Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Bios

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0

Post Bios

Detta står under Enigmah chippet på eran sida:
    "Vi kan redan nu modifiera din XBOX för 1.500:- genom att programmera om BIOSET direkt istället för att montera Multi-X chip. Detta inkluderar DVD-reset funktion (region zapper)."

Betyder det att Bioset är från Enigmah chippet?

Sen har jag hört nåt om att MS skulle kunna lägga in information i spelen för att flasha om bioset stämmer det?

Till sist undrar jag bara vad ni rekomenderar, Enigmah chippet eller att flasha om bioset? vad är bäst? skillnader?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Bioset är från xtender. Men alla chip är baserade på denna hackade bios-version.

Det är ingen större skillnad på att programmera om bioset direkt, eller montera ett chip med det hackade bioset "vid sidan om" eller som endast patchar/hackar det befintliga bioset "i farten" samtidigt som cpu'n läser av det.

Men eftersom vi kommer avvakta 1-2 veckor med inköp av chip (vi köper minst 100st/beställning, trist om priset går ner 50% innan vi ens får leverans av de chip vi betalar för...) så är BIOS flashning det enda vi erbjuder ett par veckor framöver.

Fördelen med ett chip är att det är betydligt enklare att montera själv. De chip som kommer skall även kunna stänga av makrovision videokopieringsskyddet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0

Ok tack
    Du vet inte om det är möjligt att flasha om bioset genom tex ett spel?
    Skulle ju kännas rätt meningslöst att betala 1500kr för att flasha bioset och sedan när man stoppar in ett visst spel så återställer den bioset igen.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Tror knappast någon speltillverkare skulle våga sig på att göra en sådan omprogrammering isåfall. Det kan skapa alla möjliga problem, t.ex. om spelet startas på en XBOX som tillverkas år 2004 med en helt ny BIOS-version med stöd för de bluetooth-handkontroller som är standard då :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Norrköping
    Respekt
    23

varför tjatar ni om dessa chip hela tiden för, man kan ju i princip ändå inte köra brända spel....Varför ska man ha ett chip när man inte kan spela brända spel??
    ^^^^^ FiLlE ^^^^^

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det går alldeles utmärkt att spela brända spel. Problemet är att det inte är allmänt känt HUR man gör en backup av ett originalspel på egen hand. Om man däremot har tillgång till en fungerande backup (finns att ladda ner från internet, eller så kanske någon man känner redan har en) så är det enkelt att bränna en kopia av backupen.

Självklart skall man alltid köpa de spel man spelar som original, och endast använda backuper för att slippa repa originalskivorna!

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0

Ok men rent hypotetiskt om det skulle gå på något sätt, skulle Enigmah också sluta att fungera då eller?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Antagligen, om inte det nya bioset mot förmodan går att patcha på exakt samma sätt...

Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Vilken tur att det finns en del snälla människor som ägnar stora delar av sin fritid åt att ta bort kopieringskydd och liknande från spel och sedan delar med sig av dem över nätet

Lär ju inte vara svårt för samma människor att fixa så att spelen inte flashar om BIOS.

Registrerade
    Jun 2002
    Respekt
    0

Det är inte möjligt att flasha om bioset ifrån ett spel i ett xbox såvida hårdvaran inte är modifierad.

Om Hansi är intresserad av att få tillverkad ett eget xbox-modchip med 12 lödningar som inte är ett clonat bios utan patchar i realtid, kan han ju maila mej för en diskussion

Det är nämligen ganska enkelt att clona Enigmah/MessiahX Eller för den delen göra en xtender clone som inte innehåller ms-bios.

/Rattle

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

De nya biosinställningarna innehåller vissa kommandon som normalt inte skall fungera på en Xbox (t.ex. möjlighet att spela spel från alla olika regioner). Skulle man inte då kunna tänka sig att någon spelutvecklare får idén att undersöka om ett spel både fungerar med europeisk och amerikansk startkod (vilket inte skall fungera på en normal maskin), och raderar hela bioset om så är fallet? I så fall skulle *inga* spel, varken europeiska original, kopior eller importspel, fungera på maskinen!

Borde det inte också vara möjligt att bränna något program på en CD-skiva som automatiskt gör om bioset (istället för att öppna maskinen)? Eller ladda ner något från Internet, när det nu kommer igång?

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    0

Det går inte ändra Bioset via cd.
    Det måste brännas om. Så mao kan inte MicroSoft ändra bioset för att göra det svårare för modchippen att fungera via någon uppdatering. Om det hade gått att modifiera bioset via t.ex en cd, så skulle det snart finnas en bootcd som det fanns till Dreamcast.

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    23

jepp.. om det vore flashbios eller ngt liknande som kunde uppdateras via cd så skulle ju ingen slösa tid med att bränna in xtender bioset,
    utan bara stoppa i en skiva och fixa det..
    Med andra ord skulle ju modchip försäljningen förminskas rejält eftersom den då blir onödig.
    Sen kan ju grupperna som släpper spelen
    (eller någon annan kunnig för den sakens skull)
    patcha spelen med ett potentiellt hot..
    precis som spelen på psx som hittade psx chippen,
    med en patch så kunde de flesta fixas,
    såvitt jag vet.

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-16, 17:55
  2. Felmeddelande flasha bios med Xecuter2 Bios Manager
    By Backen in forum X-ecuter 2 PRO support
    Senaste inlägg: 2003-02-24, 09:33
  3. Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 16:41