Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: XBOX i trådlöst nätverk

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Zürich, Switzerland
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Post XBOX i trådlöst nätverk

    Någon som har info om hur och vilken hårdvara det finns för att ansluta XBoxen till ett trådlöst nätverk ???

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    67
    Respekt
    22

    Post

    visst, den heter 3com workgroup bridge och är en wlan/ethernet brygga, funkar med allt som har ett ethernet uttag.

    /Zapata

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Umeå
    Inlägg
    101
    Respekt
    22

    Post

    Ok, så om man nu köper en sådan 3com.
    Då är det alltså fullt möjligt att skicka över tex en Divx film till xboxen som är i vardagsrummet från datorn trådlöst .
    Om man då även har en bärbar dator kan det ju vara ganska skoj.

    Men en sak bara, denna 3com workgroup bridge fungerar denna både som sändare och mottagare eller?
    Läste att den fungerar som accesspunkt till 4 enheter, alltså sändare till 4 andra enheter.

    Om jag tex vill ha sändare i hallen o mottagare till xboxen i vardagsrummet sen ett till kort till datorn, är det alltså möjligt utan att dra nån kabel.

    Det skulle ju bli ganska dyrt om man måste köpa både sändare sen workgroup bridge sen också ett kort till datorn, men ganska optimalt om det är så man kan göra.
    Nån som vet nå mer om denna produkt, samt hur den fungerar.

    <small>[ 03 October 2002, 08:33: Meddelandet redigerat av: tebckman ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Thumbs down

    Tjenare,

    För att xboxen ska kunna fungera trådlöst så krävs det naturligtvis att den är utrustad med en WLAN (Wireless Local Area Network) adapter. Förutom att använda en brygga från Ethernet till WLAN, så finns det i dagsläget bara en enda typ av adapter som man fysiskt kan ansluta i xboxen (då det inte finns varesig PCMCIA eller en PCI kortplats) en USB WLAN Adapter. Dom finns i lite olika fabrikat och kostar mellan 700 och 1700 kr.. Med denna skulle man ha fysisk möjlighet att ge Xboxen trådlös nätverkstillgång.

    MEN DET FINNS INGEN XBOX PROGRAMVARA I DAGSLÄGET SOM HAR STÖD/DRIVRUTINER FÖR DENNA LÖSNING.

    Så, för att anpassa sig efter dagens möjligheter och inte förlita sig på att en möjlig programvara som kanske kommer löser detta problem.

    Så här kan du göra:

    Priser från på en sån här lösning.
    <a href="http://www.****in.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010042312" target="_blank">http://www.****in.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010042312</a>

    Skaffa en:
    3COM OFFICECONNECT WIRELESS CABLE/DSL GATEWAY
    Pris 1,255.00 SEK ( exkl moms )

    Koppla en rak TP(Ethernet)-kabel från din xbox nätverkskort in i en av Officeconnectens totalt 4 st 10/100 switch portar. Koppla in ditt CABLE/DSL modem på DSL ingången om du har det. (För er lite tekniska så kan du nu ge xboxen en virituell IP på insidan av NAT:en och gör xboxen's ftp tillgänglig utifrån Internet)

    Sen kan du köra trådlöst nätverkskort/adapter i din stationära eller bärbara PC, med en PCMCIA, PCI-Card eller USB Adapter. Ett kort till din PC kostar från 600 kr -&gt;

    I denna lösning har du dock inte egentligen gjort din xbox trådlös, utan snarare dina andra enheter i nätverket. Men det kanske inte spelar någon roll vart du placerar den lilla RadioLAN accesspunkten.

    Lycka till!

    <small>[ 03 October 2002, 19:31: Meddelandet redigerat av: bjornen ]</small>

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    176
    Respekt
    0

    Post

    Det finns med RJ45 kontakt, säg mig, borde inte det gå att använda? =)

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Talking

    Hej igen,

    Jo, bryggan mellan RJ45 till WLAN borde funka, den fyller samma funktion som att koppla in TP kabeln direkt i en av 10/100 portarna i switchen.

    Finns befintligt RadioLAN som du önskar ansluta din xbox till så är en RJ45 till WLAN brygga ett alternativ..

    /Björn

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Umeå
    Inlägg
    101
    Respekt
    22

    Post

    Ok, om jag nu förstått det rätt så finns det alltså inte nått annat alternativ än denna 3com workgroup bridge om jag skulle vilja ha allt trådlöst.

    Om man skulle gå på ditt alternativ bjornen så fungerar ju det, men jag skulle ändå behöva en kabel mellan xboxen(vardagsrummet) och accesspunkten(hallen).
    Det är ju lite av den kabeldragningen som jag skulle vilja slippa.

    Så det enda alternativ är väl att skaffa först en accesspunkt typ 3Com OfficeConnect Wireless Gateway och även då en 3com workgroup bridge till xboxen samt då sen ett trådlöst kort till datorn.

    Då ska väl allt fungera trådlöst o även för framtida datorer så kunde man ju koppla workgrup bridgen till en hubb så att man kan koppla in upp till 4 enheter till(dock med kabel).

    Stämmer mina funderingar eller?
    Det är ju rätt dyrt isåfall, men det skulle va kungligt .
    Även för onlinespelande.
    Man får väl spara ett tag....

    <small>[ 08 October 2002, 23:17: Meddelandet redigerat av: tebckman ]</small>

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Och sedan kommer du sitta och sura över att du bara kan köra 10/11/22 mbit eller vad radioprylarna nu klarar av nuförtiden - när vi andra sitter och kör 100mbit via en 500-kronors switch :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Umeå
    Inlägg
    101
    Respekt
    22

    Post

    Jo visst, det är ju både för o nackdelar.

    Men för min del har det mera varit en fråga om det fungerar än att springa o handla direkt..
    Men det är ju ändå en cool grej, dock ganska dyr(ca 5000:-)

    Själv kör jag ju med dubbla nätverkskort så jag har ju 100mbit nu för tillfället.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har gjort en guide efter att ha kopplat en xbox trådlöst mha 2st 54mbit accesspunkter

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=12102
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Trådlöst Nätverk....
    By Slite in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2004-09-14, 09:40
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24
  5. HALO NÄTVERK 22.00 KOM OCH SPELA
    By Slamer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-07-26, 10:03

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •