Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Flashat Bios utan att klippa kablarna.......

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Post Flashat Bios utan att klippa kablarna.......

    Jag råkade flasha bioset utan att klippa kablarna till Enigmah chippet.

    Den hängde sig efter halva flashningen och jag var tvungen att stänga av enheten.

    Min Xbox bootar inte alls längre, nåt tipps på hur jag kan lösa detta elände?

    Hansi gjorde nåt liknande tidigare, se nedan. Men den verkade boota då i alla fall, det gör inte min längre.

    --------------------Citat Hansi------------------------------------
    Nu har jag även råkat testa att flasha om utan att klippa kablarna till Enigmah. Det var lite svettigt ett tag...

    Bioset börjar flasha en bit, men hänger sig sedan.

    Jag trodde att det var kört, men xboxen gick fortfarande att boota.

    När jag provade att flasha igen (efter att ha klippt kablarna) så hängde sig flashningen igen. I det läget var jag säker på att behöva löda ur och flasha om bioset...

    Men efter att ha lött ihop kablarna, bootat om, klippt kablarna igen så gick det att flasha.

    Pust :-)

    <small>[ 22 October 2002, 10:07: Meddelandet redigerat av: Butcher76 ]</small>

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Prova att aktivera chipet igen och se om den bootar då, tror det var det jag gjorde.

    Du kan även prova att jorda A18 och A19, då läser xboxen från första 1/4 av bios istället för sista 1/4 vid uppstart.

    Nu hittar jag inte länken till bilden som visar vilka punkter som är A18 och A19, det är inte lödpunkt 18 och 19 på Enigmah (tror jag...)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Post

    Jag har redan provat att aktivera chippet igen och den startar inte då heller.

    Någon annan som har nån ritning på vad som är A18 och A19?

    Jorda, menar du att jag ska dra en kabel från dessa till en av de större lödpunkterna som är jord eller till nån del av chassit?

    <small>[ 22 October 2002, 17:18: Meddelandet redigerat av: Butcher76 ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2001
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    131
    Respekt
    23

    Post

    Ajdå

    Jag tänkte skriva "GLÖM INTE ATT KLIPPA FÖR FAN",
    i din gamla tråd.

    Man kanske skulle ha gjort det.

    Det störta misstaget bland folk, som ska flasha sin tsop med enigma.
    Är att dom glömmer att klippa.

    <small>[ 22 October 2002, 17:54: Meddelandet redigerat av: Sheytan ]</small>

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Post

    Jag hittade en ritning där A18 och A19 fanns med och denna gjorde så att en annan del av bios användes, dock hade jag samma fel, den bootar inte upp fast jag gjorde dessa lödningar.

    Ritningen finns här: <a href="http://www.j-tech.nu/ritningar.html" target="_blank">http://www.j-tech.nu/ritningar.html</a>

    Nu har jag satt i ett Homebrew chip och nu bootar enheten igen, jag bootar med EvolutionX_beta_1.8.2812.iso cd och försöker att flasha bioset men efter att den har gjort erase på biosen så stannar den, dvs stapeln för att flasha bioset går aldrig upp.

    Jag har provat att flasha både från cd'n samt via FLASHBIOS kommando från FlashFXP, när man kör från cd'n så använder den .bin filen som finns med på cd'n och via FlashFXP så har jag laddat upp en .bin fil till Bios katalogen på C partitionen. Jag klipper kablarna innan flashningen startar

    Det blir samma fel på båda alternativen.

    Nån som har nåt bra tipps på hur jag
    ska lyckas flasha mitt bios?

    <small>[ 25 October 2002, 02:10: Meddelandet redigerat av: Butcher76 ]</small>

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Post

    Jag har ny lyckats flasha mitt bios och problemet var att jag klippte fel kablar till Homebrew chippet.

    På <a href="http://www.xbox-scene.com" target="_blank">www.xbox-scene.com</a> skriver de att man ska klippa "16, 32, and the wire you link to 32" men det fungerade inte.

    När jag klippte alla kablarna till Homebrew chippet så fungerade det fint att Flasha BIOS.

    Tack för hjälpen alla, jag sparade just ett par tusen.....

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. Flasha TCOP ?
    By WebWolf in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 13:06
  5. Flasha utan att ta loss Bios!
    By altair4 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-06-09, 17:14

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •