Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Ska man våga sig på att köpa en 120gb 7200rpm disk?

Registrerade
    Jun 2002
    Respekt
    23

Post Ska man våga sig på att köpa en 120gb 7200rpm disk?

Är rädd för att det blir för varmt, någon som har testat?

Registrerade
    May 2002
    Från
    Umeå
    Respekt
    23

Det ska nog gå bra.
    Tror väl inte att en 120gb blir så särskilt mycket varmare än någon annan hårdisk!

Registrerade
    Jun 2002
    Respekt
    23

7200rpmare blir varmare än 5400rpmare...Så frågan är om det blir för varmt

<small>[ 13 August 2002, 21:19: Meddelandet redigerat av: ****** ]</small>

Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Malmö
    Respekt
    23

Ja frågan e hur mycket varmare det blir än en 80GB???
    I'm a XBOX Lover.

©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®

XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
    XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
    Screen : 103" (InFocus)
    + en massa andra bra prylar.

Registrerade
    Feb 2002
    Respekt
    23

skulle satsa på en 5400 rpm disk om möjligt.
    tror att det fanns en på 120 gb som var 5400 rpm.

Jag har inte testat, men jag tror att det blir hyffsat varmt utan extra kylning. Och blir det varmt så förkortas livslängden (väldigt mycket om det blir mycket varmt).

Då jag skaffar mig ett modchip så kommer jag testa slänga in en 60 gb 7200 rpm, men blir det för varmt får jag se hur jag gör om jag har hårddisken utanför på nå sätt eller skaffar extra kylning.

Tjoff

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av -=NightRabbit=-:
    <strong>Ja frågan e hur mycket varmare det blir än en 80GB???</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif"><a href="http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/E0B26749E1A7728C87256B290055ECA5/$file/D120GXP_ds.PDF" target="_blank">http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/E0B26749E1A7728C87256B290055ECA5/$file/D120GXP_ds.PDF</a>

Jämför man deras minsta diskar (20-40GB) som drar 4.9W (idle) med deras största (40-120GB) som drar 6.2W (idle) så verkar det inte som om det borde vara någon större skillnad...

Jämför man med Maxtor 5400RPM

<a href="http://www.maxtor.com/en/documentation/data_sheets/d540x133_datasheet.pdf" target="_blank">http://www.maxtor.com/en/documentation/data_sheets/d540x133_datasheet.pdf</a>

så drar dom 3,75W (idle) till 5.2W (seek). En 7200 varvare borde avge c:a 50% mer värme än en 5400.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2002
    Respekt
    23

Alltså kommer en 7200rpm bli för varm i xboxen utan kylning?

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    0

Det är inte säkert att det blir för varmt, men jag skulle inte köpt en sådan utan att först hitta något ställe på nätet exempelvis som redan har provat.

5400RPM borde räcka gott och väl, laddningstiderna är rätt minimala hursomhelst, plus att det blir lite billigare. En Xbox är inte lika beroende av en snabb hårddisk som en PC.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Min XBOX med en 7200 80GB brukar stå på flera dagar i sträck, den har iallafall inte dött än...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Överkalix
    Respekt
    0

Question

Hansi vad har du för märke på hårddisken..??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

IBM

Ingen speciell anledning till varför det blev en ibm 80gb, det var det största som fanns i butiken jag rusade till på lunchen när det blev känt att man kunde byta hårddisk :-)

Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Överkalix
    Respekt
    0

ok...

Registrerade
    Sep 2002
    Respekt
    23

Thumbs up

Jag har en IBM 7200 rpm 120 GB och inga problem med den Funkar toppen.

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    0

Thumbs up

HET TIPS!

Det är helt klart värt att sattsa på de nya diskarna med FDB (Fluid Dynamic Beariung = vätske upphängd motor) dom här sjukt tysta och de som jag har testat funkar skit fint med boxen.

De flesta av maxtor och westerndigitals nya diskar har FDB men kolla upp vilka modeller som har och inte har för sist jag var inne på ****ins hemsida så såg jag flera modeller som har FDB men som de inte märkt upp med det.

Registrerade
    Jun 2002
    Respekt
    23

Jag köpte mig en 120gb 7200rpm WD sedan, funkar helt utan värmeproblem.

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    0

Ett tips. Varför inte köpa en 2.5" hårddisk på ca 60Gb (för det är jag säker på att det finns, om inte större). Och så köper man en "adapter" som gör så att man kan koppla in den på en vanlig IDE kontakt och strömkabel. En sådan borde inte bli lika varm som en 3.5", eller?

För snabbheten borde väl räcka? Eller?

TeXBoX

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av TeXBoX:
    <strong>Ett tips. Varför inte köpa en 2.5" hårddisk på ca 60Gb (för det är jag säker på att det finns, om inte större). Och så köper man en "adapter" som gör så att man kan koppla in den på en vanlig IDE kontakt och strömkabel. En sådan borde inte bli lika varm som en 3.5", eller?

För snabbheten borde väl räcka? Eller?

TeXBoX</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Verkar onödigt dyrt, har för mig att 2.5" diskar kostar en slant extra.

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    0

Lightbulb

Gå in på denna siten: <a href="http://www.storagereview.com/" target="_blank">http://www.storagereview.com/</a> dom testar även ljudnivå och värme på olika diskar!

Registrerade
    Oct 2002
    Från
    -
    Respekt
    0

2.5" diskar e mkt slöare och dyrare än 3.5" diskar. Själv så kör jag med en 3.5" WD 80gb (7200rpm / 8mb cache) och den har stått på nu ca en vecka utan några som helst värme eller funktions problem!

Liknande diskussioner

1. ..Hur bränner mAn speL...??????
    By krokkos in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-10-12, 09:52
  2. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 12:09
  3. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 15:51
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  5. 1.1 Grundläggande info om Evolution-X och modifikation av XBOX
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:05

Bookmarks