Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: VArför skulle IBM gå sönder?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    48
    Respekt
    22

    Post VArför skulle IBM gå sönder?

    Varför skulle en IBM disk på tex 40 gig 7200 rmp gå sönder? Krävs det inte ganska höga temperaturer för att en hårddisk ska krascha.
    Själv har jag haft en ibm 40gig +en 120 gig i datan ett bra tag... många säger att dom har en tendens att gå sönder... skulle ju lika gärna kunna hända med vilken hårddisk som helst! rätta mig om jag har fel!
    Do not underestimate the power of PlayStation!

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    116
    Respekt
    22

    Post

    jag vet MÅNGA som haft problem med IBM diskar..
    själv har jag 3 st som körs 24/7 och inte haft några probs

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    80
    Respekt
    23

    Post

    en hårddisk krashar inte bara för att den kommer över 50 grader i någon sekund

    livslängden kortas ner succesivt

    en hårddisk kan även pajja vid normala temperaturer, jusst IBM verkar vara experter på de.

    Tjoff

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2002
    Från
    GBG
    Inlägg
    61
    Respekt
    23

    Post

    har iof för mig att det är bios på ibm diskarna som av någon anledning lägger av efter ca. 1 år (har för mig att ibm diskar har 2 års garanti pga detta).
    Får man ta xboxen med sig in i himlen?

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    48
    Respekt
    22

    Post

    Jesper...vet du många som har haft problem med dom i xboxarna eller i datorer? ...de där med att just ibm har ett bios som pajjar efter ett år verkar ju som total bullshit ju, det låter ju inte ett dugg logiskt.
    Do not underestimate the power of PlayStation!

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2002
    Från
    GBG
    Inlägg
    61
    Respekt
    23

    Post

    Vem har sagt att hårdvara alltid uppträder logiskt då .... jag har två (läsa hade) identiska ibm diskar, en funkar och funkar inte efter något år ... båda diskarna satt i samma dator (så jag utesluter värme) och var lika belastade (utesluter slitage), körde burken 24/7 och jag hade flera diskar i samma låda och alla (utom ibm disken) funkar idag.

    jag vet att det är flera som har haft problem med ibm diskar, OM det är bios vet jag inte, men det är en av förklaringar jag hittat.

    att just ibm diskar har probl. med kvaliten är ett välkänt problem...

    <small>[ 04 February 2003, 17:09: Meddelandet redigerat av: SinHo ]</small>
    Får man ta xboxen med sig in i himlen?

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    80
    Respekt
    23

    Post

    att bioset skulle dö efter ett år låter konstigt, även om det stämmer med att många IBM diskar dör efter jusst ett år ungefär.

    IBM hade 3 års garanti, liksom alla andra. Men nu verkar det som om alla har sänkt till 1 år (tror iof att något har mer fortfarande). Vilket kan bli jobbigt.

    Tjoff

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Det är mer SBS än HD fel av erfarenhet.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Post

    Vad du än gör köp inte ibm!! Har haft 3st och alla gick sönder inom loppet av 6 månader. Stor varning för ibm:s Crapstar serie

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    Jaha, vart finns den vetenskapliga undersökning som styrker att IBMs hårdiskar är av sämre kvalité? Bara för att det är någon som känner någon som säjer att dom är dåliga, betyder väl för fan inte att dom är det. Sedan beror det väl lite på hur man handskas med sina prylar.
    -=-._.-=-

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2002
    Från
    GBG
    Inlägg
    61
    Respekt
    23

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av SunKy:
    <strong>Jaha, vart finns den vetenskapliga undersökning som styrker att IBMs hårdiskar är av sämre kvalité? Bara för att det är någon som känner någon som säjer att dom är dåliga, betyder väl för fan inte att dom är det. Sedan beror det väl lite på hur man handskas med sina prylar.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Låter som du har koll på läger *not*... Men en fråga, skall man kontrollera kvaliten på hårdvara vetenskapligt, som då skall göras opartiskt av tredje part, dvs inte tillverkarna, inte konsumenten utan ett oberoende organ. Eller kan man bara ringa runt till flera grossister/försäljare/butiker och frågan "vilka diskar har högst retur frekvens?".

    Låter som det är billigast och enklast att ringa runt, och då säjer dom flesta att ibm diskarna har en större retur %. Ok, du får ett resultat som iof inte är vetenskapligt och statistiskt säkerställt, men om du skall köpa något för ca. 2000.- (som iof inte är _så_ mycke $) så vill du minska alla dina risker att varan går sönder om ett år.

    Naturligtvis så är handhavandet med all hårdvara viktigt, men att folk skulle var extra oförsiktiga med ibm diskar är ju löjligt.
    Får man ta xboxen med sig in i himlen?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av SinHo:
    <strong> </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av SunKy:
    <strong>Jaha, vart finns den vetenskapliga undersökning som styrker att IBMs hårdiskar är av sämre kvalité? Bara för att det är någon som känner någon som säjer att dom är dåliga, betyder väl för fan inte att dom är det. Sedan beror det väl lite på hur man handskas med sina prylar.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Låter som du har koll på läger *not*... Men en fråga, skall man kontrollera kvaliten på hårdvara vetenskapligt, som då skall göras opartiskt av tredje part, dvs inte tillverkarna, inte konsumenten utan ett oberoende organ. Eller kan man bara ringa runt till flera grossister/försäljare/butiker och frågan "vilka diskar har högst retur frekvens?".

    Låter som det är billigast och enklast att ringa runt, och då säjer dom flesta att ibm diskarna har en större retur %. Ok, du får ett resultat som iof inte är vetenskapligt och statistiskt säkerställt, men om du skall köpa något för ca. 2000.- (som iof inte är _så_ mycke $) så vill du minska alla dina risker att varan går sönder om ett år.

    Naturligtvis så är handhavandet med all hårdvara viktigt, men att folk skulle var extra oförsiktiga med ibm diskar är ju löjligt.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jo, det är ju sant men ifall det är en som heter typ kalle14år och han skriver att IBM suuuuger för att hans hd har gått sönder så betyder det ju inte att det är så.
    Själv har jag 3 st ibm hårdiskar och jag tycker att dom är bäst! Men är det verkligen så? Nej, bara min åsikt. Vad jag vill komma till är att det går ju inte och få fram någonting vettigt med en sådan här disskussion om vad som är bra eller dåligt.

    <small>[ 06 February 2003, 13:02: Meddelandet redigerat av: SunKy ]</small>
    -=-._.-=-

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Post

    Fast det finns bevis för att IBM 75GXP sög stenhårt och 60GXP sög rätt mycket den med. 75GXP vart ju skräp tack vara att fabriken i ungern hade gjort en felberäkning. De hade helt enkelt missat att med värme så rör sig metallen. Så väldigt mycket av de diskar de gjorde där gick sönder.

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    48
    Respekt
    22

    Post

    vad baserar du de på? källa?
    Do not underestimate the power of PlayStation!

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Kojak:
    <strong>Fast det finns bevis för att IBM 75GXP sög stenhårt och 60GXP sög rätt mycket den med. 75GXP vart ju skräp tack vara att fabriken i ungern hade gjort en felberäkning. De hade helt enkelt missat att med värme så rör sig metallen. Så väldigt mycket av de diskar de gjorde där gick sönder.</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Men har dom inte ändrat i produktionen då? Eller fortsätter dom att tillverka "crapserien" ...
    -=-._.-=-

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Post

    crap serien tillverkar de ju inte längre, har ju kommit 120gxp och 180gxp.

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Hernta
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    Men ifall dom har slutat med "crapserien" varför är dom då så dåliga?

    <small>[ 11 February 2003, 18:17: Meddelandet redigerat av: SunKy ]</small>
    -=-._.-=-

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Post

    Det blir ju ett rykte som inte går att tvätta bort. Just därför så har ibm slutat att tillverka hdd under namnet ibm och nu under hitatchi istället. Det säger ju att IBM är medvetna om att de klantat sig grymt med sina diskar.

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    IBM HD tillverkas i en fabrik som gör HDar för kontraktstillverkning med IBMs loga på fortfarande , hur länge till vet jag inte. Samma fabrik gör Hd för 3 fabrikat till, fabriken i Ungern lades ner i sommras då det blev ett jävla liv i ungern för IBM hade fått många fördelar av att lägga fabriken just där. Hitachi har förhandlat med IBM sedan i sommras av att ta över IBMs HD del,kontraktet skrevs på 31/12-02 & börjar gälla fr 1/1-03.

    <small>[ 13 February 2003, 08:48: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    248
    Respekt
    22

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">IBM byter namn 2003-02-04

    För några månader sedan köpte Hitachi upp hela IBM's hårddisksortiment och nyligen kom de första diskarna märkta "Hitachi" in i lager. Vi byter därför benämning på artiklarna. Märk dock att det för det mesta är exakt samma produkt som tidigare sålts. Observera att det under en övergångsperiod kommer att finnas vissa produkter som fortfarande är märkta IBM.

    </font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    80
    Respekt
    23

    Post

    att IBM diskar har högre felprocent är väl ett allmänt faktum...

    Källor då?
    Problemet är att den enda som med säkerhet vet hur det ligger till är IBM, och tror ni att IBM lägger ut sådan info om den inte vore oerhört bra?

    Därför kan ingen komma med stenhård fakta.

    Men, det finns idag INGEN anledning att köpa IBM, prestandaskillnaderna är så marginella att du inte märker någon skillnad mot konkurrenternas motsvarigheter, priserna är försummbara.

    Det är inget grundlöst rykte vi pratar om.
    75GXP, 60GXP är inte att lita på - men återigen, alla diskar dör inte så förvänta dig inte, eller påstå inte att jag har sagt att jusst din disk ska dö.

    120GXP har klarat sig bättre, 180GXP serien är för ny för att den ska kunna ha haft nån chans att gå sönder (i stor skala).

    Jag är inte lika insatt som jag var förr, så jag kan inte säga med säkerhet hur 120GXP har klarat sig, den är bättre än 75GXP i alla fall, men det säger inte så mycket. Däremot känner jag många som blivigt drabbade (vilket i och för sig inte säger nåt i det hela).

    Frågan är, även om det är osäkert hur "stabil" 120/180 GXP är varför man köper en IBM disk i dagens läge. Finns ju inget att tjäna.

    Tjoff

Liknande diskussioner

  1. varför ska jag välja en xbox?
    By -Emil E- in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 15:56
  2. E re kört me IBM eller?
    By burner in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 15:05
  3. Varför inte IBM?
    By AddeV in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-03-03, 19:50
  4. Varför två "hårddiskar" med EvoX?
    By Steeth in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-23, 17:59
  5. PROBLEM: HJÄÄÄLP 60gig iBm probs??
    By oskarthekungen in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-12-10, 13:31

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •