Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: XBOX Bios

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Question XBOX Bios

Det låter ju jätte intressant det här med BIOS.. Men jag lyckades inte få fram riktigt vad ni menade med det ni skrev på hemsidan.. Flashar ni BIOS och isåfall hur mycket tar ni betalt om jag lämnar in min Xbox.. Så som jag uppfattade så tar ni fortfarande 1500kr för en sådan procedur.. stämmer det?!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Alla XBOX chip är baserade på en hackad version av BIOS som spreds inom en mindre krets utvecklare för en tid sedan. Vi fick erbjudande om att köpa denna version för ett 5-siffrigt belopp men avstod då jag förstod att det bara skulle ta några veckor innan informationen skulle nå oss på något annat sätt.

Det första chipet - xtender - gjorde en snabb lösning där man gjorde en mycket enkel kryptering av detta BIOS och lagrade det i ett flashchip. Det andra chipet på xtender-kretskortet var programmerat och anslutet så att det dekrypterade informationen och gjorde att XBOX:en läste från BIOS:et på xtenderchipet istället för från det som sitter i X-BOXEN.

Nu har någon knäckt den enkla krypteringen och släppt en användbar version av det hackade BIOSET. Det är bara att löda loss bioschipet från XBOX, programmera om samt löda tillbaka det för att få samma funktionalitet som XTENDER.

Detta innebär att hårdvarukostnaden för modifikationen blir noll (så länge man inte löder sönder något) men arbetskostnaden blir hög då det krävs mycket bra utrustning och god lödvana för att kunna utföra jobbet.

Då det hackade bioset nu sprids på internet kommer många chiputvecklare göra egna chip (det är enkare att montera ett multi-x chip än att byta BIOS) vilket kommer dra ner priset rejält den närmaste tiden.

För att svara på din fråga...ja, vi modifierar nu XBOX för 1.500:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

ahh ok.. det var lite synd att det är så svårt att löda bort BIOS.. Hoppades på att man skulle komma undan lite billigare..

Tack så mycket Hansi för info..

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

juste, glömde fråga.. Utför ni såna "operationer" redan nu? Jag menar nu behöver ni inte vänta på någon slags leverans.. Ni kanske måste testa detta först eller nått.. vad vet jag..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Vi kommer modifiera vår egen xbox imorgon förmiddag. Sedan kommer vi kontakta de kunder som redan lämnat in sin XBOX och modifiera dessa om kunderna inte har några invändningar.

Lämnar du in XBOX under veckan så bör vi påbörja modifikation på onsdag. Måndag + Tisdag har vi i övrigt reserverat för att modifiera 15-20st nya PS2 med Messiah till kunder som väntat upp till c:a 1 månad på dessa.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Det låter skitbra ju.. Då kan ni säkert räkna med att jag kommer komma in med min Xbox i veckan. Jag kan inte vänta längre.. Jag måste ha den modifierad
    Vilken butik är det jag ska lämna in den till förresten?

Tack Hansi

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Söder tillsvidare, det är bara där vi har en programmerare som klarar sådana chip.

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24

Hm måste man verkligen löda fast Bioset igen på Xboxen? Sitter det överhuvudtaget inte kvar eller är det ingen kontakt om man inte löder det?

På moderkort till datorer är ju bioset löst så man tycker ju det borde vara möjligt att bara sätta tillbaks det, kanske kan ramla lös ifall man vänder xboxen upp och ned, men annars borde det ju fungera.

Och det skulle ju dessutom halvera er arbetstid till hälften och då borde det ju bli 350:- billigare om man inte vill ha den ditlödd?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

BIOS är en ytmonterad flashminneskrets (TSOP kapsel) med 40 ben. Den sitter inte i sockel, utan måste lödas bort och lödas tillbaka.

Vi har beställt socklar, så om några veckor kan de kunder som vill välja att få möjligheten att enkelt kunna plocka ur och sätta tillbaka sitt BIOS utan lödning. Men innan det fungerar måste man självklart löda loss chipet och sedan löda dit sockeln, vilket är minst lika krångligt som att löda tillbaka chipet.

Men skall man experimentera så är det en bra lösning så slipper man löda varje gång man skall programmera om chipet.

Liknande diskussioner

1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24
  5. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41

Bookmarks

Behörigheter