Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: ChipInst. Pinhead eller direkt på Mobo?

  1. #1
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Question ChipInst. Pinhead eller direkt på Mobo?

    Morsning!

    Sitter här med ett Xodus Chameleon i handen och skall väl så småningom pula in den i en X-Box tänkte jag.

    Finns ju lite olika sätt att installera det på dock, så min enkla fråga blir vilket som ni rekommenderar/är bäst?

    Kanske inte spelar någon roll alls eg?

    I båda fallen måste det dras kabel från D0 och A15 på samma sätt så där är det ingen skillnad.

    I övrigt så är iaf sätten de att man:

    * Antingen installerar Pinheads på moderkortet, vilket isf om jag förstått detta rätt, innebär att man ska ta lös moderkortet för att löda fast den. Därefter så sätter man dit själva chippet på dessa pins.

    * Det andra sättet är att använda "Quick solder" lösningen med små "halvmånar" på chippet som man lägger mot x-box mobot och sen löder fast chippet direkt på moderkortet

    Så? vilket rekommenderas? Det första verkar stökigare men då kan man ju å andra sidan enklare plocka lös (varför?) det vid ev. behov

    Sen vad är lämplig lödtemperatur för ett moderkort?

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    237
    Respekt
    23
    pinhedder rekomenderar jag, tar max 2 minuter när du väl tagit ut moderkortet.

    D0 på undersidan är ju också lättare att löda en den på ovansidan.

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    På PsxCare använder vi ALDRIG pinheaders om vi kan undvika det. Pinheadern tenderar att inte fungera alldeles för ofta. Använder alltid dom medföljande kablarna.

  4. #4
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Originally posted by Slite
    På PsxCare använder vi ALDRIG pinheaders om vi kan undvika det. Pinheadern tenderar att inte fungera alldeles för ofta. Använder alltid dom medföljande kablarna.
    Finns inga kablar som följer med detta chip.. utan man löder direkt mot punkterna (se bild), sen två kablar iofs till D0 & A15..

    men men.. ni kör iaf inte med pinheaders, så det närmaste är ju direktkontakt med lödningen..

    Kan ju vara enklare iofs med pinheader om man ska behöva använda ngn programmerare någon gång..

    Bild ifall ngn vill se:

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är det vi gillar med X-ecuter 2 lite/pro chippen, dom är lätta att plocka bort även när dom lötts med kablar, eftersom kablarna sitter i pålitliga kontakter på chipen och är lätta att plocka loss.

  6. #6
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Det blev lödning med hjälp av "quick-solder" punkterna ,men hade tänkt köra med pinheader för att enklare kunna ta lös det.. problemet var att jag inte lyckades pilla upp moderkortet. Det var något som tog i i bakkant ungefär där Bild/ljudkontakten sitter..

    Vågade inte bända mer så det blev direktlödning istället.. men kanske någon vet hur man bär sig åt för att plocka lös moderkortet, eller hur man passerar "stoppet". Och ja, plockade bort alla skruvar, även de två på bild/ljud-kontakten.

    Gick att flytta moderkortet bakåt ca 5mm eller något precis så inte bakkontakterna hoppade ur.. Är det bara att ta i mer eller något speciellt trix för att få lös det sista?


    Liten parantes till det hela..först blinkade det bara.. sen efter lite mer lödande så hoppade det igång.. men det var ATTANS va små hålen för D0 var Mindre än vad jag trodde, iaf när man inte direkt hade någon lämplig kabel för ändamålet.. men det löste ju sig.
    I med en RW-skiva med en ny bios på bara så hade man EvoXD6..toksimpelt..

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    Det som tar i är två stycken "metall-tungor" som sitter på nätverkskontakten, det är bara att dra så släpper dom. Sen är det bara att boka tillbaka dem, alternativt klippa bort det två små metall-tungorna.

    Och varför köra D6? Finns ju betydligt nyare BIOS, X2 4976.02 eller X2 4977

  8. #8
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Originally posted by Slite
    Det som tar i är två stycken "metall-tungor" som sitter på nätverkskontakten, det är bara att dra så släpper dom. Sen är det bara att boka tillbaka dem, alternativt klippa bort det två små metall-tungorna.
    Ok.. men vad jag tyckte så hade jag nätverkskontakten lös och det var strax till höger om bild/ljudkontakten det tog stopp.. men men.. kanske var ngt liknande där då, att knipsa bort metalltungorna vet jag väl inte..brukar vara någon slags jordning med sådana..

    Originally posted by Slite
    Och varför köra D6? Finns ju betydligt nyare BIOS, X2 4976.02 eller X2 4977
    Tja varför?? För att man inte vet bättre kanske
    Eller jag tror jag läste någonstans att man skulle köra med den, och sen hade jag någon liten uppfattning om att Xecutor 2 BIOS bara funkade med Xecutor chippen.. men det kanske inte är så? fungerar Xecutor BIOS med alla CHIP? även de som inte är Xecuteor 2?

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Borlänge
    Inlägg
    68
    Respekt
    22
    det här är mitt första "inlägg" på PsxCare ..
    men men .. kanske blir fler å fler .

    aaa.. Xecuter BIOS kan användas till andra chip än Xecuter chipen .


    Over and Out //tippen

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •