Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Till er med glappt Matrix.

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2003
    Från
    blge
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Post Till er med glappt Matrix.

    Jag har en v1.1 och ett matrix-chip, det tog mig ett jäkla tag att få boxen att fungera med det. Att försöka sig på att få den gröna lampan att lysa i test-mode är bara att glömma.
    På boxar v1.0 kan det mycket väl fungera. Men på min v1.1 var det helt omöjligt.
    Jag fick det iaf att fungera efter några timmar, jublade högt och skruvade ihop boxen, ställde den på sin plats, och körde igång.
    Av någon underlig anledning så glappar chippet ur när man sätter på locket. Den bootar upp 3ggr på rad, sen blinkar eject-lampan rött.
    Ger man boxen en rejäl smäll, så en av tre får man igång den. Men efter ett tag så börjar chippet glappa igen.
    Jag tröttnade totalt på detta, blev rasande varje gång det hände, håll på att kasta ut boxhelvetet flera ggr.

    Bästa lösningen på problemet är:
    Slit ur chippet, tag fram lödkolven (behöver inte vara någon speciell för ytmontering), 9 kablar behövs om jag inte minns fel, och en lite grövre helst platt för jordning.
    Har man lite hum om hur elektronik fungerar så skall det inte vara nått problem att nu löda detta. Jag tog de kablar jag hade, de behöver inte vara guldpläterade. Dessutom tog jag till rejält på längden, ca 0.5 meter.
    Den klurigaste lödningen är just den kabeln som skall lödas på G-lödpunkten. Jag tog en kabel med många små kopparledare skalade den, klippte av alla kopparledare utom en. Detta blir iof väldigt skört, men det skall gå ändå.
    En annan viktig del är att se till att ta en riktig jordkabel, för mig gick det inte bra att fästa den på en skruv som håller i moderkortet, jag fick löda fast den i chassit för att det skulle fungera bra.

    I andra änden av kablarna skall så klart chippet sitta, löd inte fast kablen på "pogo-pinnarna" vänd chippet uppochned så ser ni att det går en ledare från varje pogo-pinne till en liten lödö. Löd fast kabeln där.

    Dett funkade utmärkt för mig, och jag rekommenderar er alla som har problem med glappa matrix-chip att löda det ni med.

    /SineX

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Post

    En del pogopins har ju 2 öar en del ingen alls. Har du någon bra bild eller beskrivning på lödning?

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Lightbulb

    För mycket jobb !!
    Det räcker med att ta bort d0 pogo-pinnen.
    Låt dom andra sitta kvar, har man väl fyllt i lödhålen så är det aldrig problem med dom punkterna.

    Löd loss d0 pgogn och dra en kabel mellan matrix och punkten på moderkortet så blir det toppen.

Liknande diskussioner

  1. spelen hackar fast med Matrix ?
    By Hagan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-24, 09:05
  2. spelen hackar fast med Matrix ?
    By Hagan in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 20:18
  3. Hjälp med att översätta xbplayern till svenska
    By Antigonos24 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-01-01, 20:08
  4. Fixa felflashat TSOP med Matrix
    By MaCRo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-16, 00:25
  5. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •