Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: SMB share och DHCP?

  1. #1

    Angry SMB share och DHCP?

    Jag har Bredbandsbolaget som isp o dom kör ju DHCP... Nu till problemet... jag har min dator & min xbox kopplad direkt till nätet via en switch... vad skriver jag som nameserver??? både datorn o boxen får ju nya ip-adresser emellanåt & det funkar inte med DNSnamn... jag pallar inte fixa ett nätverkskort till o köra intranät med xboxen... HJÄLP!!!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Lägg in en extra ip-adress på nätverkskortet, t.ex 192.168.0.1 och sätt 192.168.0.2 på boxen. Då slipper du att utomstående försöker kika på din box.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3

    Cool

    Hur lägger man in en extra ip adress på ett nätverkskort?
    (Jag kör windows XP o har inga kortplatser lediga i datorn o jag vill inte ta bort datorn från internet)

    <small>[ 06 February 2003, 00:32: Meddelandet redigerat av: JonaZ ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    WinXP:
    Höger klicka på nätverks ikon på skrivbordet, se egenskaper.
    Du ser ditt nätverk, höger klicka på egenskaper.
    Blädra fram till IP, egenskaper, knappen avancerat klicka på den.
    Skriv in dina IPnr har du ADSL skriv in det åxå här & ditt ipnr för nätverket.
    På så sätt kan du både kära xbox & adsl samtidigt

    Om man har en PC med ett nätverkskort samt en hub, och har kabelmodem + pc + xbox kopplade till hubben finns det två alternativ.

    1: Om man får mer än en ip-adress från internetoperatören så kör man STATIC IP = NO på boxen så får den en fungerande adress. Se till att byta ftp-lösenord på boxen för säkerhets skull bara då den nu nås "utifrån".

    2: Om man bara för en ip-adress så kör man static ip = YES på boxen och matar in t.ex. 192.168.0.2. Sedan ser man till att köra Windows NT/2000/XP, då har man nämligen en liten flik som heter "Advanced" eller "Avancerat" bland sina nätverksinställningar. Använd denna för att sätta en extra ip-adress på nätverkskortet, t.ex. 192.168.0.1. Då har du både den ip-adress du får från internetoperatören och 192.168.0.1 på samma nätverkskort.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5

    Wink

    Kan jag då köra med dhcp mot internet o statisk intern adress samtidigt på samma nätverkskort?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    ja
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7

    Angry

    det funkar ju inte alls!
    den enda gången jag fick den alternativa ipadressen till att funka på min dator var när den inte fick kontakt med dhcp servern då fick jag den alternativa istället!!!

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 10:45
  2. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 17:42
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •