Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: 1.1 och Matrix

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Post 1.1 och Matrix

    Hmm ... Har monterat ett par Matrix till kompisar hittills på 1.0 Xboxar utan större problem (OK - den första tog lite tid ...) men har stött på lite problem ...

    Den tredje hade en 1.1 Xbox och hur jag än bär mig åt så funkar det bara inte.

    1.1 Xboxarna har hål istället för kontaktytorna som Matrix (pogos) normalt sätter sig på och det är visserligen trevligt eftersom dom hamnar rätt men det är helt omöjligt att få den riktigt på plats/få kontakt.

    Visserligen så flämtar den till grönt omedelbart vid ström men sedan så är det rött ljus hela vägen.

    Vilket jag då läste att var normalt för 1.1, att man bara hade grönt i "off/testing" läget initialt för att sedan bli rött.

    Så ... Då kopplar jag om den till "on" men då är det "piip-snurr-piip-snurr-död".

    Någon annan med 1.1 Xbox och liknande problem?

    Skulle det behövas lite fyllning i hålen för att få riktig kontakt (skulle iofs kunna mäta kontakten ovanifrån men vågar inte riktigt det eftersom jag inte vet specen på komponenterna)?

    Någon med liknande erfarenhet?

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    503
    Respekt
    23

    Post

    Många har problem med 1.1:an och matrix. Det beror då på dålig kontakt. till 99% verkar dte lösa sig när dom har lött igen hålen.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Japp, lött igen hålen eller skrapat lite på kontakterna. Jag har inte haft tid att kolla själv, men jag misstänker att det är ett lager lack på hålen som ställer till det.

    Sedan skall man inte göra som en av våra kunder som gav upp och lät oss flasha om boxen istället hade gjort...haft i så mycket tenn i hålen ovanifrån att det var 1 cm långa lödtennskorvar som stack ur hålen på undersidan av boxen!

    (Och för att ingen skall peka ut någon här, vi har gjort detta åt minst 2-3 kunder redan...)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Post

    Lite senare ...

    Jupp, det verkar som om det är någon beläggning på kontaktytorna eller något sådant. Jag hade lite kemiskt ren bensin som jag med tops försiktigt torkade kontaktytorna med samt skrapade lite på "G-punkten" och övriga pogo-kontaktytor med - ****mycket försiktigt****

    Och vad hände?!? Jo, det rullade igång!

    Men man har definitivt inte det gröna blinket som med 1.0 utan man måste koppla på Matrix (t.ex. 1 OFF, 2 ON) och verkligen ha rätt sak på hårddisken eller cd:n annars är den stendöd.

    Har testat lite snabbt och den verkar göra någon otroligt snabb check av hårddisk/cd innan den bestämmer sig för att om det är OK att köra. Fel skiva eller fel hårddisk boot och den vägrar omedelbart till skillnad från 1.0.

    Där satte man dit chippet, kollade om det var OK, satte i skivan, fixade hårddisk osv. Nu måste man tydligen ordna flera steg på en gång.

    I och för sig så verkar det över huvud taget lite skumt med just 1.1 - några jag pratat med har haft "piip-snurr ... död" men när de har provat ett par ggr så har det hoppat igång.

    På det hela taget, fortfarande lite frågande till vad som exakt gör en OK boot med Matrix och 1.1. Eftersom jag var lite less så var det inte så vetenskapligt utan jag både rengjorde, "skrapade", och bytte hårddiskinnehåll/cd så kan det vara en, två eller flera av dessa som gjorde helheten.

    Dock är den fortfarande lite underlig, istället för att rapportera "cd/dvd not approved" som med 1.0 så är den stendöd, "piip ..." när man tar bort bootfil/rätt bootskiva.

    Den borde inte kunna göra den kollen så snabbt.

    Jag har en till 1.1 som jag ska installera så vi får se på den om den är likadan - men det blir imorgon eller dagen efter. Jag ska försöka vara lite mer vetenskaplig vid den installationen istället för att byta flera saker samtidigt ...

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Post

    Jag missade ju slutklämmen ...

    Punkt nummer 1 med version 1.1 - lite *inte* på grönt blink från Matrix/Xodus.

    Flämtar den till grönt omedelbart vid ström på och man har den i läge 1 (ON/ON) är det möjligt att det är OK. Blir det rött i läge 1 efter "grönt flämt" (1/2 sekund) så forsök med bootskiva och läge 2/3/4 i alla fall.

    (Jag återkommer efter fler tester ...)

    <small>[ 17 December 2002, 00:53: Meddelandet redigerat av: lmfs ]</small>

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 10:45
  2. 1.1 Xbox och Matrix
    By Kollapse in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-11, 22:51
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. 1.1 och Matrix
    By lmfs in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-17, 00:49
  5. JAG HAR XBOX 1.1 och matrix chip VAD SKA JAG GÖRA
    By IGNO in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 17
    Senaste inlägg: 2002-12-14, 20:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •