Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Vilket BIOS ?

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Kalmar
    Respekt
    0

Post Vilket BIOS ?

Hejsan

NU har jag lyckats att föra över ett bios på mitt kort =) med hjälp av winlpc =) det står done och allt sånt där som det ska stå men när jag ska sätta i det i boxen så kommer bara en svart ruta upp ? när jag kör på mode 2 så lyser lampan. och på mode 1 så blinkar den 1 gång grönt ljus. Min box är gjorde 2002 10 20
    någon som kan hjälpa mig med mitt problem ? =(
    Andreas Nimblad

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

Om du får upp en grön ruta med texten "Your xbox require service" så skall det även synas en felkod i övre vänstra hörnet.
    Denna bild visas alltid i "NTSC" läge så på vissa tv-apparater kan det vara svårt att se vad det står ifall bilden flimrar.

Kod - program som "sätter" koden - Beskrivning

0 - vilket som helst - Inget Fel

1 - bootldr - Okänt, sker vid kontroll av moderkortet

2 - bootldr - Fel på Eeprom

3 - bootldr - ??/används ej

4 - bootldr - Fel på RAM minnet

5 - kernel - Hårddisken är inte låst. Använd CONFIG MAGIC för att låsa hårddisken om du bytt hårddisk och vill kunna använda original BIOS.

6 - kernel - Kan inte låsa upp hårddisken. Vanligaste orsaken är att man försöker använda hårddisken från en annan XBOX.

7 - kernel - Timeout när xboxen letar efter hårddisken. Är den inkopplad? Är den "Master" eller Cable Select?

8 - kernel - Ingen hårddisk hittades! se ovan..

9 - kernel - Fel hårddiskparametrar för DEBUG (PIO/DMA/eller storlek {debug}, det finns undre gränser som krävs för "debug")

10 - kernel - Timeout när xboxen letar efter DVD-läsaren.

11 - kernel - Ingen DVD-läsare hittades

12 - kernel - DVD parametrar (PIO/DMA)

13 - kernel - Kan inte ladda Dashboard (pga ingen/felaktig nyckel, eller något annat fel som gör att xboxdash.xbe inte kan starta)

14 - dashboard - Fel vid uppstart av MS DASHBOARD. Då xboxdash.xbe startats så beror detta fel antagligen på att någon av filerna på C: som används av xboxdash.xbe saknas eller är felaktig.

15 - - ??/används ej

16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard

17 - - ??/används ej

18 - - ??/används ej

19 - - ??/används ej

20 - kernel - Misslyckades att ladda in dashboarden vid kallstart, dashboarden rapporterade inte varför det blev fel, men av någon anledning behövde dashboarden informeras om att dvd:n klarat av challenge/response autentificeringen.

21 - var som helst - Detta fel betyder att något program begärt att xboxen skulle startas om med denna felkod

===============
    Följande information är en översättning från XanTium's guide på <a href="http://www.xbox-scene.com" target="_blank">www.xbox-scene.com</a> + mina egna kommenterar

Om Eject-lampan på framsidan av xboxen blinkar/lyser:

Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.

Lyser grönt/Eject fungerar inte/Inget ljud/Ingen bild:
    Antagligen en dålig lödning. Kontrollera alla lödpunkter om du monterat ett chip. Speciellt vanligt vid monteringa av homebrew, Enigmah eller andra 29-trådars chip.
    Det kan även bero på överhettning, kontrollera att fläkten är inkopplad/fungerar och se till att inte ha xboxen stående nära en värmekälla. Prova att lyfta av locket från xboxen för att se om det hjälper.

Lyser grönt/Eject fungerar/Inget ljud/Ingen bild:
    Antagligen ett problem med ljudinställningarna i MS Dashboard. Prova en standard A/V-kabel.

Blinkar orange/Grönt:
    Kabeln till TV:n är inte inkopplad.
    Det kan även bero på lödspill eller en skadad bana på moderkortet.

Blinkar orange:
    Kan bero på lödspill eller en skadad bana på moderkortet.
    Det kan även bero på överhettning, så kontrollera att fläkten är inkopplad/fungerar.

Lyser rött:
    Systemet överhettat, eller systemfel
    Kontrollera fläkten, kolla lödspill, trasiga banor osv.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

TIPPS 2:

För att undvika att boxen skriver "your xbox require service" efter att man råkat välja "Go Live" i de nya onlinespelen så lägger superdisc 3.1 tillbaka originaldashboarden som xboxdash.xbe och installerar istället evo-x som evoxdash.xbe

Flasha om din xbox med något av de biosar som finns på superdisc 3.1 istället så laddas evoxdash.xbe och allt fungerar som det skall sedan.

Om du inte kan flasha om din xbox, använd boxplorer och döp om xboxdash.xbe till msxboxdash samt evoxdash.xbe till xboxdash.xbe.

Flasha om till evo-x D.6 eller något annat BIOS som laddar evoxdash.xbe
    Använd superdisc 3.1 och installera först MS DASHBOARD och sedan EVO-X small eller large drive beroende på om du har en stor hårddisk eller ej.

kolla i din evox.ini vad msdashboard pekar till för filnamn. Den kanske pekar till t.ex. msxboxdash.xbe. Ändra isåfall evox.ini eller lägg in en kopia av ms dashboard med det filnamnet.

Om inte det hjälper, gör backup på allt du har på c: (till t.ex. e:\c-backup med hjälp av boxplorer, eller med ftp till din pc) och kör "install ms dashboard" från superdisc.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Tips: Det går att länka till guiderna, man behöver inte skriva in hela texten...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35

Jo jag vet men då återkommer frågan igen nästa dag verkar som man inte GITER klicka på länkarna & läsa hela innehållet, jag länkar i bland åxå. Men för det mesta tar jag & kopierar fr min FAQ databas.

<small>[ 07 February 2003, 10:12: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>

Liknande diskussioner

1. Vilket Bios?
    By di7riks in forum Matrix/Xodus Support
    Senaste inlägg: 2003-12-30, 09:59
  2. Vilket Bios ?
    By raxor in forum X-ecuter 2 LITE support
    Senaste inlägg: 2003-11-03, 07:49
  3. Hmmm vilket chip, bios, mm???
    By ^XeN^ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-08-05, 13:06
  4. Vilket bios till vilket chip?
    By Recman in forum X-BOX Hårdvaruforum