Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: twistad nätverks kabel

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post twistad nätverks kabel

    det var nån som sa att man måste ha en twistad nätverks kabel för att lägga upp spel från boxen till pc:n. stämmer det och vad är det förnåt?

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Gbg
    Inlägg
    78
    Respekt
    22

    Post

    Ja det stämmer om du ska koppla den mellan datan och boxen. Det är en korsad nätverkskabel.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    ok! men vad är en korsad nätverks kabel??
    jag har en "vanlig" kabel. ska jag göra om den på nåt sätt??

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Wink

    Du ska vrida på den hårt tills den blir "twistad"

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    skit kul att du vill visa din intelligens nivå, kojak!!

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    Det beror på vad du menar med "vanlig" kabel. Har du kabeln kopplad direkt till t.ex ett ADSL-modem så är det en korsad kabel, men har du t.ex en router eller en switch mellan, så är det inte en korsad.
    Om du inte har en korsad kabel så är det bara att köpa en korsad.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Question

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av makke:
    <strong>ok! men vad är en korsad nätverks kabel??
    jag har en "vanlig" kabel. ska jag göra om den på nåt sätt??</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Vanlig kabel kallas för RAK använd till datorer som ska kommunicera med varandra genom HUB el SWITSH.
    Korsad kabel kallas för TWISTED används för att datorer ska kunna kommunicera med varandra UTAN en HUB el SWITSH, per-per nätverk kallas det.
    Vet du hur man sätter ihope ett hemma nätverk mellan datorer i en hub så klarar du dig med en vanlig rak kabel som du nu har, vill du bara kommunicera mellan PC-XBOX köp en korsad kabel & ändra inställningarna i ditt nätverkskort har du WINXP så lägger du bara till ett IP nr till i Nätverkskort inställningarna i egenskaper OM du har en ADSL uppkoppling åxå. Låter krånligt va om man e nybörjare........finns även bra guider här i forumet följ dom bara så fixar det sig.

    <small>[ 13 January 2003, 14:41: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av makke:
    <strong>skit kul att du vill visa din intelligens nivå, kojak!!</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Innan du uttalar dig bör du titta närmare på mitt inlägg, det finns en smiley efter det.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    ///
    Inlägg
    32
    Respekt
    22

    Post

    Tja!
    Om du håller upp ändarna på kabeln så ser man trådarna i kontakterna. Är det samma färgkombinationen på båda ändarna är det rak kabel annars är det troligtvis en korsad(twistad).

    Twistad kabel måste det vara mellan två datorer eller mellan PC och XBOX. PC till router så spelar det troligtvis inte någon roll då de nya routrarna känner av automatiskt vilken kabel som används.

    /Babyface

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    38
    Respekt
    22

    Post

    Datorn sänder information på nr 1&2 och tar emot på 3&6 på nät kabeln (eller tvärtom ej säker) därför kan man inte ha en rak kabel mellan 2 datorer eller 2 boxar. Har du en hub kan du ha 2 raka kablar för då twistar hubben åt dig.

    Om du vill göra en egen twistad kabel kan du göra såhär:

    Första änden!

    Nr:1 vit/orange
    Nr:2 orange
    Nr:3 vit/grön
    Nr:4 blå
    Nr:5 vit/blå
    Nr:6 grön
    Nr:7 vit/brun
    Nr:8 brun

    Ände 2

    Nr:1 vit/grön
    Nr:2 grön
    Nr:3 vit/orange
    Nr:4 brun
    Nr:5 vit/brun
    Nr:6 orange
    Nr:7 vit/blå
    Nr:8 blå

    För en rak gör du lika dant i båda ändarna.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    tack för all hjälp!!Jag har nu en TWISTAD nätverkskabel! Tack!!!!!

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    306
    Respekt
    22

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av makke:
    <strong>tack för all hjälp!!Jag har nu en TWISTAD nätverkskabel! Tack!!!!!</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">En twistad twisted pair, har du nu........
    /kLaN

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av kLaN:
    <strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av makke:
    <strong>tack för all hjälp!!Jag har nu en TWISTAD nätverkskabel! Tack!!!!!</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">En twistad twisted pair, har du nu........</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Men satan i gatan är du sann klan?
    -=-._.-=-

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    306
    Respekt
    22

    Post

    Det funkade, du var på alerten den här gången också på "mina lama svar"...bra! Ska skärpa mig, lovar! Undantaget detta inlägg.

    Med vänlig hälsning
    /kLaN

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    Hehe, roligt att höra
    -=-._.-=-

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    ja det var ju kul att det går bra för en gångs skull nu återstå bara problemet att lägga till ip nummer! behöver man en ftp också, kanske ? undrar just var man hittar en sådan!

Liknande diskussioner

  1. Hansi, Ps2 Nätverks Adapter!
    By Bounter in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-15, 17:09
  2. Kontakt kabel köpes
    By Robert_ps2 in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-04-23, 08:52
  3. neo4 - rbg kabel
    By tweakfreak in forum Ris & Ros
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-01-27, 14:02
  4. RGB eller S-VIDEO kabel?
    By il_Duce in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-11-26, 19:55
  5. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 19:58

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •