Nån som vet hur man kan ändra text storleken på subarna de blev så små när jag installera nya Xbox Media Player 2.4 nån som har nån anning???
Nån som vet hur man kan ändra text storleken på subarna de blev så små när jag installera nya Xbox Media Player 2.4 nån som har nån anning???
Kolla din gamla skin fil i XBMP du hade kanske andra inställningar där i:
<subtitle>
<description>Truetype subtitle parameters</description>
<position>360,460</position> <---VAR PÅ SKÄRMEN TEXTEN SKA VISAS
<fontheight>23</fontheight> <---FONT STORLEK
<color>0XFFFFFFFF</color> <---FONT FÄRG
</subtitle>
Du kan även kopiera över med den gammla in på den i XBMP 2.4
nån som vet hur man ändrar storleken på subtitles när man kör subtitles av typen "MPlayer" istället för "TrueType"?
MPlayer-subtitles är mycket finare än de kantiga TrueType-motsvarigheterna, men, som sagt, jag vet inte hur man byter storlek eller position på dem, hittar inget i skin.xml heller... nån som vet?
Mplayer ser du hur man gör ovan.
För truetype skall man ha ett större teckensnitt i media mappen.
Nej, det där förklarar hur man gör för *truetype* subtitles, har redan prövat och det går bra. För MPlayer måste man däremot ladda hem större typsnitt. Det har jag gjort och det gick bra.
Dock har jag nu ett nytt bekymmer; hur ändrar man positionen på MPlayer-subtitles? Vore ju trevligt om man kunde positionera dem i det svarta under bilden (om man har 4:3 TV).
Det är ju det jag har skrivit i min tråd överst, hur man skall göra!
TrueType kan du ta en i datorn typ verdana som jag gjort, kanske var lite otydlig ang det tråden ovan?!
<subtitle>
<description>Truetype subtitle parameters</description>
<position>xxx,xxx</position> <---VAR PÅ SKÄRMEN TEXTEN SKA VISAS
<fontheight>23</fontheight> <---FONT STORLEK
<color>0XFFFFFFFF</color> <---FONT FÄRG
</subtitle>
xxx,xxx=valfri position typ 560,460
Det du pratar om är positionering av *truetype* subtitles, jag pratar om positionering av *MPlayer* subtitles. De parametrar du talar om påverkar inte *MPlayer* subtitles överhuvudtaget.
Jag har texten i det svarta fältet & i playern i filmen
isf använder du väl *truetype*-subtitles då?
Har storlek 25 på texten & den är gul
jaaaa men du haaar *truetype* subtitles, inte *mplayer* subtitles. det är *skillnad* på *truetype* subtitles och *mplayer* subtitles.
du pratar om *truetype* subtitles, jag frågar om *mplayer* subtitles.
de parametrar du pratar om gäller *truetype* subtitles, jag efterfrågar information om hur man positionerar *mplayer* subtitles.
*mplayer* subtitles är en annan sorts subtitles (inte *truetype* subtitles) med bättre kantutjämning, till synes mha alfa-kanaler.
när jag väljer MPLYER så får jag samma gula textstorlek som när jag väljer det andra, fasst då i själva filmen inte i det svarta.
mao så gäller inte skin.xml's positionsparameter för *mplayer* subtitles....
nån som vet hur man positionerar *mplayer*-subtitles?
prova med en sträng för mplayer<description>Mplayer subtitle parameters</description>
nån annan, som faktiskt *vet*?
Tror inte att du kan ändra på position på mplayer subbarna än...
Däremot så kan du ju lägga in en egen font för TTF subbar det ser minst lika bra ut...(och dem kan du positionera och ändra size på)
testa Tahoma eller Tahoma Bold....
Ville bara säga att jag har inga problem alls med positionering av varken vanliga subs eller mplayer subs de ligger där de ska.... :-)
Verdana är faktisk snygg den åxå
Kan man få se din skin.xml just där du har ändrat ligger det i det svarta åxå när du väljer Mplayer?Originally posted by wmadoss
Tror inte att du kan ändra på position på mplayer subbarna än...
Däremot så kan du ju lägga in en egen font för TTF subbar det ser minst lika bra ut...(och dem kan du positionera och ändra size på)
testa Tahoma eller Tahoma Bold....
Ville bara säga att jag har inga problem alls med positionering av varken vanliga subs eller mplayer subs de ligger där de ska.... :-)
Vill gärna se hur du har det.....
Jag kan posta den här ikväll då jag inte är hemma nu.. men jag kan säga direkt att jag har inte ändrat någonting i skin.xml.
Den skriver jag över varenda gång jag uppdaterar vilket är 3-4 ggr i veckan....så egentligen så kan du kolla i din egen
Var iofs en vecka eller två sen jag kollade på en film med subs (brukar skita i dem) men jag tror inte att det har ändrats något i skin.xml....
Men som sagt jag ska kolla när jag kommer hem så jag inte ljuger men jag vet att när jag kollade på Gangs Of New York så testade jag båda och det funkade klockrent...
maila mig den tack
Kollade på min skin.xml igår den är exakt som originalet i senaste cvs:en så det är ingen ide att jag skickar den.
Jag testade även igår att kolla på en film med subtitles.
Vanliga subs låg nere i det svarta precis som det ska (I NTSC 16:9) körde jag i PAL (16:9 så flyttades subsen upp något så de istället låg strax ovanför det svarta fältet (dock enkelt att modifiera via skin.xml.
Ang mplayer subs så låg de också strax ovanför den svarta randen, dock tycker jag inte detta är ett problem då det funkar så i många "riktiga" filmer.
Bookmarks