Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 75

Diskussion: XBOX Komponentvideokabel

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post XBOX Komponentvideokabel

    Skriv gärna frågor och kommentarer om XBOX Komponentvideokabel här.

    Klicka här för att läsa våra XBOX/Evolution-X guider

    Klicka här för övriga avdelningar i forumet
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om HD-upplösningar, enligt ett email från en av våra kunder. Not: Den officiella High Definition AV Pack som nämns är i skrivande stund på ingående och kommer alltså säljas i vår webshop inom kort. Observera att det endast är i NTSC läge man kan få HD-upplösning, vilket kräver att man har en importerad eller modifierad XBOX.

    ======================

    Till beskrivningen av xbox-komponentsladden så skriver ni att ni gärna vill höra om det går
    att få HDTV ur xbox med den och svaret är: JA!

    Jag har använt samma sladd som den ni listar i ett par månader och den funkar
    likadant som officiella High Definition AV Pack som M$ gör med skillnaden att den officiella har digitalt ljud ut
    också.

    Har köpt den officiella sen ett par dar då jag har hemmabioreciever med digitalljudsingång. Men båda kablarna funkar likadant bildmässigt

    Dessa HDTV-upplösningar klarar xbox via komponenetanslutning:

    480p, 720p och 1080i (alltså praktiskt taget alla förutom 576p som är progressiv PAL)

    Dessa upplösningar kan användas om man sätter xboxen i NTSC-läge (med t ex Enigmah Video Switch) och sen går in i M$-dashboard och går in i videoinställningarna och väljer vilka upplösningar ens skärm/projektor klarar (480p,
    720p resp. 1080i).

    Sen är det klart!

    När man sedan kör ett spel (och har xboxen inställd på NTSC) så kommer det spelas i den högsta upplösningen det klarar och som man ställt in skärmen klarar (t ex om spelet klarar 1080i och
    du ställt in att skärmen/projjen klarar 480p och 720p så kommer det köras i 720p).

    720p ses av de flesta vara bättre, åtminstone för TV-spel, än 1080i då 720p är progressivt, så det är rekommenderat att ha 1080i avmarkerat i M$-dashboard så att 1080i-spelen körs i 720p istället

    Om skärmen/projjen man tänkt köra däremot inte klarar 720p men klarar 1080i så är 1080i bättre än 480p.

    Det är inte så många spel i dagsläget som klarar nånting högre än 480p, men det kommer fler och fler och för en lista på vilka spel som klarar vad titta på <a href="http://hdgames.net" target="_blank">http://hdgames.net</a>

    XboxMediaPlayer kommer snart få stöd för 720p och 1080i och Quake 2-portningen till xbox har redan det.

    Man kan såklart använda alla upplösningar som är icke-HDTV också med komponent, alltså 480i (standard NTSC), 576i (standard PAL) och PAL60 (som är 480i med med PAL-färgkodningssystem).

    <small>[ 21 May 2003, 10:40: Meddelandet redigerat av: Hansi ]</small>
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    denna har alltså INGEN optisk ljudutgång...stämmer det ?

    min plasma har 2 olika komponentingångar....den ena benämns component1in med: Y/Pb/Pr samt ljud L / R.....använder denna till dvd recordern.

    sen har jag component2/RGB2(PC2)in med : R(Pr) / G(Y) / B (Pb) och ljudingångar H / V.

    i tv-manualen verkar det som att man inte ska ansluta ljudet via H / V utan till den separata audio-optiska ljudingången, om man ansluter något annat än en PC.....så frågan är om vanlig komponentkabel typ denna för 150 kr kommer att funka då...?

    men ansluter man en PC visar manualen att man kan använda sig av ljudingångarna H / V.....fattar inte varför det kallas L/R på component1 och H/V på component2...

    hoppas jag inte varit för rörig i mina funderingar...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du får nog prova och se vad som händer :-(
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    jo, jag får väl det då

    men jag är mest konfunderad över den "extra" ljudingången på plasman...jag vet inte vad ingången kallas...det är ju ingen optisk/toslink ingång..för det är ju inte rund....denna ser mer ut som en vanlig 3,5 mm´s ingång....

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan säkert använda en adapter till den ingången
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    45
    Respekt
    22
    Kan man få reda på hur lång är denna kabel är?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det kan nog variera lite mellan olika leveranser, men troligen 6 fot/1.8 meter ungefär
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question Projektor - Xbox

    Hallå!

    Jag är en riktig nybörjare till att börja med. Men iaf så undrar jag så här;

    Jag har köpt en projektor och en reciever. i receivern finns det ett uttag som jag kopplat in prjektorn i som heter component video out. funkar klockrent att kolla på dvd från receivern. Men när jag skall spela x-box så antar ja att jag behöver denna kabel xbox orginal komponentkabel. Om jag sätter den i x-box till det andra uttaget som heter component video in (cab/sat). Kommer jag då att kunna spela x-box och få en bra kvalite?

    Tacksam för snabba svar!!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp det kommer fungera. Hur bra kvalitet det blir beror på hur bra och hur långa kablar/kontakter du har hela vägen mellan xbox och bildskärm, hur bra kvalitet det är på receivern och vilken upplösning du kör.

    Ju längre kablar och ju fler mellankopplingar (receivern) och ju högre krav på bandbredd (720P kräver mer bandbredd än 480P som kräver mer bandbredd än vanlig 480i video. 1280i och 720P kräver i princip samma bandbredd) desto större är risken för t.ex. "ghostning" eller andra störningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Kopmonent

    Tack för svaret!

    Spelar det nån roll att jag har ett chippat x-box och spelar brända? ja menar funkar det med orginal kabel ändå? jag har för mig förr att man var tvungen att ha en speciell rgb kabel till gamla maskinerna för att få fårg och sånt?

    Tack för hjälpen!

    /Jonas

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ska ta och sticka emellan med en fråga här också, är en komponent-kabel ända sättet att leverera HD-kvalitet från xboxen till tv:n, och gäller samma sak för 360?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du måste använda komponentvideokabel samt ha en modifierad xbox som du kan ställa om till NTSC för att få ut högupplösta videosignaler som 720P

    Har du en xbox 360 så fungerar det utan att du modifierar den, och då kan du välja mellan komponentvideokabel eller vga kabel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Okej, en till fråga när jag ändå håller på, gäller samma sak för att få HD-upplösning med dvd:n, eller det är bara progressive scan som gäller där?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av rejjo
    Okej, en till fråga när jag ändå håller på, gäller samma sak för att få HD-upplösning med dvd:n, eller det är bara progressive scan som gäller där?
    Vad menar du? HD-upplösning och progressive scan är ju oftast samma sak...

    Kör du dvd:n i xbmc så skalas den upp till den upplösning du önskar. Jag kör 720P på min projektor.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Aha, nä jag tänkte mer på en vanlig dvd, alltså detta har inget med xboxar att göra . Ställer frågan så här: vet du vad för kabel man behöver mellan dvd:n och tv:n om man vill köra progressive scan/HD-upplösning?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du behöver en komponenvideokabel = 3 vanliga videosignalkablar
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Men du om man kollar på den här tv:n tex, den har ju stöd både för progressive scan och HD-upplösning, men den har varken VGA eller komponent-ingång, hur gör man då?

    http://www.consumer.philips.com/cons...CSHQNHKFSESI5P
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Den har dvi-i ingång och det står att det följer med en DVI-I- till YPbPr-kabel som gör att du kan koppla in komponentsladden där
    ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Komponent Video?

    En annan sak jag tänkte på angående den component video kabeln den har ju tre sladdar, ger den ljud också? eller är det bara bilden den får fram? För kontakterna är ju gröna blåa och röda typ, inte det vanliga gula röda o vita.

    Tacksam för svar
    //Jonas

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    En komponent-kabel består egentligen av 5 kablar, 3 st för bild (röd, grön och blå) och 2 st för ljud (röd och vit). Om du däremot vill ha digitalt ljud (5.1) så kan du skippa ljudkablarna (ena röda och den vita) och istället använda en optisk kabel mellan kontakten som går in i din 360 till tv:n...

    Willmans --> Aha okej, hade missat det, tack för svaret!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Xbox

    Du nämnde 360? Jag har en vanlig xbox men det funkar lika bra eller? asså med denna kabeln? klart det är sämre kvalite men man får ju vad man betalar för =)

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Oj, ja nu skrev jag 360 men exakt samma gäller för den "vanliga" xboxen...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Har denna kabel optisk ljudutgång?
    Last edited by tinhead; 2006-11-20 at 17:31.

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Och vilken är denna kabel?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kabeln för 150:- har inte optisk utgång.

    Jag har några joytechkablar med optisk utgång liggande, dom kostar 350:- + 85:- frakt. Finns inte i webshoppen för jag har inte hunnit lägga in dom där än, går att beställa via email eller tele...eller i butiken.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Kort fråga för er som har en HD tv, Xbox o denna kabel.

    Kan man ladda hem te.x HD-Xvid och HD dvd filmer o se på Xboxen? För meja tt senaste medeacentern klarar av HD?
    Eller e ja ute o cyklar? Man behöver alltså denna kabel för att få HD bild via Xboxen? e rätt ny på detta så vet inte om det e en dum fråga?

  28. #28
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    En fråga till som kanske inte hör hemma här men tar den ändå...
    Går juh att spela WMA filer på 360 nu. Har dock inte mediacenter på min burk. Men går det bränna ut WMA filer på dvd o spela på 360? Hörde att HD-Divx är WMA filer, eller stämmer inte det heller?

    De ja alltså e ute efter är att kunna se på HD filmer på min nya tv som kommer i veckan, utan att skaffa mej en HD-DVD. har både chipad xbox o flashad 360.
    Så vad gör jag?

    Godnatt påer!!
    Last edited by freddyc; 2006-11-21 at 22:53.

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag köpte en sådan "Xbox high definition av pack" kabel och ville koppla in den till min datorskärm men får ingen bild.

    Skärmen är en Dell 2407WFP och har ju component ingång
    http://accessories.euro.dell.com/sna...dhs1&sku=59216

    Xboxen är chippad och jag har slagit över den till ntsc läge, men eftersom jag bara kan gå in i "vanliga" dashen när jag kör orginal kabeln (composite) så kan jag bara välja "normal letterbox widescreen" under videoinställningarna.
    Kanske jag måste ställa den i något annat läge där med hd av pack kabeln inkopplad eller ska det funka direkt utan några inställningar?

    Ajdå, jag la in detta i fel tråd ser jag.
    Skulle igentligen varit under tråden för orginal high definition av pack.
    Last edited by g0rka; 2006-11-23 at 11:19.

  30. #30
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    problem med hdtv

    jag har ställt in på ntsc nu, sen 720p i dashbord allt är ok.
    men när jag startade om xboxen och ska gå in i mediacenter
    tex så hänger sig boxen på evolution x loggan å inte kommer längre, vad kan det vara för nåt??

    tacksam för svar...

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  4. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •