Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 47

Diskussion: NTSC/PAL konverter

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

NTSC/PAL konverter

Skriv gärna frågor och kommentarer om NTSC/PAL konverter här.

Klicka här för mer information om svartvit bild, PAL/NTSC m.m.

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0
    Vad är det för anslutningar kontakter på dosan?
    Jag har en RGB kabel till min ps2:a som jag får färgbild på min tv på. Däremot har jag en Bärbar dator med en svhs/composit utgång som jag bara får svartvit bild med när jag kopplar den till TV:n? Skulle denna konvertern kunna fixa bilden för mig tro? Bilden är fin, dvs rullar inte eller nått utan bara svartvit. Jag har ställt in PAL på bildskärmskortet på datorn men den skickar ju ut 60hz vilket tv:n inte verkar klara om man inte har RGB vill säga.

Tack för hjälpen!

/Matt

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Denna konverter har endast kontakt som passar av-multi-out utgången på playstation/playstation2.

Skall du ha en som fungerar med "allt möjligt", se denna produkt:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=143

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Jag har en Ps2:a med ett Messiah2-chip. Jag får svartvit bild på min gamla tv som är kopplad med antennkabel. Hjälper denna produkt mig?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Originally posted by kraahl
    Jag har en Ps2:a med ett Messiah2-chip. Jag får svartvit bild på min gamla tv som är kopplad med antennkabel. Hjälper denna produkt mig?
    Ja!

Originally posted by CM
    Vad är det för anslutningar kontakter på dosan?
    Jag har en RGB kabel till min ps2:a som jag får färgbild på min tv på. Däremot har jag en Bärbar dator med en svhs/composit utgång som jag bara får svartvit bild med när jag kopplar den till TV:n? Skulle denna konvertern kunna fixa bilden för mig tro? Bilden är fin, dvs rullar inte eller nått utan bara svartvit. Jag har ställt in PAL på bildskärmskortet på datorn men den skickar ju ut 60hz vilket tv:n inte verkar klara om man inte har RGB vill säga.

Tack för hjälpen!

/Matt
    Tjena!

För att klara upp lite saker så börjar vi med S-vhs, detta är ingen bildsignal utan en lagringsstandard. Det du har är en S-video utgång, du skriver att du även har komposit, har du provat att bara köra kompositen? att du bara får en svartvit bild beror på att du skickar S-video signalen till en tv-ingång som inte klarar just S-video.

Prova en scartadapter med S-video ingång.
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=42
    Last edited by widescreen; 2003-08-08 at 01:41.

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Hejsan. Jag sitter med en TV som är något äldre och därför inte klarar NTSC. Jag har dock numer en del reg.1-filmer som jag gärna skulle vilja se på. Jag kör bilden från DVD -> reciever och vidare till TV:ns scart via RCA-kabel. Kommer det funka med att hänga på en "NTSC PAL konverter (psx/ps2)" på denna kabel för att få färg eller behöver jag något annat, och i så fall vad?

Tack på förhand! =)

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Originally posted by Hansi
    Denna konverter har endast kontakt som passar av-multi-out utgången på playstation/playstation2.

Skall du ha en som fungerar med "allt möjligt", se denna produkt:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=143
    Så jag kopplar in denna direkt i ps2:an och sedan kopplar jag in valfri kabel i konvertern?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Originally posted by MeSak
    Hejsan. Jag sitter med en TV som är något äldre och därför inte klarar NTSC. Jag har dock numer en del reg.1-filmer som jag gärna skulle vilja se på. Jag kör bilden från DVD -> reciever och vidare till TV:ns scart via RCA-kabel. Kommer det funka med att hänga på en "NTSC PAL konverter (psx/ps2)" på denna kabel för att få färg eller behöver jag något annat, och i så fall vad?

Tack på förhand! =)

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=143 passar nog dig bäst

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Så jag kopplar in denna direkt i ps2:an och sedan kopplar jag in valfri kabel i konvertern?

Du tar denna produkt:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=96&xSec=28

och kopplar in i din PS2. Sedan tar du den medföljande antennkabeln och kopplar till din tv.

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Jag får grön bild när jag spelar DVD genom konverteraren, gör jag något fel?

En annan fråga... är det någon egentligen skillnad mellan amerikanska och europeiska DVDer förutom regionen. Får jag färg på utländska DVDer utan konverteraren? Konverteraren ger ju som sagt grön bild.

Eller måste jag skaffa mig något som kopplar bort macrovision också.

Jag får också sämre ljud än om jag använder min vanliga antennkabel. Något att göra något åt?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag får grön bild när jag spelar DVD genom konverteraren, gör jag något fel?

En annan fråga... är det någon egentligen skillnad mellan amerikanska och europeiska DVDer förutom regionen. Får jag färg på utländska DVDer utan konverteraren? Konverteraren ger ju som sagt grön bild.

Eller måste jag skaffa mig något som kopplar bort macrovision också.

Jag får också sämre ljud än om jag använder min vanliga antennkabel. Något att göra något åt?
    En omodifierad PS2 ger grön bild via RGB när man ser på DVD. Konvertern utgår tydligen från RGB för att få bästa möjliga bild, eller så påverkas den av någon annan anledning av denna "finess" på ps2:an.

Du måste ha konverteraren för att få färg på NTSC dvd.

Använd dvd-region-x, den fixar både så att du kan se alla regioner OCH att grön-bild-problemet försvinner.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=60&xSec=8

Bäst ljud får du om du tar ut ljudet från de separata ljudutgångarna på konvertern istället för via antennkabeln. Ett tips är att leta lite i grovsoprummet om du kan hitta en video. Kopplar du denna adapter via videons rf/antennutgång så får du bättre bild då rf-delen i konvertern är billigaste tänkbara.

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    En omodifierad PS2 ger grön bild via RGB när man ser på DVD. Konvertern utgår tydligen från RGB för att få bästa möjliga bild, eller så påverkas den av någon annan anledning av denna "finess" på ps2:an.

Du måste ha konverteraren för att få färg på NTSC dvd.

Använd dvd-region-x, den fixar både så att du kan se alla regioner OCH att grön-bild-problemet försvinner.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=60&xSec=8

Bäst ljud får du om du tar ut ljudet från de separata ljudutgångarna på konvertern istället för via antennkabeln. Ett tips är att leta lite i grovsoprummet om du kan hitta en video. Kopplar du denna adapter via videons rf/antennutgång så får du bättre bild då rf-delen i konvertern är billigaste tänkbara.
    Jag har en video jag skulle kunna använda... men den har bara scart. Kan jag koppla från dom separata bild och ljudutgångarna på konverteraren till en scartadapter och in i videon och från den till tvn?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag har en video jag skulle kunna använda... men den har bara scart. Kan jag koppla från dom separata bild och ljudutgångarna på konverteraren till en scartadapter och in i videon och från den till tvn?
    Ja, det går alldeles utmärkt!

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Ja, det går alldeles utmärkt!
    Bra. Vad behöver jag för kablar då? Jag antar att jag kan få tag på dom i valfri tv/elektronikbutik.

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Luleå, Sverige
    Respekt
    0
    Om jag köper en NTSC PAL konverter (psx/ps2)får jag då färgbild på mina regionsfria ntsc filmer? Eller blir bilden grön?

Nu har jag stabil men svartvit bild på min ps2:a, har ej modchip.
    /The Duke

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Originally posted by The Duke
    Om jag köper en NTSC PAL konverter (psx/ps2)får jag då färgbild på mina regionsfria ntsc filmer? Eller blir bilden grön?

Nu har jag stabil men svartvit bild på min ps2:a, har ej modchip.
    Bilden blir grön... du måste ha något som tar bort grönfiltret. DVD Region X t.ex.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0

Behöver jag en konverter?

jag funderar på att köpa en konsoll från usa men min tv stödjer inte NTSC..måste jag då köpa en konverter eller räcker det med en RGB-kabel?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det beror på om din TV har stöd för RGB eller ej, samt om du vill se på DVD-filmer då en ej modifierad PS2 inte har stöd för RGB vid dvduppspelning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Tack för det snabba svaret! Jag trodde att den hade RGB-stöd, men jag hittar det inte i manualen så det har den kanske inte. TVn, som är en "Centrum eCom 28" har iallafall 2 SCART och 100 hz (vad det nu har med saken att göra).

Då är det med andra ord en konverter som gäller för min del då? kan jag ändå få RGB-bild om jag köper en konverter? Jag hade nog främst tänkt köpa mig en Dreamcast eller någon annan go lite småbillig konsoll =)

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Din TV lär klara RGB.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Jag har ett PSX med nån grej som heter "mini boot hunter" bak på som gör att den blir multi-x
    Vissa spel jag har blir svartvita andra färg...
    Ett spel (street fighter zero 3) blir först svartvitt sen färg...
    Jag har RGB scartkabel kopplad från psxet till en scart förgrenare.
    min TV är en centrum zeno 300...
    Behöver jag konverter?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Förresten, ignorera mitt inlägg, hade satt RGB scartkabeln i fel scart uttag

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    jag kör mitt ps2 genom videon då jag har en äldre tv. Jag har ett duo 2 chip och när jag spelar spel som är NTSC blir det en stabil men svart/vit bild, skulle den här produkten funka för mig??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja.

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0

Hej

Har ett chippat p2. Jag har en hel del ntsc spel. mitt problem är att jag får en stabil svartvit bild. kör genom scart såklart och vill inte köra genom antenningång. vilken produkt skall jag köpa? läste någon om man skulle kolla om tvn klarar rgb? funkar inte konvertern annars? kan man koppla in konverter så jag kör genom scart? lite frågor. vill få svar snabbt så jag kan beställa =)

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Hej
    jag har köpte mitt ps2 i sverige så de är PAL
    men om man köper denna vara kan man spela NTSC spel då???

// Demonslayer3

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du måste ha multi-x chip eller någon annan produkt som gör att du kan STARTA ntsc-spel. Denna produkt är endast till för att korrigera bilden.

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    okej tack Hansi

// Demonslayer

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0

Exclamation Flimmer

Tja, har köpt NTSC/PAL konverter från er, har också fixat en helt ny schysst sladd röd/gul/vit dubbel hane, och har kopplat in allt som man ska,
    ibland får jag färg, ibland inte, oftast så flimmrar det mellan s/v och färg och så blir det som en grön remsa högst upp, samma sak på två andra tv apparater.
    Vad är det som är fel?
    Last edited by BearThug; 2005-02-03 at 16:34.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. NTSC/PAL konverter universal
    By Hansi in forum Produktsupport - övrig hembio
    Senaste inlägg: 2004-02-21, 02:36
  2. PAL->NTSC konverter
    By cnt in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 19:36
  3. Vad har hänt med ntsc/pal konvertern?
    By Christian Nelson in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2003-01-23, 20:37
  4. NTSC -> PAL Konverter
    By DevilsTear in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-13, 15:00
  5. NTSC->PAL konverter
    By bruce in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2001-12-13, 18:57

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner