Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Ny 120GB IBM 180GXP!!!

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Respekt
    0

    Cool Ny 120GB IBM 180GXP!!!

    Hej på er XBOX galningar!

    Ville bara berätta att jag öppnade min XBOX idag och bytte till en 120GB IBM 180GXP. Det är MYCKET enkelt att göra det själv! Lättare än att byta en hårddisk i en PC måste jag säga. Alltihop, byte och "formattering" av hårddisken gick på under en timme. Jag har aldrig öppnat min XBOX innan detta.

    Ni får säga vad ni vill, men det blev STOR skillnad i överföringshastighet via FTP från PC till XBOX med den här disken mot innan. Jag har tidigare frågat i detta forum om det blir skillnad i överföringshastighet. Svaren jag fått antyder att det inte blir någon större skillnad.
    Det blir det helt klart utan tvekan kan jag intyga!

    Så till er som går och funderar på att sätta i en disk eller inte.. gör det nu på en gång även om du bara råkar ha en 40GB disk liggande! Du kan alltid byta igen sen, det är otroligt lätt!
    Kolla bilderna på <a href="http://www.xbox-scene.com" target="_blank">http://www.xbox-scene.com</a> om du aldrig öppnat din xbox innan.

    Sen som PC expert (ja det är jag!!) kan jag säga glöm ALLA diskussioner om värme och överhettning! Disken ligger ju i ett eget "plastfodral" väl skyddad från processorn som har kylfläns så det räcker. Köp vilken disk du vill, överhettning kommer INTE att ske!
    Överhettning my ass, det är bara bullshit!! Mitt tips är köp den tystaste disken om du vill ha tyst eller köp den snabbaste om du vill ha fullt ös. I dagens läge blir det antingen en Seagate Barracuda V 120GB (tyst) eller en IBM 120GB 180GXP för fullt ös (ganska tyst den med iofs).

    Haha, ja jävlar vad XBOX är bra, hata MS allt ni vill, men en fruktansvärt bra spelkonsol har dom gjort! PS2 suger feta p*ngar jämfört!!

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Från
    Uppsala, Sverige
    Inlägg
    37
    Respekt
    23

    Post

    Halo, jag ville bara instämma med föregående talare: X-Box rokkar ! !

    Liten fråga dock: Är det helt okay (och vanligt) att ligga på typ 1.5 - 2 MB/s från PC till X-Box?
    Detta med orginaldisken?

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Sweden
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    Jag kör förvisso mot en 80GB Maxtor i xboxen å kommer upp i 60Mbit/s , eller 7,5MB/s eller 7500kB/s.
    Kolla dina inställningar i nätverkskortet i pcn,xboxen,switchen mm angående full duplex,10/100Mbit,auto osv.
    Troligtvis är det satt på "Auto" vilket kan i vissa fall strula å sänka prestandan beroende på switchen och nätverkskortet inte kan komma överens om vilken hastighet de ska köra.Jag kör allt på 100Mbit Full Duplex å inget "Auto". Sen ska man minst ha Kat5-kabel.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    43
    Respekt
    22

    Post

    Hur ändrar man till Full Duplex på nätverkskortet!?? har försökt att hitta det.. men lyckas ej...

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Sweden
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    i XP går du in i "Device Manager", och väljer "Advanced", markerar "Link Speed & Duplex", å väljer vad du vill ha.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2002
    Från
    Uppsala, Sverige
    Inlägg
    37
    Respekt
    23

    Post

    min PC står på auto och under settings på X-lådan så står det 100 full duplex, kan det fortfarande vara något annat menar du eller?

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Sweden
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Post

    Pröva med att sätta PCn nätverkskort till 100Mbit Full Duplex, starta om båda burkarna å pröva om det går någe snabbare. Testa med en större fil, en film eller nått. Jag klockade nyss en hämtning FRÅN xboxen(är uppe i 90Mbit/sec från), å filmen var 707658KB stor och det tog exakt 59 sekunder

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2001
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Post

    Blir den där IBM 180 GXP 120 GB-disken varm och hur tyst är den jämfört med Seagate 120GB HD?

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    23

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av SPeeD:
    <strong>Sen som PC expert (ja det är jag!!) kan jag säga glöm ALLA diskussioner om värme och överhettning! Disken ligger ju i ett eget "plastfodral" väl skyddad från processorn som har kylfläns så det räcker. Köp vilken disk du vill, överhettning kommer INTE att ske!
    Överhettning my ass, det är bara bullshit!! </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Du har missförstått det lite, visst finns risk att hårddisken överhettar hela xboxen, där håller jag med om att risken e liten, MEN det är överhettning av sjävla hårddisken som är faran. Blir den för varm så pajjar den tills slut.

    I en PC så sitter hårddisken fastskruvad i ett metallchassi som avleder värmen. I Xboxen så stängs den in i en liten del av xboxen utan mycket luft och helt stilla luft med plast runt om som knappt leder nån värme. Vilket ger att en hårddisken som avger mycket värme blir varm själv.

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    23

    Post

    Nu är det väl ändå så att det går bra för det mesta, MEN tänk på att ju varmare desto kortare livslängd (gäller alla datorprylar).

    Att jag har min Seagate Barracuda 80gig 7200varv stående ovanpå orginaldisken med locket av är för att jag bytt DVDn också och då måste locket ändå vara av. Ska nog i framtiden montera allt i ett pc-chassi men får se när/om det blir av.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Post

    hmm.. så att byta hårddisk kanske inte är så smart? vill inte lägga ut 2kkr på en hårddisk som pajar efter några måander pga överhettning precis.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    38
    Respekt
    22

    Post

    Ingen fara med att byta hd...

    Jag har satt in en IBM 120GB 7200rpm
    funkar klockrent. Överföringshastigheten till boxen är ca 7-8MB/s och 100Mb/s ifrån.. 12.5 MB/s

    Den verkar heller inte bli speciellt varm...

    Då är min dator betydligt varmare

    J.O.G

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Post

    oj. Blir hastigheten bättre då man bytt HD alltså? Jag får bara 800k mot den ordinarie hårddisken. Antar att jag måste fixa en bättre hub också, eller går det att köra direkt in i datorns andra nätverks kort?

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av lusse:
    <strong>hmm.. så att byta hårddisk kanske inte är så smart? vill inte lägga ut 2kkr på en hårddisk som pajar efter några måander pga överhettning precis.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Se till att köpa en hårddisk med 2-5 års garanti. Jag har hur som helst inte hört talas om någon som krashat en hårddisk i sin xbox ännu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    318
    Respekt
    22

    Arrow

    kör med maxtor 80gb 8mb cache för lite extra sprutt... sträckspelat i 10 tim. som mest helt utan problem. Ok disken blir varm men inte farligt varm... peppar peppar
    360 Slim 250GB ej fipplad med, Wii +Wode, Monster-PC, GameCube Orig, PS3 PAL 80....

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    till SpeeD, precis som winne skrev så e det ingen fara för XBOX:et om HD:n blir för varm men speciellt DU som har en IBM disk borde oroa dig för värmen då IBM är kända för att inte tåla värme.
    Jag vet inte hurpass länge/mycket du har jobbat med datorer, men jag har iallafall känt till IBM:s problem med värmetålighet länge, och har jobbat/jobbar fortfarande med datorer (dock inte bara pc) och VET att IBM e mycket duktiga på att sätta nya standarder och utvekla, men inte e speciellt bra när det kommer till serietillverkning utav hårddiskar, jag skulle mycket helldre ta en disk på ca 7200 varv (på grund utav värmen) från seagate, maxtor eller western digital

    // Pigge

    PS. detta e inte skrivet som en "diss" eller dyligt till SpeeD utan som en varning

    <small>[ 19 December 2002, 03:05: Meddelandet redigerat av: pigge ]</small>

Liknande diskussioner

  1. IBM Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb
    By jEjK in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-04-27, 17:57
  2. E re kört me IBM eller?
    By burner in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 15:05
  3. VArför skulle IBM gå sönder?
    By AddeV in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 19:48
  4. IBM Deskstar 120gb
    By Peska in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-19, 02:48
  5. PROBLEM: HJÄÄÄLP 60gig iBm probs??
    By oskarthekungen in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-12-10, 13:31

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •