Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 37

Diskussion: FTP SLADD?

Registrerade
    Jan 2002
    Från
    Sweden
    Respekt
    0

Post FTP SLADD?

Jag har försökt att koppla ihop xboxen med PCn, men får det inte att funka..
    Men jag vet inte om jag använder rätt sladd, jag använder samma sladd som används till ADSL modemet. Om jag använder fel sladd vilket jag troligen gör, vart kan jag då köpa rätt sladd och vad heter den? Sen undrar jag också om xboxens IP ska vara likadant som PCns IP för att kunna connecta? Hur tar man reda på PCns IP??

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    22

Du skall ha en twistad kabel. Köp en helt ny kabel eller en litenadapter som byterplats på detvå kablarna det hadlar om.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34

Skall du köra en koppling mellan PC-XBOX måste du ha en korsadkabel du kan köpa en sådan i vilken datoraffaär som helst. Hur du sen kopplar upp dig står på FAQ forumet.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Jan 2002
    Från
    Sweden
    Respekt
    0

Jag hittade en kabel på Clas Ohlson, vet inte om det är rätt. Så här står det om kabeln:
    CAT-5, FTP. Skärmad och tvinnad med monterad RJ45-kontakt i båda ändarna. Överföringshastighet upp till 100 Mbps.
    Är det en sån jag ska köpa eller?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Den ska inte vara skärmad, köp den oskärmade varianten av samma kabel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    0

det är rätt typ av kabel, MEN den måste vara korsad.
    Om den är skärmad eller inte spelar ingen roll

/C

Registrerade
    Jan 2002
    Från
    Sweden
    Respekt
    0

Jag köpte sladden som fanns på clas ohlson, men den funkade inte...
    Vad menar dom med "tvinnad"? Är tvinnad samma sak som korsad?

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    23

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av erra100:
    <strong>Jag köpte sladden som fanns på clas ohlson, men den funkade inte...
    Vad menar dom med "tvinnad"? Är tvinnad samma sak som korsad?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">clas ohlson säljer ju både korsade och raka, vilken köpte du av dem? Du ska ha korsad!

*edit*
    Ang tvinnad och korsad, så är tvinnad när kablarna är tvinnade längs hela kabeln för att inte ta imot störningar. Dock så finns det inte nätverkskablar att köpa som inte är det, så du behöver inte ens tänka på det.
    "Korsad tp kablen" är när transmit och recive kablarna har bytat plats på en av kontakterna. Så att signanelen går från den ena nätverks kortets transmit till den andras recive.

Dock så kallar många korsade tp kablar för tvinnade, och det var det några syftade på här. Så skaffa dig en korsad RJ45 kabel så funkar det fint :-)
    Förkortningen tp står för övrigt för "twisted pair", därför finns det inga otvistade tp kablar att köpa.

<small>[ 30 March 2003, 15:54: Meddelandet redigerat av: Antigonos24 ]</small>

Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Sthlm
    Respekt
    0

Question

Citat Original inlägg av Hansi
    Den ska inte vara skärmad, köp den oskärmade varianten av samma kabel.
    Hej
    Kan någon förklara varför man skall använda oskärmad kabel och inte skärmad till boxen? Förutom att de är billigare förstås.
    Xenium v1.1
    X2 4981.06
    Seagate Barracuda 7200.7 120 GB

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag använder bara oskärmad, men det borde inte spela någon roll.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Här finns det lämpliga kablar

http://www.psxcare.com/section.php?xSec=49

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    hej, nu när ni ändå snakkar nätverk, kan nätverks kortet i xboxet krasha, o isf är det lätt att byta?

Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Sthlm
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Jag använder bara oskärmad, men det borde inte spela någon roll.
    Sökte på google och hittade en förklaring.
    "...skärmat ger lätt antenneffekt eller jordfel om man inte är extremt noggrann att skärma och jorda allt."
    Nu har man lärt sig något nytt idag igen...
    Xenium v1.1
    X2 4981.06
    Seagate Barracuda 7200.7 120 GB

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    asså jag bara undrar...funkar det inte över huvudtaget med dom sladdarna som finns på clas ohlson måste man köpa hos er???

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av mackan56
    asså jag bara undrar...funkar det inte över huvudtaget med dom sladdarna som finns på clas ohlson måste man köpa hos er???
    Men gud,, läs igenom tråden....

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av erra100
    Jag köpte sladden som fanns på clas ohlson, men den funkade inte...
    Vad menar dom med "tvinnad"? Är tvinnad samma sak som korsad?
    det var liksom det här jag syftade på!

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0

Alltså...

Korskopplad kabel finns att köpa på Clas Ohlson, men det verkar inte vara en sån du har köpt.
    Den kabel du har köpt skulle du kunna använda om du kopplade samman datorn och boxen med en switch.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    men...åååå va *** jag syftar på en Nätverkskabel CAT-5, UTP (Unshielded Twisted Pair). Oskärmad och tvinnad med monterad RJ45-kontakt i båda ändarna. Överföringshastighet upp till 100 Mbps. så står det i deras reklam iaf

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det beror ju på om dom med "tvinnad" menar "korsad" eller inte... UTP "Unshielded TWISTED pair" betyder ju "Oskärmad kabel med ledarna parvis tvinnade" ungefär. Men man brukar ju slarvigt kalla en korsad kabel för twinnad.

Kolla i kontakterna. Sitter de färgade kablarna i samma ordning så är kabeln rak. Annars är den korsad. Eller handla från oss så vet du vad du får :-)

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    jo...jag har ju inte köpt kabel än men jag har ju mycket närmre till clas ohlson. jag bor i mälarhöjden hur långt är det till er butik härifrån egentligen?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Kolla på kartan
    http://www.gulasidorna.se/query?what...807;0;0;0;0;0;

Klicka på vägbeskrivning...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Småland
    Respekt
    0
    Det funkar med en sådan kabel som du har kollat på, ännu ett sätt om du här osäker är att själva kontakten på en korsad "brukar" vara röd & på så sätt visa att den är korsad. Annars e det ju inte svårare än att gå in o fråga på Clas ohlsson o säga att du ska ha en korsad kabel så hjälper dom nog dej.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    YES!!! Jag var idag inne på clas ohlson och dom har exakt sådana sladdar och jag kollade det där slutstycket eller vad det nu heter det är olika trådar iaf olika kopplade trådar så en sån sladd kommer jag att köpa *ledsen psxcare* men jag har å mycket närmre till clas ohlson dessutom tror inte jag att ni går i konkurs för att jag inte handlar hos er ...Fast det är ju klart det är ju mej vi snackar om så jag blir nog inte förvånad om ni går i konkurs iaf...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    p.s makkus först och främst måste jag säga att du verkar ett otroligt fint namn

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    oj råkade trycka lite för tidigt där men iaf vad menar du att sladden är röd på clas ohlson var den grå e det fel sladd då eller???

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    nu var jag för tidig igen sorry jag såg inte att du skrivit "brukar" ännu en gång sorry

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    nu har jag köpt den där kabeln och nu så vete*** var jag ska koppla in den och det. Jag har en router men är routern som en hub eller? Om ja måste jag då köpa en ny sladd?

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    23
    en sladd är inte en kabel
    ström 1010101

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    sluta skoja och berätta hur jag ska göra

Sida 1 av 2 12 SistaSista