Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: 9 lödpunkter på nya Xbox chippet

Talking 9 lödpunkter på nya Xbox chippet

"The chip is called "openxbox" with 9wires it will play backups , imports & homebrew software.
    Also interesting ... it seems like it will be possible to upgrade the chip with a PC. (via printerport and windows program , no need for special hardware).
    The chip will have a switch so you can easily switch back to the original xbox BIOS. (this can be usefull if MS will ever make games or online services with BIOS check).

The chip is expected in about 2-3 weeks."

Fy satan vad skönt !

<small>[ 19 June 2002, 17:33: Meddelandet redigerat av: Morphem ]</small>

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Hoppas bara det blir lagligt att sälja. Jag tror att de nya chipen med färre anslutningar utnyttjar en alternativ databuss i xboxen, där man kan montera ett eget BIOS om man stängt av det ordinarie bioschippet. Problemet är att jag inte tror att man kan använda ett lagligt chip som "patchar" det befintliga bioset, just för att man måste stänga av det befintliga bioset helt, annars försöker inte xboxen hitta det alternativa bioset.

Och då måste chipet innehålla ett fullständigt BIOS = partytime på microsofts juridiska avdelning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Exclamation

Detta nya xbox chip är 100% lagligt
    För mer info kolla in länken nedan

<a href="http://workshop.mugenn.de/konsolen/microsoft/xbox/openxbox/index.php?showpage=start.dat" target="_blank">http://workshop.mugenn.de/konsolen/microsoft/xbox/openxbox/index.php?showpage=start.dat</a>

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24

Bara för att en hemsida säger att det är 100% legal innebär inte att det är rätt...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Enligt vad jag kan se på bilderna så innehåller chipet en komplett patchad BIOS precis som extender. Antagligen krypterad, men det är ändå olagligt.

Chipet verkar fungera precis enligt det jag beskrev tidigare.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Ahh, man kanske skulle läsa texten också :-)

Man skall själv ladda in BIOS från sin PC. Chipet levereras "tomt".

Så, visst är det det lagligt att sälja tomma chip. Däremot är det inte lagligt för oss att montera chipen ifall vi har programmerat dom. Vi måste isåfall montera ett tomt chip, så får kunden öppna sin xbox och programmera chipet själv.

Köp in ett par sen när dem kommer dvs om 2-3veckor, det finns nog massor av köpare!

Det finns många av oss där ute som skiter i garantilappen och knäcker upp boxen

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    norrland
    Respekt
    0

håller med! kommer köpa DIREKT

absolut bästa vore det här eller bygling på orginal biosen, så man när man vill kan återgå till helt orginal eller uppdatera med senaste biosen ifall dom kommer på nått nytt. Det är endast detta jag sitter och väntar på sedan skall jag direkt "chippa" min eller vad det blir..

Btw, vilket typ av chip är biosen och vad för brännare behöver man för att programera om den ?? (orginalet altså)

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Umeå
    Respekt
    24

Question

Så det behövs alltså ingen lödning för det där chippet? eller är jag helt ute å cyklar

<small>[ 20 June 2002, 22:10: Meddelandet redigerat av: ogge ]</small>

Ett hett tips till ogge,kolla in trådens namn ...

Registrerade
    May 2002
    Från
    sthlm
    Respekt
    24

Talking

morphen

<small>[ 21 June 2002, 22:34: Meddelandet redigerat av: norp ]</small>

Registrerade
    Oct 2001
    Från
    Uppsala
    Respekt
    24

Det chippet kommer jag att köpa .

Hoppas det kommer ut snart.

Får ju lön om 2 dagar.

<small>[ 23 June 2002, 18:12: Meddelandet redigerat av: Sheytan ]</small>

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Kommer ni att ta in openxbox ?
    //Levian

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Antagligen, verkar vara en bra "hacker" lösning om man vill testa nya biosar osv.

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Umeå
    Respekt
    24

Om ni köper in dessa, kommer jag att köpa ett iaf... Men hur svårt är det egentligen att löda 9 wires..?

9lödpunkter är bland det enklaste man kan syssla med.
    Jag har lött in ett Xtender 29lödpunkter, in o ut 3ggr, har även lött in ett enigmah 1gång, och ett neo2.2 1gång, neo2.2 är det 9lödpunkter på, gick under en timme.
    Dem andra lödningarna tog minst 2timmar.
    Lite beror det på att jag aldrig lött innan jag började med Xtender.

Så 9lödpunkter är en barnlek, köp en tempererad lödpenna med 0.4mm lödspets ung, och sen är det bara och sätta igång o löda.
    Ganska stora lödpunkter på Xboxens moderkort.

Lycka till...

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Umeå
    Respekt
    24

Tack för det svaret Morphem, hm hur är det med lödtråd då?? Någon speciell typ? Nu kollar jag lite på <a href="http://www.clasohlson.se," target="_blank">www.clasohlson.se,</a> Hittar dock bara en lödpenna som har 3mm lödspets, men man kan köpa till reservspetsar på 0,5mm. Det bör väl vara okej. Hur många Watt ska den ha? 25?

<small>[ 26 June 2002, 11:52: Meddelandet redigerat av: ogge ]</small>

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24

15W är nog att föredra...

Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Men vilken BIOS är det meningen att man ska använda? Borde inte de för 29 lödpunkter som t.ex. Xtender vara annorlunda än en för 9?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Man använder samma BIOS.

Om man stänger av (disable) bioset i XBOX så försöker XBOX automatiskt hitta ett BIOS på en annan "databuss". 9-trådars chipen ansluts helt enkelt till den "bussen". Problemet med detta är att det inte finns någon möjlighet att göra ett chip som "enigmah" till den bussen, utan man måste göra ett chip med fullständigt BIOS på.

Att sälja chip med BIOS är olagligt, men det är inte olagligt att sälja ett chip där köparen själv får ladda in ett bios.

Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Hmm.. När vet ni om ni kommer att ta in openxbox ? är väldigt intresserad av den.
    //Levian

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Jag vet inte när vi kommer veta...

Liknande diskussioner

1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Nya versioner av AR2 och DVD Region X
    By gaffa in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2002-08-15, 21:11
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter