Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: knepigt fel, först stabilt grönt sen 2ggr grönt sen rött/grönt

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Post knepigt fel, först stabilt grönt sen 2ggr grönt sen rött/grönt

    Jag har en xbox v1.0 och körde 29 kablars enigma chip i den men ville uppgradera lite.
    Så jag satt strömbrytare på kabel 15 och 21 och lödde på bryggor på WR#/WE# RD#/OE# för att kunna flasha tsop.
    Slängde i SuperDisc 3.4.3 och flashade in x2_4974 - ALL XBOX - 1024k för det va den nyaste som låg på den skivan, sen upptäckte jag att det va 4976.02 som va allra senaste version men åter till det senare.
    Hur som helst gick flashningen bra, erase och write och boxen stängde av sig sen slog jag igång den och allt funkade perfekt.
    Då lödde jag bort enigma chippet för jag tänkte om något skulle gå galet i framtiden så gör jag ett "homebrew" chip och flashar om tsop.
    Satt i en ny disk 120 gig och bootade SuperDisc och formaterade c-e-f och installerade evoxdash och bootade om utan skiva och ftp'ade in senaste xecuter2 4976.02 1024k och flashade igen och nu gick erase och write bra ännu en gång, boxen stängde av sig och jag startade den igen och allt funkade även denna gång.

    Nu till problemet, jag hade fortfarande enheten isärskruvad så jag skruvade ihop den och ställde den åt sidan för det funkade ju innan jag hade skruvat ihop.
    Efter några timmar så kopplade jag in den igen och startade och då tänds den gröna lampan men ingen bild och inget ljud och inget mera händer än om jag låter den stå så ett tag.
    Men om jag stänger av den och slår på den igen så kommer det ganska vanliga felet att den startar men stänger av sig 2 gånger(blinkar grönt dom två gångerna) och 3'e gången så blinkar den rött/grönt.
    Det är just den delen jag tycker verkar skum, jag hittar ingen annan som har samma beskrivning på hur enheten beter sig vid uppstart.
    Ingen fara tänkte jag för jag hade en polares matrix chip liggandes för jag misstänkte att det blivit något fel med tsop så jag satt i matrix chippet men den startar inte med det heller men det funkar i polarens enhet.
    När jag har matrix i så blir det direkt 2 gånger grönt och sen 3'e gången rött/grönt blinkande.

    Någon som har någon ide vad som kan ha hänt?

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    90
    Respekt
    22

    Post

    ta ur matrix och kontrollera samt. ide kontakter
    Om den funkade med flashad tsop och du inte flashat om den efter det, och att du inte får nått fel medelande, så är det det ända som jag kan tänka på. Kanske ide kabeln blev klämd när du monterade ihopp boxen igen. Så kolla anslutningarna. -Zel
    Xbox 1.0 Matrix X-ecuter2 bios Xbmplayer 2.1 xsnes xdgen 100 roms
    120 Gb Barracuda V

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Post

    Tackar för förslagen men det hjälper inte.
    Nix flashningen gick bra inga felmess eller nått, jag körde ju tom boxen ett tag så för att checka allt va ok innan jag skruvade ihop den.
    Stängde av och den ett par gånger innan jag skruvade ihop den riktigt.
    Jag har tom testat att löda i matrix chippet för att verkligen veta att ja får kontakt med alla pinnar och testat det i en annan box.
    Har testat med ide och den gula kabeln från en annan box och fortfarande ingen skillnad.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Post

    Har det någon betydelse å köra LPC chip mot ett typ 29 pinnars chip vid uppstart om tex tsopen gått åt skogen ändå?

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    503
    Respekt
    23

    Post

    Men det kan nästan (mycket liten risk) att Tsopen har blåst bort

    Låter mer som lödspill kvar i boxen. Gör såhär att du plockar ur allt igen och kollar noga o dra handen över kortet o känn noga så det inte sitter något där det inte skall sitta.

    Lägg sedan ner kortet igen utan att skruva något o anslut bara ström kabeln ifrån nätagget och "power knapps-kabeln". Sätt sedan i video kablen och prova och starta. Utan hdd o dvd alltså. Den skall starta såpass långt som till error bilden där den kommer klaga på hdd och dvd. Då har du fått igång moderkortet igen iaf.

    Det kan skilja mellan LPC chip och Homebrew men oftas så brukar det inte vara någon skillnad om man inte har lött sönder banor på kortet.

    <small>[ 07 April 2003, 23:27: Meddelandet redigerat av: Hedis ]</small>

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Thumbs up

    Jag hittade felet, troligen ett fel som varit ända från fabrik.
    Det var en komponent alldeles nere vid tv-ut chippet som va sprucken.
    Troligen så va den intakt när enheten va isärskruvad men när jag skruvade ihop så blev det spänningar så den sprack isär.
    Verkar som jag lyckades "laga" den med "electro connector" (ledande färg).
    Eller så fick jag en brygga rakt över, hur som helst funkar den stabilt nu

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •