Visar resultat 1 till 29 av 29

Diskussion: Hängning i XBMP och EVOX

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    49
    Respekt
    22

    Hängning i XBMP och EVOX

    Är det någon som har gjort en egen startup meny där man kan välja om man ska starta XBMP eller EVOX som dashboard?
    Problemet är ju att XBMP hänger sig när man startar EVOX som dashboard och viceversa.
    De som inte kör xboxen mot en server i nätverk och "streamar" bilder, musik och filmer upplever ju inte detta problem. Rycker man ut nätverkskabeln så fungerar allt som det ska.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    409
    Respekt
    22
    Jag tror inte att det hänger sig för alla, utan bara för några. Mitt tips till dig är skippa EvolutionX och lägg in nexgen istället. Sedan så kan ju ju göra så att man kan starta evolutionX från nexgen om du vill. Fast jag tror att du kan skippa EvolutionX helt.

    En meny som du talar om, är inte så lätt att göra. enklaste sättet är nog att använda en gammal evolutionx dashboard. Men då är ju nexgen som jag nämnde innan mycket bättre. Det finns även andra dashboardar som kan funka till detta. Och väljar man en gammal/enkel model så har man typ en "dashboard" väljare.
    Men att själv koda ihop en dashboard är mycket svårt, det krävs väldigt god programmeringsefarenhet samt att man har xboxen xdk.

    Jag själv kör XBMP som dashboard och använder varken EvolutionX eller nexgen längre fast jag har dem inlagda.

    Som jag har fattat så ligger felet i den nya EvolutionX och inte XBMP, så det hjälper nog tyvärr inte att tjötta på XBMP teamet :-( Annars så tror jag att denna konflikten snart kommer att lösas.

    *Edit* Om man startar en dashboard från ett annat program så funkar den inte riktigt som en dashboard. Jag är inte själv insatt i det, men bla IGR funkar inte på EvolutionX osv.
    Last edited by Antigonos24; 2003-06-04 at 04:28.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Kör xbmp som dashboard men spar evolutionx som en länk ifrån xbmp, detta för att vissa spel inte går att starta ifårn xbmp (startar gör dem men hänger sig). Så på de spelen får jag gå ut i evox dashen och köra spelen därifrån gäller bara dock ett fåtal spel.

    På min xbmp har jag under My Programs länkar på vänster sida till Ms Dash, Evox Dash, Games, Utilities, Emulators (så väljer man en meny så får man upp mapparna med covers på högersida på de olika spelen mm)

    Ser typ 100ggr snyggare ut än EvolutionX...

    Samma om du vill köra genttox linux någon gång då måste du starta det från EvolutionX.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    49
    Respekt
    22
    Jag kör XBMP som dashboard men problemet är att evox:en hänger sig om jag startar den från xbmp.
    Om jag gör en snabb omstart av boxen (vilket inte är så bra för hd:n) så fungerar det att starta evox:en från xbmp.
    Alla dessa hängingar upphör så fort jag sliter ut nätverkskabeln.
    Detta innebär att om jag ska starta evox:en från xbmp utan att den ska hänga sig måste jag slita ut nätverkskabeln.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Det låter märkligt .. har jag aldrig varit med om..kör du en gammal dashboard eller ny..själv har jag evolutionx 3285 inlagt så jag kan starta den vid behov (den har aldrig krånglat). Testa även att sätta * i config.xml vid Ip adress submask gw då tar den inställningarna från evox.ini, kanske är ngt sånt att du har specat IP både i xbmp och evox.ini .. (varför det nu skulle skita sig vet jag inte men konstigare saker har hänt)

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    49
    Respekt
    22
    Jag har provat med både evox 3752 och 3285 den hänger sig på sammasätt.
    Har provat olika x2 bios versioner.
    Har kört med både DHCP (*) och med statisk IP då hänger sig evox:en på olika ställen.
    Med DHCP så startar evox:en inte alls och kör jag med statisk så hänger den sig i menyn.
    Har en kompis som har precis samma problem med hans box.
    Vi har provat med massa olika inställningar som ger samma resultat.

  7. #7
    Neo Cobra har så rätt så...

    Kör man XBMP som dash, hänger den sig vid laddning av EvoX. Kör man EvoX som dash, hänger sig XBMP (när nätverket är inkopplat). Detta verkar eventuellt bara vara ett problem med Xbox v1.1 och 1.2.

    Har testat allt. Olika XBMP versioner, olika EvoX, olika BIOS. Testat olika kombinationer med DHCP/Statisk IP i EvoX/XBMP. Även testat med olika v1.1 Xboxar i olika nätverksmiljöer (en med hårdvaru router, och en med dator/server för internet delning).

    Lutar åt att det är en bugg i EvoX och inte XBMP. Dessvärre verkar ju utvecklingen av EvoX mer eller mindre avstannat? XBMP funkar ju rätt bra som dash, men för att spela vissa spel behöver man tyvärr köra genom EvoX...

    Det som förvånar mig är att det inte är fler än det är som rapporterar det här felet, även om det är rätt många rapporter i XBMP's forum. Kanske det inte är så många som kör en XBox v1.1 i nätverk?
    Last edited by Speedo73; 2003-06-04 at 23:51.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    varför skulle någon av dom båda alt hänga sig när nätverket är inkopplat förstår jag inte? Jag har ett nätverk hemma med 7 datorer som har statiska ip nr & xboxen är kopplad till servern & det funkar hur bra som helst inget av dom båda alt hänger sig..

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    49
    Respekt
    22
    Har följande versioner av mjukvaran på min xbox.
    X2bios 4976.02, Evox 3752, XBMP 2.4.
    Kör mot min PC (WinXP) via en Router D-link604.

  10. #10
    pege63: Har du en Xbox v1.1 ? (Samsung drive?)

    Vilka versioner av programvarorna kör du?

    Ja, jag tycker också att problemet är konstigt, men det är tyvärr ett faktum

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja jag har xbox vers 1.0, 1.1 & en xbox SE vilket är en 1.2 & har inga problem med den senaste SD 3.5 & senaste bios till x2.

  12. #12
    Mycket konstigt att det funkar för dig...

    Det är väldigt enkelt att reproducera felet.

    1. Se till att Xboxen är kopplad till nätverk med DHCP
    2. Stoppa in Superdisk 3.5
    3. Stäng av XBoxen i minst 20sec (viktigt)
    4. Slå på den och boota EvoX från Superdisk 3.5
    5. Starta XBMP
    - FRYS!

    Kommentarer: 1.Problemet löses inte av att man ej kör DHCP, men det fryser vid ett tidigare skede med DHCP aktiverat. 3.Om man startar om XBoxen snabbt (ej bra för hårddisken) så fungerar det oftast, dvs, ingen frysning.

  13. #13
    Hmm... verkar som felet kan vara en kombination av EvoX nyare än 3285 + Superdisken's evox.ini fil.

    Fick det äntligen att fungera med EvoX 3285 och en clean evox.ini fil. Däremot går det fortfarande inte att hoppa tillbaka från XBMP till EvoX. Inte hela världen, men dock lite störande

    Tack till "Neo Cobra" för massor av testande och felsökning.
    Last edited by Speedo73; 2003-06-10 at 02:28.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Jag märkte åxå att det inte gick att hoppa tillbaka till EvoXdash utan man kom till Msdash jag gjorde så att jag klistrade in den config fr 2.3 in på den i 2.4 nu funkar den utmärkt.

  15. #15
    pege63: Det problem vi diskuterat här är långt djupare än så. Att välja vilken dash som skall laddas från xbmp är ju bara en fråga om en rad i xbmp. Läs från början så ser du vad det handlar om

    Att köra en 2.3 konfig fil till 2.4 är definitivt inte att rekomendera. Nya features kommer till/ändras, med tillhörande xml taggar i konfiggen.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Originally posted by Speedo73
    pege63: Det problem vi diskuterat här är långt djupare än så. Att välja vilken dash som skall laddas från xbmp är ju bara en fråga om en rad i xbmp. Läs från början så ser du vad det handlar om

    Att köra en 2.3 konfig fil till 2.4 är definitivt inte att rekomendera. Nya features kommer till/ändras, med tillhörande xml taggar i konfiggen.
    jag vet vad den handlade om var bara en spontan reaktion på vad jag såg då skrev jag ang futures kan man ju lägga till dom eller hur.

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    49
    Respekt
    22
    Man kan ta sig tillbaka till Evox från XBMP om man använder sig av IGR! Detta gäller endast om man kör evox som dash !

  18. #18
    Tyvärr verkar ju inga nya spela funka under EvoX 3285, så då är man på sätt och vis tillbaks på ruta noll

    De enda två alternativ jag kan se nu, är att ha xbmp som dash, och rycka nätverkskabeln när man skall spela så att man kan få igång EvoX 3752, alternativt boota från Superdisk 3.5...

    I want a new EvolutionX !

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    Det finns ju trots allt alternativ till Evo-X ... HAr du tittat på exempelvis Avalaunch som en annan möjlighet?

    Har mycket fina små finesser i sig, och blir bara bättre och bättre för varje dag!

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    hmm vad är det för spel som inte funkar i evolutionx 3285.. jag har inte haft problem med ngt vad jag kan minnas.. visserligen använder jag xbmp som dash men ibland hoppar jag ut i 3285 för att starta de spel som inte går att köra via xbmp...

  21. #21
    wmadoss: Jag kör på samma sätt som du nu, förutom att jag inte kan gå till evox (inte ens 3285) från xbmp med nätverkskabeln i.

    Ett exempel på spel som inte funkar i 3285 är Burnout2. Inte om man vill köra från hårddisken iaf.

    Nej, jag har inte tittat på Avalaunch. Kanske borde göra det? Men man tycker ju att det borde finnas en anledning till att den nämns så sällan? Skall det vara lika duktigt på att launcha nya spel som EvoX 3752?

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Ok varför kör du inte Burnout 2 (och eventuellt andra spel som inte funkar i evox3285) från xbmp då om det inte funkar i evolutionx för det funkar för mig...

  23. #23
    Därför att det verka som att XBMP är ännu sämmre på att starta spel än 3285... Men du menar att Burnout2 funkar där? Måste testa det isåfall...

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Jag har kört burnout 2 några ggr, är inte 100% på att jag startat det från xbmp men eftersom du säger att det inte funkar från evox3285 så måste jag ha spelat dert från xbmp (körde det som sagt bara några ggr och nu har jag deletat det ..sunkigt..)

  25. #25
    Du har rätt! Det funkar från XBMP. Lustigt det där... jag var förut med om ett annat spel som inte funkade från XBMP, men i 3285.

    Burnout2 är ju ett kingspel. Hade det förut till PS2 innan jag bytte till XBox Snygg grafik och en enorm fartkänsla och grymma krasher. Knappast vad jag kallar ett sunkigt spel...

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Skönt att det funkar för dig... ok man ska väl inte kalla det för sunkigt då det känns som generell kritik.. men jag tycker inte det är bra.. finns inget replay värde i det tycker jag.. det är inte så jag sitter och kämpar för att komma vidare i spelet alltså..kör man 2 mot varandra kan det nog vara kul...

    but everyone´s entitled to their own opinion....

  27. #27
    but everyone´s entitled to their own opinion....
    Givetvis... det lät bara som du sågade spelet rent allmänt. Har du föressten några tips på andra bra racing spel till Xbox? Jag diggade Gran Turismo 3 till PS2, men det finns ju inte till Xbox så... finns det nåt liknande?

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    Toca Race Driver har i mitt tycke den bästa körkänslan av de bilspel jag provat på Xboxen

  29. #29
    Grafikmässigt då? Jag gillar förövrigt "arkad" känsla

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 10:45
  2. Hur får man spel på " F " att fungera?
    By Z i n g o in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-28, 21:37
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. Hängning med XBMP & Xecuter2Pro(Bios X2_4974)
    By dipalma10 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-11, 11:30
  5. Boxen, chippen EVOx..hilfe...
    By lazer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-29, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •