jag får jobbiga tecken som {y:i} och {y} i mina subtitles. texterna är också för långa så att vissa bitar försvinner i marginalen. nån som vet något om detta?
jag får jobbiga tecken som {y:i} och {y} i mina subtitles. texterna är också för långa så att vissa bitar försvinner i marginalen. nån som vet något om detta?
ladda hem subtitleworkshop 1.6 där i kan du ta bort tecknen & dela på subtitles till två rader
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av eilie flown:
<strong>jag får jobbiga tecken som {y:i} och {y} i mina subtitles. texterna är också för långa så att vissa bitar försvinner i marginalen. nån som vet något om detta?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">{y:i} betyder "italic" i vobsubar, och eftersom xbplayer inte sånt här så visar den kommandot istället.
Det går att fint tanka hem program som pege63 sa.
Men vill man få någon ordning på det så skall man påpeka detta i den officiela xbplayer forumet. Så de bara desablar dessa kommandon, när den inte stöder det.. Jag har påpekat detta själv 2 gånger, men ingen mer har hängt på så det har inte hänt något. Jag har även försökt att fixa detta i source koden utan resultat :-(.
Jag har som du en massa filmer med dessa komandon i, och får xbplayer någon gång stöd för det. Ja då får jag tanka hem alla subar igen för att få tillbaka det. Lånar man ut en film till någon, så får ju han inte italic, bold osv.
Men gör exakt som pege63 sa så länge, och spara orginalen för framtida versioner. Ta gärna upp detta hos deras forum så "hakar" jag på.
<small>[ 25 February 2003, 18:06: Meddelandet redigerat av: Antigonos24 ]</small>
Ingen DivX spelar stöder dom tecknerna dom får man ta bort i det programmet som jag sa, i vissa fall är dom bara på ngr få rader. Dom går inte att dissable bort på ngt sätt, finns subtitle program som tar bort automatiskt tecken som man själv skriver in som skall tas bort men jag kan inte hitta det ännu på min cd skivor jag har.
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av pege63:
<strong>Ingen DivX spelar stöder dom tecknerna dom får man ta bort i det programmet som jag sa, i vissa fall är dom bara på ngr få rader. Dom går inte att dissable bort på ngt sätt, finns subtitle program som tar bort automatiskt tecken som man själv skriver in som skall tas bort men jag kan inte hitta det ännu på min cd skivor jag har.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det är väl bara att göra så subreadern så att den inte skriver ut "{y:i}", det är knappast ju omöjligt. Tyvärr så är jag newbies på win c++, så jag klarade inte av det. Men det finns ju många skickliga programmerare som har gjort xbplayer, de borde klara det lungt tycker jag.
Förklara gärna för mig varför det är omöjligt att göra subreadern så? För då slipper jag sitta och programmera en omöjlighet, om det nu är så..
Eftesom jag måste skicka koden till en som kompilerar den efter varje försök jag gör, så tar det en himla tid för mig. Och så är jag newbies som jag sa :-(
Jag är oxå nybörjare inom divx/xvid osv, så jag har inte testat många program. Men det bör väl finnas många program som stöder det. Varför lägger de annars till det? Och man ex kollar på folk som har översätt subtitlarna manuellt så har de ofta med dessa tecken. Varför skriver de då dit dem, om inga program stöder dem?
För att få ordning på det så skall man göra som du sa pege63. Men det ska allt gå fixa så att xbplayer inte skriver ut det.
<small>[ 26 February 2003, 10:30: Meddelandet redigerat av: Antigonos24 ]</small>
allt som skrivs in visas som text altså visas även tecken som {y} det är strängar men dom skall avslutas åxå prova med avslut som ex{/y:}, en sträng måste ha en början & ett slut.
<small>[ 26 February 2003, 10:40: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
<strong>allt som skrivs in visas som text altså visas även tecken som {y} det har att göra med X & Y axel, tror jag vet inte bara gissar att det har med att göra var d skall visa typ y axel tecken kursiv osv osv.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">oki, då är det ingen ide att jag försöker.. jag fattar inte ens vad du menar.. hehe
Jag är en gammal dos programmerare så...
<small>[ 26 February 2003, 10:36: Meddelandet redigerat av: Antigonos24 ]</small>
Nej jag testade precis det funkar inte med en början på en sträng & ett slut allt visades som en tex ex {y:i}Det var en gån en gån som var grusad{/y:i} funkar ej. jag vet att allt visas som text alla tecken åxå. Vet du om man kan köra STREAM med spel fr pc hd i xboxen?
Den enda spelaren som har stöd för {y} är Micro dvd
<strong>Nej jag testade precis det funkar inte med en början på en sträng & ett slut allt visades som en tex ex {y:i}Det var en gån en gån som var grusad{/y:i} funkar ej. jag vet att allt visas som text alla tecken åxå. Vet du om man kan köra STREAM med spel fr pc hd i xboxen?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det går tyvärr inte, förklaringen jag har fått:
Citet från en programmerare på xbplayer.
"This isn't possible anyhow. Once the game starts it would lose its connection to SMB or RELAX because two xbe's can't run at once on the xbox. "
Tillbaka till vad jag tror:
Men visst går det att slänga ihop ett litet OS som tillåter detta, men då skulle man förlora så extremt mycket datorkraft så spelen inte skulle vara spelbara. Och det är bara för att köra ett spel från hd via OSet.
Nyaste evolutionX har ju kvar IGR fast man har startat ett spel, så det borde ju inte vara omöjligt att köra 2 .xbe filer samtidigt utan att skapa ett litet OS.
OBS:Jag menar alltså ett OS på mindre än 1MB.
Ang {y:i} tecken så försvinner dom OM du konventerar om sub till srt, till PC iaf sedan beror det på vilken spelare du kör med åxå, om den har stöd el ej för det. Hmm tetstade med srt åxå i BSPlayer & VPlayer där visas tecknen alltså ska man ta bort dom i subtitleworkshop
<small>[ 26 February 2003, 14:16: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
tack för svaren![]()
provade att konvertera till srt igår men tecknen försvann inte i filen iaf, kanske funkar med xbox media playere iaf. får prova lite.
som sagt den enda spelaren det funkar på e MICRO DVD till PCn.
Bookmarks