Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Samba share funkar ej

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    22

    Unhappy Samba share funkar ej

    Är det någon som har fått Samba att funka?
    Jag är tyvärr inte så insatt i nätverk så det är nog därför. Jag har ett vanligt nätverkskort direkt till xboxen, ingen hubb i mellan. (Kör WinXp PRO) Jag har även följt den idiotsäkra guiden på xbins ftp, men det hjälpte inte. hmmm

    Stämmer dessa inställningar?

    Min dators ip är: 192.168.0.1
    Nätmask: 255.255.255.0
    Xboxens ip är: 192.168.0.7

    inställt i congig.xml
    <address>192.168.0.7</address>
    <subnet>255.255.255.0</subnet>
    <gateway>192.168.0.1</gateway>
    <nameserver>192.168.0.1</nameserver>
    Ska man sätta getwayen och dns som datorns ip då?

    Några frågor.. kan man vara inloggat på det kontot som xboxen kommer använda? Går det snabbt för xboxen att hitta filerna i katalogerna?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    WinXP:
    Höger klicka på nätverks ikon på skrivbordet, se egenskaper.
    Du ser ditt nätverk, höger klicka på egenskaper.
    Blädra fram till IP, egenskaper, knappen avancerat klicka på den.
    Skriv in dina IPnr har du ADSL skriv in det åxå här & ditt ipnr för nätverket.
    På så sätt kan du både kära xbox & adsl samtidigt

    Om man har en PC med ett nätverkskort samt en hub, och har kabelmodem + pc + xbox kopplade till hubben finns det två alternativ.

    1: Om man får mer än en ip-adress från internetoperatören så kör man STATIC IP = NO på boxen så får den en fungerande adress. Se till att byta ftp-lösenord på boxen för säkerhets skull bara då den nu nås "utifrån".

    2: Om man bara för en ip-adress så kör man static ip = YES på boxen och matar in t.ex. 192.168.0.2. Sedan ser man till att köra Windows NT/2000/XP, då har man nämligen en liten flik som heter "Advanced" eller "Avancerat" bland sina nätverksinställningar. Använd denna för att sätta en extra ip-adress på nätverkskortet, t.ex. 192.168.0.1. Då har du både den ip-adress du får från internetoperatören och 192.168.0.1 på samma nätverkskort.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    22

    Post

    Standard grejerna som ftp och relax funkar fint. problemet är Samba. Jag har inte hålt på med Samba alls innan. Hur kan man ex se om xboxen är inloggad på min dator?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Möjlig lösning finns på <a href="http://www.xboxmediaplayer.com\docs\xbmp2.2manual2.2.1.ra r" target="_blank">www.xboxmediaplayer.com\docs\xbmp2 .2manual2.2.1.rar</a> sök sen under samba där finns svaret du vill ha (punkt 3.2).

    <small>[ 04 February 2003, 15:04: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    22

    Post

    Jag ger upp istället relax funkar hur fint som helst.. Jag har kollat i alla manuler inkl den idiot säkra samba manualen på xbins ftp. Där visar de steg för steg hur man ska göra med bilder, och ändå så funkar det inte :-(

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Synd för jag tror att svaret låg i den hjälpen OM du tankar ner det låt mig få veta om det funkar eller ej, eller HUR du fick det att funka. Håller på att samman ställa en FAQ guide med alla sorters problem & lösningar på dom.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. xboxen va på nyårs party nu funkar inte spel
    By jungleba in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-05, 23:54
  2. Funkar eran konverter med PS2 Rattar!?
    By Spikex in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-27, 19:56
  3. original pal - ntsc spel funkar inte på min ps2. svara ( inga spel funkar !!!! )
    By Mephisto-Live in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 12:08
  4. Det funkar inte
    By cissi in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-07, 11:26
  5. PS2 Backups funkar inte!!!!
    By usm76 in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-01-22, 11:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •