Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: PAL och NTSC

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    35
    Respekt
    22

    Post PAL och NTSC

    Tjoho på er

    Jag har ingen större koll på det här med PAL och NTSC, men visst kan man iaf spela bägge delarna på sin Xbox om man har den moddad? Vad är egentligen den stora skillnaden mellan dessa två versioner?

    Kommer nämligen trots min moddade krysslåda att köpa vissa spel som jag tycker förtjänar att bli köpta - men då importerar jag dem eftersom det är billigare och från den sida jag ska importera så säljer man endast PAL vad jag vet om. Bra eller dåligt? Kvittar?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25

    Post

    Om du importerar från sverige så får du PAL :-) ..

    PAL gäler i Europa och NTSC i USA och JAPAN tex..

    NTSC har snabbare framerate men sunkigare (lägre upplösning)bild.

    Och visst du kan spela både ntsc och pal lir på din moddade box.

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    35
    Respekt
    22

    Post

    Åhå, det är jag som har svårt att skilja dem åt Då är det uppenbarligen NTSC som hemsidan säljer och inte PAL.

    Fint, då vet jag att det som sagt bara går utmärkt att spela bägge versioner på en moddad Xbox, och det utan att behöva göra någon som helst inställning också förmodar jag.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25

    Post

    Japp oftast behöver man inte göra någon inställning.
    Till vissa spel behöver du dock switcha till NTSC och vice versa med ett program som heter enigmah videomode switchdisc (men inte ofta) dock så är det dock ändå att föredra att spela NTSC spelen i NTSC och PAL i PAL. Kör du tex ett NTSC spel i PAL så går det segare än normalt.

  5. #5
    Att köra PAL spel i NTSC då? Tänkte om det kan vara värt att permanent ställa om till NTSC?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Speedo73
    Att köra PAL spel i NTSC då? Tänkte om det kan vara värt att permanent ställa om till NTSC?
    Det är bäst att alltid ställa om till rätt läge, eftersom spelen kan påverkas på sätt som man inte märker direkt, men som kan göra det svårare eller lättare att klara vissa moment i spelet. Ett exempel är bilspel där man skall klara av t.ex. "license test" där det är mycket svårare att klara av testerna när man har fel läge... har för mig det var Sega GT, det var så länge sedan det problemet diskuterades..

  7. #7
    Tack för snabbt svar.

    Är det inte omständigt att köra det där video mode selector programmet innan man skall spela, om man har en salig blandning av PAL/NTSC spel?

    Är relativt ny i Xbox världen, hade ett PS2 innan. Är det inte nästan bättre på PS2 isåfall, där spelet själv väljer rätt läge?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    23
    Jo, det är omstämdigt. Och det är nästan ingen som bytar mellan spelen, utan man brukar låta xboxen köra i NTSC hela tiden. Många NTSC spel segar i pal läget, men jag har inte märkt eller hört ett enda pal spel som segar i NTSC. Det kanske gör det, men det är så lite så jag har inte lagt märke till det iaf. Självklart är det som wmadoss säger, att det är bäst att ha den riktiga inställningen för varje spel, om man nu orkar byta.
    wmadoss: Körde du NTSC version av segat GT, på pal läget eller?

Liknande diskussioner

  1. Starta DVD-r ???
    By steff in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-29, 22:19
  2. När switcha mellan Ntsc och Pal??
    By Kojak in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-01, 12:55
  3. TOC-filen på GTA3 Vice city
    By Fredde in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-21, 18:40
  4. skillnader mellan NTSC xboxar och PAL xboxar.
    By tjoff in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 21:23
  5. MGS2 Dvdr
    By Wanner in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-03-18, 18:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •