Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 55 av 55

Diskussion: Ny laser till playstation

  1. #31
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av mask110 Visa Inlägg
    så jag har iallafall inte förstört hela skiten då? Och jag behöver med andra ord inte vara rädd för att prova lasern i konsollen? Och om det inte skulle funka så bra, skulle jag kunna gissa mig fram genom att skruva på skruven lite åt gången? Låter väldigt oproffsigt men jag har inte sån utrustning

    Edit: Det var alltså en skruv på moderkortet, som syns genom hålet på metallskivan. Det var inte en skruv som faktiskt satt på eller vid flatkabeln
    Jag vet vilken skruv du menar ja :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #32
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    litet problem

    hej igen, har provat lasern och spelen fungerar, förvånadsvärt bra! Har bara låst sig en gång men det var på ett repigt spel så det skyller jag inte på lasern.
    Nu har jag bara ett litet problem. Mellan varannan gång lasern "hoppar" så hörs ett litet tjut eller gnissel. Ett ljud som består ända tilsl lasern hoppar igen.
    Jag kollade på lasern och såg (eller tror) att lasern är lite, väldigt lite sned. Tror inte det stämmer om lasern är helt ny, men det ser faktiskt ut som det.
    Vet inte hur känslig psx lasern egentligen är, men det verkar som om den är väldigt känslig. Annars vet du vad som kan orsaka det här ljudet?
    Problemet är att det ibland kan vara rätt så högt, så det överöstar nästan tvn när man spelar med vanlig volym.
    Det kanske har att göra med den där skruven? eller vad vet jag...
    Last edited by mask110; 2011-12-12 at 14:53.

  3. #33
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    har ni nån idé?

  4. #34
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kan inte felsöka det problemet över nätet tyvärr.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #35
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    http://www.youtube.com/watch?v=vudcIVzajWk - jag fick ett extremfall på film. Det är i princip bara ljud men jag har provat att ha luckan öppen när jag startar konsollen och jag ser inte att skivan slipas eller något sånt när detta uppstår. Har provat lasern i en annan konsoll också, och problemet finns då också, så jag antar att det kan vara en "felgjord" laser, alltså som hade problem redan från början. Men nu har ni iallafall nånting att gå på, så har ni någon idé överhuvudtaget vad det kan vara? Jag är desperat...

    *edit* Spelet låste sig dessutom, det är en fin skiva som har några små repor. Det låste sig i samband med det här ljudet, och det är därför jag ser det som "elakartat" Varje gång det låst sig har det här ljudet hörts.
    Last edited by mask110; 2011-12-14 at 13:34.

  6. #36
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    låter som det är motorn eller nåt annat i samband med lasern som låter. kanske laserplattan sitter fel? känns inte som det dock eftersom det kommer endast ibland

  7. #37
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Låter som om den har det jobbigt att fokusera sig därav de klickande ljuden. Och det kan bero på att du pillat på bias inställningen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #38
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hejsan!

    Jag har ett amerikanskt playstation med modellnummer SCPH-7501, det är också ett multi-x i det. Det har lite problem att läsa skivor, långa laddningstider, lite hack i filmer ibland.

    Jag undrar nu om jag köper en ny Laserenhet ifrån er och sätter i så kommer fortfarande mitt multi-x fungera eller? och det är inga speciella passformer och sånt jag behöver se upp för?

    Jag såg att det är olika längder på kablarna men det är inget mer?

    Tacksam för svar!

  9. #39
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det borde nog vara samma, dock är jag ingen expert inom PS1, så vänta på flera svar
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #40
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Bobbzor Visa Inlägg
    Hejsan!

    Jag har ett amerikanskt playstation med modellnummer SCPH-7501, det är också ett multi-x i det. Det har lite problem att läsa skivor, långa laddningstider, lite hack i filmer ibland.

    Jag undrar nu om jag köper en ny Laserenhet ifrån er och sätter i så kommer fortfarande mitt multi-x fungera eller? och det är inga speciella passformer och sånt jag behöver se upp för?

    Jag såg att det är olika längder på kablarna men det är inget mer?

    Tacksam för svar!
    Den delen som skiljer sig i passform mellan modellerna skruvar du loss från din befintliga laser och byter ut den som sitter på den nya. Det är bara övre plastdelen som har lite olika form mellan modellerna. Du får med en förlängningskabel som gör att den gott och väl räcker oavsett modell.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #41
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Den delen som skiljer sig i passform mellan modellerna skruvar du loss från din befintliga laser och byter ut den som sitter på den nya. Det är bara övre plastdelen som har lite olika form mellan modellerna. Du får med en förlängningskabel som gör att den gott och väl räcker oavsett modell.
    Okej! tackar för svaret!

  12. #42
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag köpte en ny laserenhet ifrån er nyss och nu har jag ett nytt problem. Den där runda saken som man sätter skivan på, den som man "klickar" fast skivan i så att säga blir lösare och lösare varje gång jag byter skiva i konsollen. (inte hela plattan som snurrar, bara den lilla runda saken i mitten som har 3 metallbitar runt om.)

    Till slut så lossnar den så måste jag trycka dit den igen, skivan börjar också snurra skevt om jag inte trycker fast den.

    Vet inte om det är någon hake eller något som har gått sönder i den eller om den bara har suttit i fel hela tiden.
    Vad kan man göra?
    Kan jag ta den ifrån min gamla laserenhet och sätta i?
    Eller sitter den bara i på fel sätt?

    Tacksam för svar.

  13. #43
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Bobbzor Visa Inlägg
    Jag köpte en ny laserenhet ifrån er nyss och nu har jag ett nytt problem. Den där runda saken som man sätter skivan på, den som man "klickar" fast skivan i så att säga blir lösare och lösare varje gång jag byter skiva i konsollen. (inte hela plattan som snurrar, bara den lilla runda saken i mitten som har 3 metallbitar runt om.)

    Till slut så lossnar den så måste jag trycka dit den igen, skivan börjar också snurra skevt om jag inte trycker fast den.

    Vet inte om det är någon hake eller något som har gått sönder i den eller om den bara har suttit i fel hela tiden.
    Vad kan man göra?
    Kan jag ta den ifrån min gamla laserenhet och sätta i?
    Eller sitter den bara i på fel sätt?

    Tacksam för svar.
    Du kan ta den från den gammla
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #44
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Du kan ta den från den gammla
    Okej! tack så jättemycket!

    Finns det något säkert sätt att få loss den på? bara att bända upp med en liten skruvmejsel? så man inte bryter av något.

  15. #45
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Två små skruvar, inget bändande.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #46
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Varför var den ens lös? är det vanligt att de är det? eller hade jag bara oturen att få den enda som är sån? :P

    Jag får inte ut ifrån den gamla, för att jag har inte tillräckligt små skruvmejslar, finns det annat sätt att fästa tillbaka den? typ limma eller något :P
    Last edited by Bobbzor; 2012-02-19 at 19:06.

  17. #47
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Det ser ut som han visar i denna video : http://www.youtube.com/watch?v=Yy48QckaMzs

    Han säger att man kan trycka ner den, men vet inte om jag vågar göra det.

  18. #48
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Bobbzor Visa Inlägg
    Det ser ut som han visar i denna video : http://www.youtube.com/watch?v=Yy48QckaMzs

    Han säger att man kan trycka ner den, men vet inte om jag vågar göra det.
    Glöm det jag skrev innan, läste inte noga eller förväxlade med någon annans gamla fråga, det jag tänkte på var plasten som skiljer sig mellan olika modeller, den sitter med två skruvar. Laserplattan du håller på med sitter bara med friktion. Den skall sitta ganska hårt :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #49
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Köpte du lasern från oss och laserplattan är dålig så maila bara namn, kundnummer, ordernummer från kvittot så skickar vi en ny platta, vi skall ha några lösa.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #50
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Köpte du lasern från oss och laserplattan är dålig så maila bara namn, kundnummer, ordernummer från kvittot så skickar vi en ny platta, vi skall ha några lösa.
    Okej, tack!
    Jag köpte den ifrån er ja, jag fick den i fredags, och den lossnade redan första dagen jag lirade. Men jag ska maila mina uppgifter.

    Eller tycker du att jag ska försöka laga den jag har först? så att jag inte får en ny helt i onödan.

    *edit* Testade lite igen, men får fan inte fast den, den är alltid lös.
    Last edited by Bobbzor; 2012-02-20 at 21:09.

  21. #51
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Bobbzor Visa Inlägg
    Okej, tack!
    Jag köpte den ifrån er ja, jag fick den i fredags, och den lossnade redan första dagen jag lirade. Men jag ska maila mina uppgifter.

    Eller tycker du att jag ska försöka laga den jag har först? så att jag inte får en ny helt i onödan.

    *edit* Testade lite igen, men får fan inte fast den, den är alltid lös.
    Du skall ha en ny, den skall inte vara sådär.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #52
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag fick den nya laserplattan på posten idag, och det fungerar perfekt!

    Tack så jättemycket för all hjälp!

    *edit* haha, helt svårt att få i skivor nu eftersom den är trögare än den andre, och den nya laserenheten har inte samma stödben som den gamle, så nu åker hela enheten ner när man försöker sätta på en skiva :P kan man göra något åt det eller?

    *edit2* Jag fixade skiten, det var inget
    Last edited by Bobbzor; 2012-02-22 at 16:15.

  23. #53
    Registrerade
    Jan 2014
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    hej,

    Fick hem en ny laserenhet idag, men det vill sig inte riktigt, i och för sig var jag aldrig helt säker på att det var (bara) lasern som var problemet, även pm de klassiska fenomenen som antydde att så var fallet fanns, ibland gick det bara att spela med enheten på sidan eller upp och ner.

    Fallet är sådant nu att den aldrig riktigt lyckas läsa in skivan, ibland hoppar den mer eller mindre direkt till minneskort/cd-spelare, ibland efter väldigt lång tid lyckas den komma så pass som till playstation loggan men det verkar stopp där. Gäller både orginal spel och brända sådana. Spelet är chippat och har en hel del år på nacken så det kan ju vara nåt med det som spökar också.

    En sak som jag dock är orolig över att jag kan ha ställt till med i samband med urplock av den gamla lasern är att den 4-delade kabel som går från lasern till själva enheten satt rätt hårt och jag är rädd att jag möjligen kan ha skadat den. Skulle det kunna orsaka att den inte läser in spel alls nu, verkar fungera lite sisådär med brända audio cd skivor också, något bättre med original dito (hackar men startar)
    Last edited by LadyAnna; 2014-01-30 at 18:52.

  24. #54
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av LadyAnna Visa Inlägg
    hej,

    Fick hem en ny laserenhet idag, men det vill sig inte riktigt, i och för sig var jag aldrig helt säker på att det var (bara) lasern som var problemet, även pm de klassiska fenomenen som antydde att så var fallet fanns, ibland gick det bara att spela med enheten på sidan eller upp och ner.

    Fallet är sådant nu att den aldrig riktigt lyckas läsa in skivan, ibland hoppar den mer eller mindre direkt till minneskort/cd-spelare, ibland efter väldigt lång tid lyckas den komma så pass som till playstation loggan men det verkar stopp där. Gäller både orginal spel och brända sådana. Spelet är chippat och har en hel del år på nacken så det kan ju vara nåt med det som spökar också.

    En sak som jag dock är orolig över att jag kan ha ställt till med i samband med urplock av den gamla lasern är att den 4-delade kabel som går från lasern till själva enheten satt rätt hårt och jag är rädd att jag möjligen kan ha skadat den. Skulle det kunna orsaka att den inte läser in spel alls nu, verkar fungera lite sisådär med brända audio cd skivor också, något bättre med original dito (hackar men startar)
    Har du skadat kabeln så bör det inte fungera alls. Du kan ha fått en dålig laser eller glömt att vara försiktig med statisk elektricitet när du hanterade den nya lasern.

    Har du en av de äldsta playstation, modellnummer scph-1002, så kan det ha varit någon som försökt få lasern att fungera genom att skruva på kalibreringsskruvarna på moderkortet så dom står helt fel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #55
    Registrerade
    Jan 2014
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Misstänkte nästan att det lutade mer åt att inte fungera alls om kabeln var skadad, tänkte mest om det uppstått typ glappkontakt där en av trådarna kanske blivit skadad men inte helt av. Dock har den efter att jag skrev inlägget dött helt (dvs skivan snurrar inte alls) så känns som om det är kabeln trots allt.

    Det är modell nummer SPCH-7002, och sen det blev chippat när det var nytt så är det ingen som varit in i det förrens nu, så det bör inte vara nån som skruvat på kalibrerings skruvarna.

    Har vana från att skruva med datorer även om jag inte skruvat med playstation förr, så hanterade detta på samma sätt, då det i grund och botten är lite samma sak så tror inte statisk elektricitet varit ett problem. Beror väl i och för sig på om det är mycket känsligare än data delar brukar vara.
    Last edited by LadyAnna; 2014-02-01 at 11:45.

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

  1. SNES-emulator till Playstation
    By -=[} Andreas {]=- in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 20:55
  2. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 13:59
  3. SNES-emulator till Playstation
    By [} Andreas {] in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 14:46
  4. Multiplayer kommer till Playstation 2!!!!!!!!
    By Unknown_PsxMaster in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 14:38
  5. Lasermotorplatta till playstation - 200:-
    By Lynx in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-08, 19:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •