
    22

    Post

    du kan ändra tv-inställning i microsofts originaldashboard

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    23

    Post

    Det kan det bero på mycket. Är du säker på att var var bra på 4:3 tv innan? Har du satt tillbaka xboxen till Pal, ifall du har ändrat? Har du ändrat tillbaka till Pal 50Hz?

    <small>[ 02 April 2003, 12:56: Meddelandet redigerat av: Antigonos24 ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Norrland
    Inlägg
    48
    Respekt
    23

    Post

    Jag hittade följande information på <a href="http://xbox-linux.sourceforge.net/articles.php?aid=20030034002301" target="_blank">http://xbox-linux.sourceforge.net/articles.php?aid=20030034002301</a>
    angående "Overscan".

    "Overscanproblemet handlar om att grafik och text abrupt skärs av vid kanterna på din tv-skärm, vilket du kanske har upplevt med olika versioner av Xbox-Linux. Även om där finns fixar tillgängliga, verkar det vara ett problem som snart kommer försvinna i framtida versioner.
    Overscanning är inte en bugg eller ett problem i sig självt. Det är en in****ri-standard för TV-apparater att maskera den inkommande signalen något vid kanterna - även om det ibland kan resultera i att originalsignalen blir delvis dold för tittaren. Där finns en del tekniska samt historiska anledningar för detta. Att ha delar av bilden att gå utanför den synliga bildytan kompenseras vanligtvis av tvstationerna genom att placera texter och "action" så att de viktiga sakerna (som alltid skall vara synliga) aldrig går utanför de så kallade "safe title" och "safe action" kanterna.
    Vanligtvis producerar även Xbox denna typ av overscannad signal, men Xbox spelen är designade att ordna detta själva när de placerar element på skärmen. Normala Linux program använder dock upp framebuffer ytan ända ut till kanterna."


    Men mitt problem kvarstår efter att jag har provat loika kombinationer under Ms Dashboard -&gt; Video. Det knepiga är att jag har för mig att bilden var ok tidigare.
    Ev'rybody's in despair,
    Ev'ry girl and boy
    But when Quinn the Eskimo gets here,
    Ev'rybody's gonna jump for joy.
    Come all without, come all within,
    You'll not see nothing like the mighty Quinn.

  5. #5
    gjazz Guest

    Post

    jag har samma problem fast på andra hållet, min bild i spel fyller inte upp hela tv'n.. har en ungefär 5 cm svart kant på höger sida av bilden. detta är direkt skadligt för tv'n och om någon har en lösning så säg till!

    har du bara problemet när du kör Linux på boxen?

Liknande diskussioner

  1. Vad behövs för hårdvara för att få HD upplösning
    By Hansi in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 85
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 14:14
  2. "för stor" bild för tv'n..
    By sebr0ck in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 08:50
  3. Overscan (hela bilden syns inte)
    By jEtt5 in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-17, 15:24
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  5. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •