Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Chipskydd och Live

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Post Chipskydd och Live

Som alla vet, går det inte att använda XBOX Live med en modifierad enhet. Av vad jag har läst, verkar det som att Microsoft laddar upp ett program på ens hårddisk som undersöker om enheten är modifierad eller ej och att licensavtalet skall tillåta Microsoft att göra detta. Tänk er då att man skulle "råka" fylla sin hårddisk med material som Microsoft tillåter en att ha på hårddisken, d.v.s. sparningar i spel, inlästa musikskivor o.dyl., kan man då komma ut på nätet med en chippad maskin? Kan man i så fall fortfarande ansluta till Live med ledigt utrymme på ett minneskort, på vilket man sparar sina framgångar i Live-spelen? Att fylla hårddisken borde inte vara alltför svårt; det räcker med att läsa in tillräckligt många femtimmarsoperor tillräckligt många gånger.

En annan sak: om man enbart är intresserad av importspel, kan man då installera ett extra chip med original-BIOS från amerikanska och japanska enheter och växla mellan olika original-BIOS med en strömbrytare? Om man stoppar in en extra BIOS-version som klarar av PAL-spel, finns det en stor risk att man någon gång råkar starta ett Live-anpassat spel med detta BIOS, vilket kanske inte är så trevligt...

Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Respekt
    22

Om du ska koppla upp till Xbox Live måste du ha en brytare på chippet så du aldrig kopplar upp med en modifierad bios. Om du har en brytare kommer den gamla biosen att användas och då går det att köra Live.
    Det här med att fylla disken med diverse olika saker går ej. Disken är uppdelad i olika partitioner som används för olika ändamål, någon används för sparningar, någon för operativsystem, någon för swap m.m. Det går inte att fylla alla för då skulle boxen bli obrukbar.

Det med att löda in ett chip med en t.ex. japansk bios finns det ingen mening med. Biosen har inget att göra med regionen utan det finns i eepromet. Om du vill byta region får du använda configMagic men sätter du igång ett Live spel (alltså Live-tjänsten) med evox-biosen blir du bannad.

<small>[ 26 April 2003, 14:50: Meddelandet redigerat av: Fixxxer ]</small>

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Om man försöker detta, då: man stoppar in ett chip eller ändrar BIOS så att man kan köra icke-licenserad kod & strömbrytare som växlar mellan modifierat och icke-modifierat läge. Går det då att göra så att man i modifierat läge inte kan komma åt något annat program än ConfigMagic, med vilket man ändrar regionen för XBOX i icke-modifierat läge mellan PAL-E, NTSC-J och ev. även NTSC-U?

Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Respekt
    22

När du kör boxen i modifierat läge kör du troligtvis operativsystemet evolution X där du kan starta spel, program m.m. Här kör du sedan ConfigMagic (som du lägger på F: under Apps) och ändrar ditt eeprom. Även orinal-biosen kommer att boota din x-box med denna eeprom och det ska då gå att köra importerade spel.

Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Respekt
    22

Jag kan dock inte de olika regionerna men det går säkert att hitta någonstans.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25

Förstår inte problemet med Importspel... har du en chippad xbox så kan du spela alla importspel.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av wmadoss:
    <strong>Förstår inte problemet med Importspel... har du en chippad xbox så kan du spela alla importspel.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Om du vill spela Midtown Madness 3 USA import på LIVE då?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Jag skulle inte våga spela importspel online, Microsoft kan säkert kontrollera att serienumret tillhör en europeisk maskin. Dessutom behöver man väl importerat Live-kit & kreditkort från Live-kittets ursprungsland för detta? Vad jag framför allt ogillar är att man av misstag kan råka starta enheten i modifierat läge och på så vis bli utlåst från Live-tjänsten för all framtid.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25

Jag tyckte hans inlägg var så luddigt och jag tolkade inte det som att han ville gå online med importspel utan bara spela importspel (EJ LIVE)..därav min förundran....

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Fixxxer:
    <strong>Jag kan dock inte de olika regionerna men det går säkert att hitta någonstans.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det finns åtminstone tre: Europa, Japan och Nordamerika. Vidare finns det även koreanska & kinesiskspråkiga (Hongkong, Taiwan & Singapore) versioner av spelen, men jag vet inte hur dessa spel kodas. Koreanska PS2-spel är kodade som de japanska, kanske Microsoft gör likadant.

Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Respekt
    22

Ursprungligen skrivet av Stefan:
    <strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Fixxxer:
    <strong>Jag kan dock inte de olika regionerna men det går säkert att hitta någonstans.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det finns åtminstone tre: Europa, Japan och Nordamerika. Vidare finns det även koreanska & kinesiskspråkiga (Hongkong, Taiwan & Singapore) versioner av spelen, men jag vet inte hur dessa spel kodas. Koreanska PS2-spel är kodade som de japanska, kanske Microsoft gör likadant.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jo, jag känner till de olika regionerna men vet inte vilket nummer man ska skriva i ConfigMagic för att byta till t.ex. japansk. Lite luddigt skrivet av mig innan

<small>[ 28 April 2003, 03:05: Meddelandet redigerat av: Fixxxer ]</small>

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 11:45
  2. Bredband och XBOX Live! Problem!!
    By unia in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Senaste inlägg: 2003-09-03, 00:21
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  4. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt