det var nån som sa att man måste ha en twistad nätverks kabel för att lägga upp spel från boxen till pc:n. stämmer det och vad är det förnåt?
det var nån som sa att man måste ha en twistad nätverks kabel för att lägga upp spel från boxen till pc:n. stämmer det och vad är det förnåt?
Ja det stämmer om du ska koppla den mellan datan och boxen. Det är en korsad nätverkskabel.
ok! men vad är en korsad nätverks kabel??
jag har en "vanlig" kabel. ska jag göra om den på nåt sätt??
Du ska vrida på den hårt tills den blir "twistad"
skit kul att du vill visa din intelligens nivå, kojak!!
Det beror på vad du menar med "vanlig" kabel. Har du kabeln kopplad direkt till t.ex ett ADSL-modem så är det en korsad kabel, men har du t.ex en router eller en switch mellan, så är det inte en korsad.
Om du inte har en korsad kabel så är det bara att köpa en korsad.
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av makke:
<strong>ok! men vad är en korsad nätverks kabel??
jag har en "vanlig" kabel. ska jag göra om den på nåt sätt??</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Vanlig kabel kallas för RAK använd till datorer som ska kommunicera med varandra genom HUB el SWITSH.
Korsad kabel kallas för TWISTED används för att datorer ska kunna kommunicera med varandra UTAN en HUB el SWITSH, per-per nätverk kallas det.
Vet du hur man sätter ihope ett hemma nätverk mellan datorer i en hub så klarar du dig med en vanlig rak kabel som du nu har, vill du bara kommunicera mellan PC-XBOX köp en korsad kabel & ändra inställningarna i ditt nätverkskort har du WINXP så lägger du bara till ett IP nr till i Nätverkskort inställningarna i egenskaper OM du har en ADSL uppkoppling åxå. Låter krånligt va om man e nybörjare........finns även bra guider här i forumet följ dom bara så fixar det sig.
<small>[ 13 January 2003, 14:41: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
<strong>skit kul att du vill visa din intelligens nivå, kojak!!</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Innan du uttalar dig bör du titta närmare på mitt inlägg, det finns en smiley efter det.
Tja!
Om du håller upp ändarna på kabeln så ser man trådarna i kontakterna. Är det samma färgkombinationen på båda ändarna är det rak kabel annars är det troligtvis en korsad(twistad).
Twistad kabel måste det vara mellan två datorer eller mellan PC och XBOX. PC till router så spelar det troligtvis inte någon roll då de nya routrarna känner av automatiskt vilken kabel som används.
/Babyface
Datorn sänder information på nr 1&2 och tar emot på 3&6 på nät kabeln (eller tvärtom ej säker) därför kan man inte ha en rak kabel mellan 2 datorer eller 2 boxar. Har du en hub kan du ha 2 raka kablar för då twistar hubben åt dig.
Om du vill göra en egen twistad kabel kan du göra såhär:
Första änden!
Nr:1 vit/orange
Nr:2 orange
Nr:3 vit/grön
Nr:4 blå
Nr:5 vit/blå
Nr:6 grön
Nr:7 vit/brun
Nr:8 brun
Ände 2
Nr:1 vit/grön
Nr:2 grön
Nr:3 vit/orange
Nr:4 brun
Nr:5 vit/brun
Nr:6 orange
Nr:7 vit/blå
Nr:8 blå
För en rak gör du lika dant i båda ändarna.
tack för all hjälp!!Jag har nu en TWISTAD nätverkskabel! Tack!!!!!
<strong>tack för all hjälp!!Jag har nu en TWISTAD nätverkskabel! Tack!!!!!</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">En twistad twisted pair, har du nu........
/kLaN
Ursprungligen skrivet av kLaN:
<strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
<strong>tack för all hjälp!!Jag har nu en TWISTAD nätverkskabel! Tack!!!!!</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">En twistad twisted pair, har du nu........</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Men satan i gatan är du sann klan?
-=-._.-=-
Det funkade, du var på alerten den här gången också på "mina lama svar"...bra! Ska skärpa mig, lovar! Undantaget detta inlägg.
Med vänlig hälsning
/kLaN
Hehe, roligt att höra
-=-._.-=-
ja det var ju kul att det går bra för en gångs skull nu återstå bara problemet att lägga till ip nummer! behöver man en ftp också, kanske ? undrar just var man hittar en sådan!
Bookmarks