Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: korsad nätverkskabel

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post korsad nätverkskabel

    jag försöker få till det med min dator och xbox, jag har ingen hub så jag har istället klippt av en rak nätverkskabel och korsat dom fyra par med kablar tex grön med grönvit och tvärtom, för det är väl så man ska göra, eller också åka och köpa en färdigkorsad. jag får iallafall ingen kontakt med xboxen jag har ett openboxchip i den och har flashat den med evox2.3 sen har jag en cd-rwskiva med EvoX_V1.8.458 som funkar att starta upp med sen har jag FlashFXP att koppla ihop mig med. jag har win2000 med fat32 och ikonen för nätverket nere i högra hörnet säger att nätverkskabel inte är ansluten. vet inte säkert hur jag ska ställa in ipadressen, när jag gått in på egenskaper på min anslutning till mitt lokala nätverk och skrivit 192.168.0.1 så får jag automatiskt en massa siffror under också där det står nätmask, sen tror jag också att jag måste skriva in en dnsserver(vad nu det är) som ni märker så är jag fullständigt grön vad gäller nätverk. är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska skriva in ipadressen eller om ni har någon bra länk till hur man gör. Mvh/Ove

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post

    DNS-server = server som har tilldelats ett domännamn, t.ex. psxcare.com

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Post

    För det första så är din kabel antagligen felkopplad eftersom om man har en korsad kabel mellan datorn och boxen så skall windows 2000 säga att du är ansluten när xboxen är på.
    Detta oavsett vilken ip address du har.

    En korsad kabel skall se ut på följande sätt:
    orangevit - orange - grönvit - blå - blåvit - grön - brunvit - brun

    I den andra änden på kabeln så skall det se ut på följande sätt:
    grönvit - grön - orangevit- blå - blåvit - orange - brunvit - brun

    Alltså skall det oranga och gröna paret byta plats.

    På datorn så är det ok om du skriver in en fast ip-adress på 192.168.0.1
    Subnätmasken brukar automatiskt ställa sig på 255.255.255.0 och det är ok
    Du behöver varken dns server eller default gateway när du kopplar datorn till xboxen.

    På xboxen så måste du edita den evox.ini som ligger på cdskican som du bootar från.
    Under Network så skriver du staticip = yes
    Kontrollera att det står 192.168.0.3 som ip och att subnetmasken är 255.255.255.0

    Alternativt tar du och laddar ner hansi tool set från en lämplig källa och kopierar in evolution x dashboarden med boxplorer och ställer sedan in nätverket i menyerna.
    Jag har för mig att xboxen måste boota om för att byta ip och problemet är att ändrar du ip-adressen när du bootar från skiva så kan inte evolution x dashboarden skriva till evox.ini, dvs ingenting ändras när du bootar om.

    När du väl har fått till det så startar du flashfxp och ställer in ip-adressen 192.168.0.3
    User: xbox
    Pass: xbox

    Och för guds skull kontrollera att nätverksanslutningen är ok. Det får inte vara en datorsymbol med en bruten kabel i din taskbar.

    Och stefan DNS server står för Domain Name Server.
    Dess uppgift är att ta emot förfrågningar från klient maskiner och svara med de ip-adresser som ett domännamn tillhör.
    Tex om du har Telia så använder du de två dns servrarna med ip-adresserna 10.0.0.1 och 10.0.0.2
    Har du ingen dns server inskriven så kan du inte surfa med domännamn, du kan däremot om du vet ip-adressen till den webserver som har den sidan som du vill åt surfa till den.

    I psxcares fall så ligger den på 62.65.10.29

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    jag köpte en hub och raka nätverkskablar istället då gick det mycket bättre, tack för hjälpen

Liknande diskussioner

  1. boxen låser sig med nätverkskabel inkopplad
    By LiMit in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-10, 17:48
  2. Måste man köra med rak nätverkskabel?
    By x-ite in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-07, 14:09
  3. boxen låser sig med nätverkskabel inkopplad
    By LiMit in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 15:40
  4. korsad kabel
    By salas in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 01:53
  5. Korsad kabel?
    By ollie in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 14:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •