Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: dvdn hackar..

Registrerade
    Feb 2002
    Respekt
    23

Post dvdn hackar..

Hej!

Då jag spelar upp DVD filmer så hackar de en smula..
    Det är oftast inget man märkar av då inte kameran rör sig halvsnabbt i sidled.

Är det så för alla xboxar?

Jag har en Thompson DVD spelare i x-boxen vilket tydligen är den sämsta, fast så stor skillnad ska det väl inte vara?

Jag har en teori om det inte är vanligt.
    Jag har en amerikansk xbox - alltså kör jag på NTSC vilket är 50 hz.
    Men jag kör filmer i PAL formatet vilket är 60 hz. Jag har inget *********p än så jag vet inte hur det går om jag ändrar med enigmahs video selector.
    Men skulle det vara möjligt att xboxen skippar de sista 10 hz'en varje sekund? Vilket leder till småhack? Eller är det otroligt?

Tjoff

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

NTSC = 60Hz
    PAL = 50Hz

Kör du PAL-filmer på en NTSC-box eller tvärtom så görs en 50<->60Hz konvertering = bilden blir ryckig.

Använd "Enigmah Video Select v2" och ställ in xboxen i PAL läge när du skall se PAL filmer och NTSC läge när du skall se NTSC filmer så slipper du problemet.

Däremot är det normalt att NTSC filmer rycker lite vid panoreringar även i "rätt" läge på grund av att biofilmens 24 bilder per sekund konverteras till NTSC 30 bilder per sekund genom att enkelt förklarat varannan ruta visas två gånger. När samma film konverteras till PAL 25 bilder per sekund så snabbas den istället upp en aning vilket inte märks förutom att filmen blir någon minut kortare samt att ljudet kan påverkas något om det inte kompenserats genom någon behandling.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. xbox dvdn trasig..
    By panzerpig in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 00:42
  2. Spelens filmer hackar
    By Vanderian in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-10-28, 11:14
  3. spelen hackar fast med Matrix ?
    By Hagan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-08-24, 10:05
  4. xbmp hackar olika
    By Kammaflaje in forum XBOX Media Player / Media Center