Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Hjälp! Vilken hd ska jag välja???

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Linköping
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Question Hjälp! Vilken hd ska jag välja???

    Vad är det för märke och modell som gäller om man ska skaffa en ny fet hd till krysslådan?

    Ska man välja en 5400varvare eller inte?

    Seagate, Maxtor, Ibm eller Western?

    Många frågetecken jag behöver få uträtade.... tacksam för snabb hjälp av några som vet. =)

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    33
    Respekt
    22

    Post

    Jag har precis beställt en seagate Barracuda V 120 Gb, tror naturligtvis att det är den bästa Hdd:n för mig eftersom jag främst söker en tyst hdd. Finns de hårdiskar som är snabbare men Barracudan skall vara riktigt tyst och så är den billig också. 80 Gb för 1075kr och 120 Gb för 1447 kr

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Hässleholm
    Inlägg
    49
    Respekt
    22

    Post

    Jag stoppade en 120 GB Samsung Spinpoint 5400 varv i min. Tyst och bra, inga problem. Dessutom är där 3 års garanti på dom diskarna...

    //Highscore
    Life's a Journey, not a destination...

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    919
    Respekt
    23

    Talking

    Hehe du kunde få en snabbare och tyst hdd från d.u.s.t.i.n.se utan punkter så klart.
    Artikelnr: 5010048932

    Men alla lär vi oss av våra misstag

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Hässleholm
    Inlägg
    49
    Respekt
    22

    Post

    Jag märker ingen som helst hastighetsskillnad nu med en 5400 jämfört med 7200 varvaren jag hade i innan. Däremot är 5400 tystare, mycket tystare.
    Visst är en 7200 lite snabbare, tror dock att dom millisekunderna är försumbara.

    //Highscore
    Life's a Journey, not a destination...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    919
    Respekt
    23

    Post

    oki,fast de är inte hur många rpm jag syfftade på... utan hur snabb den är i /sek. Och då är den hdd som jag menar 133mb / sek de är inte alla andra hdd som jag har kollat på.

    Lite fakta om hdd

    Maxtor DiamondMax® Plus 9

    DiamnondMax® Plus 9 är den nyaste generationen i Maxtors familj av 7200 RPM hårddiskar avsedda för arbetsstationer, hemma PCs. Kapaciteter upp till 200GB, Ultra ATA/133 gränssnitt vilket ger överföringshastigheter upp till hela 133MB/sekunden. Denna kombination av prestanda och kapacitet gör den till ett perfekt val för prestanda PCs, speldatorer, digital videoredigering och prisvärda RAID applikationer. Inom kort kommer även Diamondmax® Plus 9 kunna levereras med det nya snabba Serial-ATA gränssnittet.

    - Fluid Dynamic Bearing motor ? för en låg ljudnivå
    - Shock Protection System (SPS) och Data Protection System (DPS)
    - En genomsnittlig söktid på mindre än 9,4ms!
    - Finns med både 2MB och 8MB cache

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Spelar ingen roll vilket märke du väljer på HDn men OM det skulle varit jag så skulle jag välja en :
    1. Maxtor diamond max plus 9
    2. Seagate barracuda V
    3. IBM Deskstar 180 GXP
    priserna ligger mellan 895-1095 (80GB)på dessa 3, vilken HD du än väljer kommer dom att över röstas av Fläktarna i Xboxen.

    <small>[ 06 March 2003, 11:14: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    33
    Respekt
    22

    Post

    Det är möjligt att Maxtor DiamondMax® Plus 9 är det bästa alternativet, den ger dock ifrån sig något högre db än Barracuda V, den är dock snabbare, om nu det ger så stor skillnad i xboxen? Originalet är väl ingen hastighetsraket direkt... Vet ni något om de två lägen som Barracudan V jobbar i, en normal med högre db och en Quiet seek mode.. Är detta beroende på belastning eller är detta något man kan bygla?
    Skall man bromsa köpet och beställa en Maxtor istället?

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    Barracudan är tystare har själv en sådan I min box Maxtorn skulle jag ha i Pcn isf eftrsom den har ATA 133 är Maxtors eget utvecklade gränssnitt, skillnaden mellan dom ljudmässigt är knappt märbart, Maxtor läser & skriver snabbare men i boxen vill man ha en tyst ljudmiljö som möjligt eller hur?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    27
    Respekt
    0

    Post

    Stoppade in en maxtor 120GB D9+ förra veckan och den funkar kanon. Sålänge den inte läser eller skriver är det knäpptyst annars ett litet trevligt knatter bara...
    PC-&gt;XBOX 5-6000KB/s
    X-&gt;PC 11000KB/s
    helt ok hastighet...KÖP!

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Malmö
    Inlägg
    275
    Respekt
    23

    Post

    Hej igen.

    Då får jag oxå komma med ett inlägg.

    Har slängt in en Segate Barracuda IV 80GB i min box och som många andra säger så är den tyst, men min egen uppfatning är, att den är så tyst så vissa gånger undrar jag ifall den lever överhuvud taget.
    Har monterat samma disk i min kompis box (VWKungen) och samma upplevelse där. Sen så kan jag tipsa er som skall montera en disk eller till er som tycker att det låter lite från boxen just när den sparar eller laddar, låsa lite på dom 4 skruvarna, jag spände som så pass lite så att disken inte rör sej i vaggan, på så sätt minskar du resonansen från disken till chassit, ett annat tips är att man kan tex lägga imellan men gummi bricka (typ sådana man får när man köper en datacase eller moderkort) då kan inte ljudet sprida sej.
    I'm a XBOX Lover.

    ©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®

    XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
    XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
    Screen : 103" (InFocus)
    + en massa andra bra prylar.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Malmö
    Inlägg
    275
    Respekt
    23

    Post

    Glömde bara o kommentera en sak.

    De är rätt roligt att läsa era inlägg och få ett gott skratt.

    Just ni xbox freaks som (flashar) med hur snabba diskar ni har i era boxar, alltså ATA133 (dittan o Dattan), de märks ju hur mycket ni har ens hittat på en xbox inuti, lägg märket till att det sitter bara en ATA33/66 flatkabel i boxen, då spelar det ju ingen roll dom du ens skulle ha en ATA166 disk, den e ju inte snabbare än ATA33/66 juuuuu.... Ett gott skratt bara.
    I'm a XBOX Lover.

    ©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®

    XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
    XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
    Screen : 103" (InFocus)
    + en massa andra bra prylar.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av -=NightRabbit=-:
    <strong>Glömde bara o kommentera en sak.

    De är rätt roligt att läsa era inlägg och få ett gott skratt.

    Just ni xbox freaks som (flashar) med hur snabba diskar ni har i era boxar, alltså ATA133 (dittan o Dattan), de märks ju hur mycket ni har ens hittat på en xbox inuti, lägg märket till att det sitter bara en ATA33/66 flatkabel i boxen, då spelar det ju ingen roll dom du ens skulle ha en ATA166 disk, den e ju inte snabbare än ATA33/66 juuuuu.... Ett gott skratt bara. </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det är inte kabeln som gör att det går fort eller inte. Kabeln gör nog den minsta skillnaden. Det spelar större roll vilken rotationshastighet disken har, hur många läshuvuden den har och hur länge huvudena står och har frossa mellan varje förflyttning innan dom kan göra någon nytta.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Angry

    Rotationhastigheten är bara halva sanningen, gränssnittet har den största betydelsen & kabel har åxå en liten betydelse gammla ata kablar är INTE uppåt kompatibla däremot är NYA ata kablar bakåt kompatibla. Har skrivit om det <a href="http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=43;t=001327" target="_blank">här</a>. OM styrkortet i en XBOX stöder bara ATA33/66 vet jag inget OM isf blir det ingen prestanda vinnst med en ATA100/133 HD bara mer GB att ladda upp på.

    <small>[ 11 March 2003, 15:07: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    23

    Post

    Behöver man ha den extra hastigheten på hårddisken, är en annan fråga? Vad gör det på ftpn? Laddtiderna skillnaden i spelen lär ju knappast bli så stora.

    Jag själv har en IMB 7200rpm 120GB och ska byta till 120 GB Samsung Spinpoint 5400rpm, pga ljudnivån när jag kollar på film.
    *Gamla hårddisken ska jag behålla och ha i datorn*

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Enligt vissa "förstå-sig-påare" (Vilket dom ofta gör, förstår sig på alltså) så gör bytet till en ATA166 kabel ca 23% på en original XBOX... Helt okej i min mening... men å andra sidan är det svårt att få tag på i vanliga dator butiker... någon som vet vart man kan beställa en? Så kan jag klocka åt er sedan =P

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lund
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    5 device ATA166 Cable Xbox Performance Upgrade

    ustom Made ATA 100/133/166, 80 Conductor Cable exact dimensions and positioning as the xtender ATA33 cable guaranteed to fit and work with your Xbox. Connect two or three hard drives to your xbox. These are custom manufactured for the Llamma, Made with high quality yellow ATA 166 cable and connectors just where I said to put them!
    (NOTE: some drives are incompatable with multiple hard drive configuration, Seagate drives seem to work the best, many Western Digital cause problems while other WD work fine, Maxtor also seems to be a good choice, your results may vary)

    länk http://secure.llamma.com/catalog/pro...055674bebf1707

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Köpte en Hitachi Deskstar 7K250 250GB 8MB från datorbutiken.com o stoppade i min xbox som har ett SmartXX v2.0 4M XBOX chip i boxen o kört med en gammal 80gb Western Digital Caviar 2mb cache hdd o det har gått fint tills den blev full. Så jag kopierade över alla spel via ftp till datorn o sedan tillbaka på den nya hdd'n o då fungerade inte hälften av spelen ex Links 2004, ESPN NHL 2k5, Rallisport Challange 2, så jag provade att ta bort allt o formatera den o partionerna den i små bitar o kopiera in spelen från en kompis xbox där spelen fungerade o jag fått dem från början, detta hjälpte inte! så nu måste jag väl köpa en ny 250gb hdd, trots den nya är felfri o det får väl bli en 250gb Seagate 8mb cache eftersom seagate bör ju fungera.

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Har monterat två desktar 250Gb (varav en i en box med smartxx) och det fungerade utmärkt..

    edit: Kolla på http://xboxdrives.x-pec.com/ för lista med diskar

  20. #20

    Bra hårddisk

    Den hårddisken som jag har är både bra och billig, så lågt som 710kr har jag hittat den för på en sida som heter dp.se.
    Det är en 7200 varvare med 8 mb cache.
    Fullständiga namn: WD1600JB Xtra silent.
    Banned - spammat shit-for-free länk med referralkod

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    shit va konstigt då alltså

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Formaterar du med smartxx inbyggda formateringsverktyg? För det suger mus, har kostat mig åtskilliga timmar (iof ska det väl vara fixat nu för tiden men har du senaste releasen?). Testa evox e dy istället isåfall

Liknande diskussioner

  1. Vilken hårddisk ska jag välja?
    By Sillen in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-05, 03:06
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  3. vilken mod chip ska jag välja?
    By NdaKo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-14, 15:54
  4. Vilken chip ska jag ta till min Ps?
    By Mortlev in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-10, 20:43
  5. Vilken bios ska jag välja till xboxsen?
    By gamerzip in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2002-08-28, 17:00

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •