Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Flytta ner subtitles?

  1. #1
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Arrow Flytta ner subtitles?

    Hejsan!

    Jag kör MediaPlayer 2.3 och jag undrar hur man flyttar ner subtitles?

    Det är så att jag har en vanlig 4:3 TV och nästan alla filmer jag ser är i 16:9 format. Och då skulle jag väldigt gärna vilja ha texten nere i det svarta området istället för nere vid själva filmen.

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Unhappy

    Jag blir galen
    Någon måste väll veta hur man flyttar ner subtitles? Jag vill alltså ha texten i den nedre svarta "randen" som blir när jag kollar på Widescreen filmer (16:9), istället för att texten skall ligga "på" själva filmen.

    Läste någonstans att man skulle ändra på "<position>360,460</position>" i skin.xml, men inget hände :/

    Skulle bli extremt tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt problem! //Fredrik

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    jag hade samma problem igår jag hade laddat ner ngt som hete xbmpb6swesubfnt.zip med större text men inte fan blev texten större men texten hamnade längst ner som tur var, VET INTE Om det var DET som gjorde det.

    <small>[ 07 May 2003, 14:54: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Exclamation

    Okej. Jag har också laddat ner "xbmpb6swesubfnt.zip" nu, men i den .zip-filen ligger "xb-fnt-sub.xpr". I readme-filen står det "Just replace the one in the Media-folder", men jag har inte någon sådan fil i min media-mapp. Som sagt, jag kör med MediaPlayer 2.3, hur skall jag då bära mig åt för att få det att funka?

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    du skall bara klistra in filen där den skall vara det står väl där i typ f\Apps\XBMP\Media. Som jag sa vet inte om det räcker men för mig gjorde den det. Vet inte varför.....

    Har du kalibrerat din xbmp åxå?

    <small>[ 07 May 2003, 15:44: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Arrow

    Det står att man skall skriva över den ursprungliga filen i Media-mappen, men det finns ingen sådan fil där. Och när jag lägger den där blir det ingen förändring.

    Och nej, jag har inte kalibrerat, måste jag det? Har haft min xbox i 2 dagar nu, så jag vet inte så mycket. Men Bilden är bra och så. Kan man ändra texten där inne också eller vad?

    // Fredrik

  7. #7
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Arrow

    Fick det att funka nu. Det var den där "&lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;" i "skin.xml". Jag hade bara tagit fel "position", fanns flera stycken beroende på upplösning osv...

    Nu undrar jag bara hur man gör texten större? Man skall väll inte behöva byta teckensnitt? Skall väll bara vara ett kommando? har provat "size: 22.0 pixels" i "font.desc", men inget hände... jaja, jag är i alla fall glad att jag fått ner texten

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Boxholm
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Cool

    Jag har också problem med att texten inte ligger nere i det svarta fältet, uta uppe i filmen.
    Jag har testat att lägga in "xbmpb6swesubfnt.zip" men det hjälpte inte, har även kikat på "skin.xml" så att det står "&lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;" men det hjälpte inte det heller.

    Jag har en widescreentv som jag kör på Wide när jag kikar på filmen.

    Tack på förhand för hjälpen om det går att fixa!
    Vrexter

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25

    Post

    Alltså du ska ändra på följande rad "&lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;" inte kolla så att det står så...

    Du får pröva dig fram till vilka värden som passar dig..

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Om jag kör en DivX film i DVD & har mina subtitles i mappen subtitles, var ändrar jag så att DVD söker i submappen & suben visas. Vet hur man gör i PC players men inte i XBMP tacksam för hjälpen.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    98
    Respekt
    22

    Post

    det finns en inställning som gör att man kan välja var subs ska visas i xbmps settings...kan det vara där?
    Jag vet att jag "togglat" mellan under och i film-fönstret
    Min mor var en god vän till min far
    Box 1.1, x2l, 120gb...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Är det inte i skin.xml man skall ändra vid pilarna i alla 6 ställerna?

    &lt;subtitle&gt;
    &lt;description&gt;Truetype subtitle parameters&lt;/description&gt;
    ---&gt;&lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;&lt;-------
    &lt;fontheight&gt;23&lt;/fontheight&gt;
    &lt;color&gt;0XFFFFFFFF&lt;/color&gt;
    &lt;/subtitle&gt;

    Även när jag skriver i &lt;position&gt;860,860&lt;/position&gt;
    Så händer inte ett skit alls texten är i bild rutan & INTE i det svarta fältet varför det?

    Haha men när jag kör shrek så får jag texten lägst ner......märkligt?

    <small>[ 14 May 2003, 14:39: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Freddo_mAN:
    <strong>Fick det att funka nu. Det var den där "&lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;" i "skin.xml". Jag hade bara tagit fel "position", fanns flera stycken beroende på upplösning osv...

    Nu undrar jag bara hur man gör texten större? Man skall väll inte behöva byta teckensnitt? Skall väll bara vara ett kommando? har provat "size: 22.0 pixels" i "font.desc", men inget hände... jaja, jag är i alla fall glad att jag fått ner texten </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Du skall ändra in
    &lt;fontheight&gt;23&lt;/fontheight&gt;
    i samma del som du ändrade &lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;

    På vilken av dom 6 platserna ändrade du på? (&lt;position&gt;360,460&lt;/position&gt;
    ) Undra om det är i den 4 positionen som är
    &lt;!--4 - PAL 720x576 @ 4:3--&gt; i config filen

    <small>[ 14 May 2003, 14:41: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Post

    Kommer inte riktigt ihåg vilken av dom jag ändrade på. Men om man går in i "Settings" i mediaplayer så finns det ett ställe där man kan få fram vilken upplösning man kör i. Du skall sedan ändra subtitle grejjen vid den upplösningen.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Det är fixad för ett par dar sedan & funkar fint har större text & gul sådan i det svarta fältet.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Media Player subtitles - problem...
    By x-ite in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-04, 06:58
  2. Flytta plaseringen av suben
    By Master0onXbox in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-08-21, 07:20
  3. Flytta filer & kopiera i Xbox?.
    By grantrytare in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 08:44
  4. Ladda ner....????
    By Ps2 Rulez X in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-03, 13:04
  5. Subtitles
    By unlocker in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-01-22, 14:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •